En aquest tema, ens centrarem en la planificació i el disseny del projecte final. Aquesta fase és crucial per assegurar que el projecte es desenvolupi de manera eficient i efectiva. A continuació, desglossarem els passos clau per a una planificació i disseny adequats.
- Definició dels Requisits
Objectius del Projecte
- Clarificar els objectius: Què vols aconseguir amb aquest projecte? Defineix els objectius de manera clara i concisa.
- Funcionalitats clau: Quines funcionalitats ha de tenir el projecte per complir els objectius?
Requisits Funcionals i No Funcionals
- Requisits funcionals: Descriu les funcionalitats específiques que el sistema ha de proporcionar.
- Requisits no funcionals: Inclou aspectes com el rendiment, la seguretat, la usabilitat, etc.
Exemples:
**Requisits funcionals:** - L'usuari ha de poder iniciar sessió. - L'usuari ha de poder crear, editar i eliminar tasques. **Requisits no funcionals:** - El sistema ha de respondre en menys de 2 segons. - Les dades de l'usuari han d'estar encriptades.
- Anàlisi de Viabilitat
Viabilitat Tècnica
- Tecnologies a utilitzar: Quines tecnologies i eines faràs servir? Són adequades per al projecte?
- Habilitats necessàries: Tens les habilitats necessàries per utilitzar aquestes tecnologies?
Viabilitat Econòmica
- Costos: Quins són els costos associats amb el desenvolupament del projecte? Inclou costos de programari, maquinari, etc.
- Beneficis: Quins beneficis esperes obtenir del projecte?
Viabilitat Temporal
- Temps estimat: Quant de temps necessitaràs per completar el projecte? Defineix un cronograma amb fites clau.
- Disseny del Sistema
Arquitectura del Sistema
- Diagrama d'Arquitectura: Crea un diagrama que mostri els components principals del sistema i com interactuen entre ells.
- Patrons de Disseny: Considera l'ús de patrons de disseny per resoldre problemes comuns de manera eficient.
Disseny de la Base de Dades
- Model Entitat-Relació (ER): Dissenya un model ER per representar les dades i les seves relacions.
- Esquemes de Taules: Defineix les taules, les seves columnes i les relacions entre elles.
Interfície d'Usuari (UI)
- Wireframes: Crea wireframes per visualitzar el disseny de la interfície d'usuari.
- Experiència d'Usuari (UX): Considera l'experiència de l'usuari en el disseny de la UI.
Exemples de Diagrames:
**Diagrama d'Arquitectura:** - Client (Interfície d'Usuari) - Servidor (Lògica de Negoci) - Base de Dades (Emmagatzematge de Dades) **Model ER:** - Taula Usuaris (id, nom, correu electrònic, contrasenya) - Taula Tasques (id, usuari_id, descripció, data_creació, estat)
- Planificació del Desenvolupament
Divisió en Mòduls
- Mòduls principals: Divideix el projecte en mòduls o components més petits i manejables.
- Assignació de tasques: Assigna tasques específiques a cada mòdul.
Cronograma
- Fites clau: Defineix fites clau i dates límit per a cada fase del projecte.
- Seguiment del progrés: Estableix mecanismes per fer un seguiment del progrés i ajustar el pla si és necessari.
Exemple de Cronograma:
**Setmana 1-2:** - Definició dels Requisits - Anàlisi de Viabilitat **Setmana 3-4:** - Disseny del Sistema - Disseny de la Base de Dades **Setmana 5-6:** - Desenvolupament del Backend - Desenvolupament del Frontend **Setmana 7-8:** - Integració i Proves - Depuració i Optimització **Setmana 9:** - Documentació - Presentació del Projecte
- Documentació
Documentació Tècnica
- Manual de Desenvolupador: Inclou instruccions detallades sobre com configurar, desenvolupar i desplegar el sistema.
- Comentaris en el Codi: Assegura't que el codi estigui ben comentat per facilitar la comprensió i el manteniment.
Documentació d'Usuari
- Manual d'Usuari: Proporciona instruccions clares i concises sobre com utilitzar el sistema.
- Guies de Resolució de Problemes: Inclou solucions a problemes comuns que els usuaris poden trobar.
Conclusió
La planificació i el disseny són fases essencials en el desenvolupament de qualsevol projecte. Una bona planificació i un disseny detallat poden ajudar a evitar problemes futurs i assegurar que el projecte es completi amb èxit. En el següent tema, ens centrarem en la implementació del projecte, on posarem en pràctica tot el que hem planificat i dissenyat.
Curs de Programació en Lua
Mòdul 1: Introducció a Lua
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Conceptes Intermedis
Mòdul 4: Conceptes Avançats
- Coroutines
- Programació Orientada a Objectes en Lua
- Tècniques de Depuració
- Optimització del Rendiment
- Ús de l'API C de Lua
Mòdul 5: Aplicacions Pràctiques
- Construcció d'un Joc Simple
- Scripting en Motors de Joc
- Automatització de Tasques amb Lua
- Integració de Lua amb Altres Llenguatges