Què és la Programació?
La programació és el procés de crear instruccions que una computadora pot seguir per realitzar tasques específiques. Aquestes instruccions es coneixen com a codi, i el conjunt d'instruccions es coneix com a programa. Els programes poden variar des de simples scripts que automatitzen tasques repetitives fins a aplicacions complexes que gestionen grans quantitats de dades.
Conceptes Clau
- Algorisme: Un conjunt de passos ben definits per resoldre un problema o realitzar una tasca.
- Llenguatge de Programació: Un llenguatge formal que proporciona una manera d'escriure instruccions per a una computadora. Exemples inclouen C, Python, Java, etc.
- Compilador: Un programa que tradueix el codi escrit en un llenguatge de programació a codi màquina que la computadora pot executar.
- Depuració: El procés de trobar i corregir errors en el codi.
Per què Aprendre a Programar en C?
El llenguatge de programació C és un dels llenguatges més antics i influents. Va ser desenvolupat als anys 70 i ha estat la base per a molts altres llenguatges de programació moderns. Aprendre C proporciona una comprensió sòlida dels conceptes bàsics de la programació i de com funcionen les computadores a nivell baix.
Avantatges de Programar en C
- Eficiència: C és conegut per la seva eficiència i velocitat d'execució.
- Control: Proporciona un alt nivell de control sobre els recursos de la computadora, com la memòria i el processador.
- Portabilitat: El codi escrit en C pot ser executat en una àmplia varietat de plataformes amb mínimes modificacions.
- Base per a Altres Llenguatges: Molts llenguatges moderns, com C++, Java i Python, estan influenciats per C.
Components d'un Programa en C
Un programa en C típicament inclou els següents components:
- Directives del Preprocessador: Instruccions que es processen abans de la compilació del codi. Exemples inclouen
#include
per incloure llibreries. - Funció
main
: El punt d'entrada del programa. Tots els programes en C comencen l'execució a la funciómain
. - Declaracions de Variables: Definicions de les variables que s'utilitzaran en el programa.
- Instruccions: Les operacions que el programa realitza, com assignacions, bucles i condicions.
Exemple de Programa en C
A continuació es mostra un exemple simple d'un programa en C que imprimeix "Hello, World!" a la pantalla:
Explicació del Codi
#include <stdio.h>
: Inclou la llibreria estàndard d'entrada/sortida, necessària per utilitzar la funcióprintf
.int main()
: Defineix la funció principal del programa. El tipus de retorn ésint
, indicant que la funció retorna un enter.printf("Hello, World!\n");
: Imprimeix el missatge "Hello, World!" a la pantalla.\n
és un caràcter de nova línia.return 0;
: Retorna 0 per indicar que el programa ha finalitzat correctament.
Exercici Pràctic
Exercici 1: Primer Programa en C
Escriu un programa en C que imprimeixi el teu nom a la pantalla.
Solució
Exercici 2: Suma de Dos Nombres
Escriu un programa en C que demani a l'usuari dos nombres enters i imprimeixi la seva suma.
Solució
#include <stdio.h> int main() { int num1, num2, suma; printf("Introdueix el primer nombre: "); scanf("%d", &num1); printf("Introdueix el segon nombre: "); scanf("%d", &num2); suma = num1 + num2; printf("La suma és: %d\n", suma); return 0; }
Resum
En aquesta secció, hem introduït els conceptes bàsics de la programació i hem explicat per què el llenguatge C és una bona elecció per començar. Hem vist la estructura bàsica d'un programa en C i hem practicat amb alguns exercicis simples. En la següent secció, configurarem l'entorn de desenvolupament per començar a escriure i executar programes en C.
Curs de Programació en C
Mòdul 1: Introducció al C
- Introducció a la Programació
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
Mòdul 2: Tipus de Dades i Variables
Mòdul 3: Flux de Control
Mòdul 4: Funcions
- Introducció a les Funcions
- Arguments de Funció i Valors de Retorn
- Àmbit i Durada de les Variables
- Funcions Recursives
Mòdul 5: Arrays i Strings
Mòdul 6: Punteres
Mòdul 7: Estructures i Unions
Mòdul 8: Assignació Dinàmica de Memòria
Mòdul 9: Gestió d'Arxius
- Introducció a la Gestió d'Arxius
- Lectura i Escriptura d'Arxius
- Posicionament d'Arxius
- Gestió d'Errors en Operacions d'Arxius
Mòdul 10: Temes Avançats
- Directives del Preprocessador
- Arguments de Línia de Comandes
- Llistes d'Arguments Variables
- Multifil en C
Mòdul 11: Millors Pràctiques i Optimització
- Llegibilitat del Codi i Documentació
- Tècniques de Depuració
- Optimització del Rendiment
- Consideracions de Seguretat