Què és la Programació?

La programació és el procés de crear instruccions que una computadora pot seguir per realitzar tasques específiques. Aquestes instruccions es coneixen com a codi, i el conjunt d'instruccions es coneix com a programa. Els programes poden variar des de simples scripts que automatitzen tasques repetitives fins a aplicacions complexes que gestionen grans quantitats de dades.

Conceptes Clau

  1. Algorisme: Un conjunt de passos ben definits per resoldre un problema o realitzar una tasca.
  2. Llenguatge de Programació: Un llenguatge formal que proporciona una manera d'escriure instruccions per a una computadora. Exemples inclouen C, Python, Java, etc.
  3. Compilador: Un programa que tradueix el codi escrit en un llenguatge de programació a codi màquina que la computadora pot executar.
  4. Depuració: El procés de trobar i corregir errors en el codi.

Per què Aprendre a Programar en C?

El llenguatge de programació C és un dels llenguatges més antics i influents. Va ser desenvolupat als anys 70 i ha estat la base per a molts altres llenguatges de programació moderns. Aprendre C proporciona una comprensió sòlida dels conceptes bàsics de la programació i de com funcionen les computadores a nivell baix.

Avantatges de Programar en C

  • Eficiència: C és conegut per la seva eficiència i velocitat d'execució.
  • Control: Proporciona un alt nivell de control sobre els recursos de la computadora, com la memòria i el processador.
  • Portabilitat: El codi escrit en C pot ser executat en una àmplia varietat de plataformes amb mínimes modificacions.
  • Base per a Altres Llenguatges: Molts llenguatges moderns, com C++, Java i Python, estan influenciats per C.

Components d'un Programa en C

Un programa en C típicament inclou els següents components:

  1. Directives del Preprocessador: Instruccions que es processen abans de la compilació del codi. Exemples inclouen #include per incloure llibreries.
  2. Funció main: El punt d'entrada del programa. Tots els programes en C comencen l'execució a la funció main.
  3. Declaracions de Variables: Definicions de les variables que s'utilitzaran en el programa.
  4. Instruccions: Les operacions que el programa realitza, com assignacions, bucles i condicions.

Exemple de Programa en C

A continuació es mostra un exemple simple d'un programa en C que imprimeix "Hello, World!" a la pantalla:

#include <stdio.h>

int main() {
    printf("Hello, World!\n");
    return 0;
}

Explicació del Codi

  • #include <stdio.h>: Inclou la llibreria estàndard d'entrada/sortida, necessària per utilitzar la funció printf.
  • int main(): Defineix la funció principal del programa. El tipus de retorn és int, indicant que la funció retorna un enter.
  • printf("Hello, World!\n");: Imprimeix el missatge "Hello, World!" a la pantalla. \n és un caràcter de nova línia.
  • return 0;: Retorna 0 per indicar que el programa ha finalitzat correctament.

Exercici Pràctic

Exercici 1: Primer Programa en C

Escriu un programa en C que imprimeixi el teu nom a la pantalla.

Solució

#include <stdio.h>

int main() {
    printf("El meu nom és [El teu nom]\n");
    return 0;
}

Exercici 2: Suma de Dos Nombres

Escriu un programa en C que demani a l'usuari dos nombres enters i imprimeixi la seva suma.

Solució

#include <stdio.h>

int main() {
    int num1, num2, suma;

    printf("Introdueix el primer nombre: ");
    scanf("%d", &num1);

    printf("Introdueix el segon nombre: ");
    scanf("%d", &num2);

    suma = num1 + num2;

    printf("La suma és: %d\n", suma);

    return 0;
}

Resum

En aquesta secció, hem introduït els conceptes bàsics de la programació i hem explicat per què el llenguatge C és una bona elecció per començar. Hem vist la estructura bàsica d'un programa en C i hem practicat amb alguns exercicis simples. En la següent secció, configurarem l'entorn de desenvolupament per començar a escriure i executar programes en C.

Curs de Programació en C

Mòdul 1: Introducció al C

Mòdul 2: Tipus de Dades i Variables

Mòdul 3: Flux de Control

Mòdul 4: Funcions

Mòdul 5: Arrays i Strings

Mòdul 6: Punteres

Mòdul 7: Estructures i Unions

Mòdul 8: Assignació Dinàmica de Memòria

Mòdul 9: Gestió d'Arxius

Mòdul 10: Temes Avançats

Mòdul 11: Millors Pràctiques i Optimització

Mòdul 12: Projecte i Avaluació Final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats