En aquesta secció, aprendràs els conceptes fonamentals de la sintaxi de JavaScript. Aquests conceptes són essencials per comprendre i escriure codi JavaScript de manera efectiva.

Contingut

  1. Comentaris
  2. Declaracions
  3. Identificadors
  4. Tipus de Dades
  5. Operadors
  6. Estructures de Control Bàsiques

  1. Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per explicar el codi o per desactivar parts del codi durant el desenvolupament.

  • Comentaris d'una sola línia: Utilitzen //.
// Aquest és un comentari d'una sola línia
  • Comentaris de múltiples línies: Utilitzen /* ... */.
/*
Aquest és un comentari
de múltiples línies
*/

  1. Declaracions

Les declaracions són instruccions que el navegador pot executar. Cada declaració ha d'acabar amb un punt i coma (;), tot i que en JavaScript és opcional, és una bona pràctica utilitzar-lo per evitar errors.

let x = 5; // Declaració amb punt i coma
let y = 10 // Declaració sense punt i coma (no recomanat)

  1. Identificadors

Els identificadors són noms que es donen a variables, funcions i objectes. Han de complir les següents regles:

  • Poden començar amb una lletra, $ o _.
  • No poden començar amb un número.
  • No poden ser paraules reservades de JavaScript (com var, let, const, if, etc.).
let nom; // Correcte
let $preu; // Correcte
let _valor; // Correcte
let 1variable; // Incorrecte

  1. Tipus de Dades

JavaScript té diversos tipus de dades que es poden classificar en dos grups principals: primitius i objectes.

Tipus de Dades Primitives

  • Number: Representa tant nombres enters com de punt flotant.
let enter = 42;
let decimal = 3.14;
  • String: Cadena de caràcters.
let salutacio = "Hola, món!";
  • Boolean: Representa valors de veritat (true o false).
let esVeritat = true;
let esFals = false;
  • Undefined: Una variable sense valor assignat.
let indefinit;
console.log(indefinit); // undefined
  • Null: Representa un valor nul o buit.
let buit = null;
  • Symbol: Un valor únic i immutable.
let simbol = Symbol('descripció');

Tipus de Dades Objecte

  • Object: Col·lecció de propietats.
let persona = {
  nom: "Joan",
  edat: 30
};
  • Array: Llista ordenada de valors.
let colors = ["vermell", "verd", "blau"];

  1. Operadors

Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre valors i variables.

Operadors Aritmètics

  • + Suma
  • - Resta
  • * Multiplicació
  • / Divisió
  • % Mòdul (residu de la divisió)
let suma = 5 + 3; // 8
let resta = 5 - 3; // 2
let multiplicacio = 5 * 3; // 15
let divisio = 5 / 3; // 1.6667
let modul = 5 % 3; // 2

Operadors de Comparació

  • == Igual a
  • === Igual a (estricte)
  • != Diferent de
  • !== Diferent de (estricte)
  • > Major que
  • < Menor que
  • >= Major o igual que
  • <= Menor o igual que
let igual = (5 == "5"); // true
let igualEstricte = (5 === "5"); // false
let diferent = (5 != "5"); // false
let diferentEstricte = (5 !== "5"); // true

Operadors Lògics

  • && I lògic
  • || O lògic
  • ! Negació lògica
let iLogic = (true && false); // false
let oLogic = (true || false); // true
let negacio = !true; // false

  1. Estructures de Control Bàsiques

If-Else

Permet executar blocs de codi basats en condicions.

let edat = 18;

if (edat >= 18) {
  console.log("Ets major d'edat.");
} else {
  console.log("Ets menor d'edat.");
}

For Loop

Permet repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades.

for (let i = 0; i < 5; i++) {
  console.log("Iteració número " + i);
}

While Loop

Repeteix un bloc de codi mentre una condició sigui certa.

let i = 0;

while (i < 5) {
  console.log("Iteració número " + i);
  i++;
}

Exercicis Pràctics

Exercici 1

Escriu un programa que declari una variable x amb el valor 10 i una variable y amb el valor 20. Després, imprimeix la suma, resta, multiplicació i divisió d'aquestes variables.

Solució

let x = 10;
let y = 20;

console.log("Suma: " + (x + y)); // 30
console.log("Resta: " + (x - y)); // -10
console.log("Multiplicació: " + (x * y)); // 200
console.log("Divisió: " + (x / y)); // 0.5

Exercici 2

Escriu un programa que comprovi si un número és parell o senar. Utilitza l'operador mòdul (%) per determinar-ho.

Solució

let numero = 7;

if (numero % 2 === 0) {
  console.log(numero + " és parell.");
} else {
  console.log(numero + " és senar.");
}

Exercici 3

Escriu un programa que imprimeixi els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for.

Solució

for (let i = 1; i <= 10; i++) {
  console.log(i);
}

Resum

En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de la sintaxi de JavaScript, incloent comentaris, declaracions, identificadors, tipus de dades, operadors i estructures de control bàsiques. Aquests fonaments són essencials per a qualsevol programador que vulgui dominar JavaScript. En la propera secció, explorarem les variables i els tipus de dades amb més detall.

JavaScript: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a JavaScript

Mòdul 2: Estructures de Control

Mòdul 3: Funcions

Mòdul 4: Objectes i Arrays

Mòdul 5: Objectes i Funcions Avançades

Mòdul 6: El Model d'Objectes del Document (DOM)

Mòdul 7: APIs del Navegador i Temes Avançats

Mòdul 8: Proves i Depuració

Mòdul 9: Rendiment i Optimització

Mòdul 10: Frameworks i Llibreries de JavaScript

Mòdul 11: Projecte Final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats