En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura del llenguatge de programació Ada. Aquestes bases són essencials per a qualsevol programador que vulgui escriure codi clar i eficient en Ada.

Continguts

Comentaris

Els comentaris són línies de text que el compilador ignora. S'utilitzen per explicar el codi i fer-lo més llegible.

  • Comentaris d'una sola línia: Comencen amb --.
-- Aquest és un comentari d'una sola línia
  • Comentaris de múltiples línies: No existeixen en Ada. Cal utilitzar múltiples línies de comentaris d'una sola línia.
-- Aquest és un comentari
-- de múltiples línies

Declaració de Variables

En Ada, les variables es declaren amb la següent sintaxi:

nom_variable : tipus_de_dada;

Exemple:

x : Integer;
nom : String(1..20);

Tipus de Dades

Ada té diversos tipus de dades bàsics:

  • Integer: Nombres enters.
  • Float: Nombres de punt flotant.
  • Boolean: Valors lògics (True, False).
  • Character: Caràcters individuals.
  • String: Cadenes de text.

Taula de Tipus de Dades

Tipus de Dada Descripció Exemple
Integer Nombres enters x : Integer := 10;
Float Nombres de punt flotant y : Float := 3.14;
Boolean Valors lògics flag : Boolean := True;
Character Caràcters individuals ch : Character := 'A';
String Cadenes de text nom : String(1..20);

Assignació de Valors

Per assignar un valor a una variable, utilitzem l'operador :=.

x := 5;
nom := "Ada";

Estructures de Control

Condicionals

Ada utilitza les estructures if, elsif i else per a la presa de decisions.

if x > 0 then
    Put_Line("x és positiu");
elsif x = 0 then
    Put_Line("x és zero");
else
    Put_Line("x és negatiu");
end if;

Bucles

Ada suporta diversos tipus de bucles, com for i while.

  • Bucle for:
for i in 1 .. 10 loop
    Put_Line(Integer'Image(i));
end loop;
  • Bucle while:
i := 1;
while i <= 10 loop
    Put_Line(Integer'Image(i));
    i := i + 1;
end loop;

Subprogrames

Els subprogrames en Ada poden ser procediments o funcions.

  • Procediment: No retorna cap valor.
procedure Salutacio is
begin
    Put_Line("Hola, món!");
end Salutacio;
  • Funció: Retorna un valor.
function Suma(a, b : Integer) return Integer is
begin
    return a + b;
end Suma;

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Declaració i Assignació

Declara una variable z de tipus Float i assigna-li el valor 3.14.

z : Float;
z := 3.14;

Exercici 2: Condicionals

Escriu un programa que llegeixi un nombre enter i imprimeixi si és positiu, negatiu o zero.

with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO;

procedure Condicional is
    x : Integer;
begin
    Put("Introdueix un nombre: ");
    Get(x);
    if x > 0 then
        Put_Line("El nombre és positiu");
    elsif x = 0 then
        Put_Line("El nombre és zero");
    else
        Put_Line("El nombre és negatiu");
    end if;
end Condicional;

Exercici 3: Bucles

Escriu un programa que imprimeixi els nombres de l'1 al 10 utilitzant un bucle for.

with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO;

procedure Bucle_For is
begin
    for i in 1 .. 10 loop
        Put_Line(Integer'Image(i));
    end loop;
end Bucle_For;

Conclusió

En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Ada, incloent comentaris, declaració de variables, tipus de dades, assignació de valors, estructures de control i subprogrames. Aquests fonaments són essencials per a qualsevol programador que vulgui escriure codi en Ada. En el següent mòdul, explorarem els conceptes bàsics de les variables i els tipus de dades amb més detall.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats