En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura del llenguatge de programació Ada. Aquestes bases són essencials per a qualsevol programador que vulgui escriure codi clar i eficient en Ada.
Continguts
Comentaris
Els comentaris són línies de text que el compilador ignora. S'utilitzen per explicar el codi i fer-lo més llegible.
- Comentaris d'una sola línia: Comencen amb
--
.
- Comentaris de múltiples línies: No existeixen en Ada. Cal utilitzar múltiples línies de comentaris d'una sola línia.
Declaració de Variables
En Ada, les variables es declaren amb la següent sintaxi:
Exemple:
Tipus de Dades
Ada té diversos tipus de dades bàsics:
- Integer: Nombres enters.
- Float: Nombres de punt flotant.
- Boolean: Valors lògics (True, False).
- Character: Caràcters individuals.
- String: Cadenes de text.
Taula de Tipus de Dades
Tipus de Dada | Descripció | Exemple |
---|---|---|
Integer | Nombres enters | x : Integer := 10; |
Float | Nombres de punt flotant | y : Float := 3.14; |
Boolean | Valors lògics | flag : Boolean := True; |
Character | Caràcters individuals | ch : Character := 'A'; |
String | Cadenes de text | nom : String(1..20); |
Assignació de Valors
Per assignar un valor a una variable, utilitzem l'operador :=
.
Estructures de Control
Condicionals
Ada utilitza les estructures if
, elsif
i else
per a la presa de decisions.
if x > 0 then Put_Line("x és positiu"); elsif x = 0 then Put_Line("x és zero"); else Put_Line("x és negatiu"); end if;
Bucles
Ada suporta diversos tipus de bucles, com for
i while
.
- Bucle
for
:
- Bucle
while
:
Subprogrames
Els subprogrames en Ada poden ser procediments o funcions.
- Procediment: No retorna cap valor.
- Funció: Retorna un valor.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Declaració i Assignació
Declara una variable z
de tipus Float
i assigna-li el valor 3.14
.
Exercici 2: Condicionals
Escriu un programa que llegeixi un nombre enter i imprimeixi si és positiu, negatiu o zero.
with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO; procedure Condicional is x : Integer; begin Put("Introdueix un nombre: "); Get(x); if x > 0 then Put_Line("El nombre és positiu"); elsif x = 0 then Put_Line("El nombre és zero"); else Put_Line("El nombre és negatiu"); end if; end Condicional;
Exercici 3: Bucles
Escriu un programa que imprimeixi els nombres de l'1 al 10 utilitzant un bucle for
.
with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO; procedure Bucle_For is begin for i in 1 .. 10 loop Put_Line(Integer'Image(i)); end loop; end Bucle_For;
Conclusió
En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Ada, incloent comentaris, declaració de variables, tipus de dades, assignació de valors, estructures de control i subprogrames. Aquests fonaments són essencials per a qualsevol programador que vulgui escriure codi en Ada. En el següent mòdul, explorarem els conceptes bàsics de les variables i els tipus de dades amb més detall.
Curs de Programació en Ada
Mòdul 1: Introducció a Ada
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
- Variables i Tipus de Dades
- Operadors i Expressions
- Estructures de Control
- Bucles en Ada
- Subprogrames: Procediments i Funcions
Mòdul 3: Tipus de Dades Avançats
Mòdul 4: Programació Modular
Mòdul 5: Concurrència i Programació en Temps Real
Mòdul 6: Temes Avançats
Mòdul 7: Millors Pràctiques i Optimització
- Estil de Codi i Millors Pràctiques
- Depuració i Proves
- Optimització del Rendiment
- Consideracions de Seguretat