Objectius del Mòdul

En aquest mòdul, aprendràs sobre els diferents llenguatges de programació que es poden utilitzar a OpenVMS. Els objectius específics inclouen:

  • Comprendre els llenguatges de programació suportats per OpenVMS.
  • Conèixer les característiques i usos de cada llenguatge.
  • Aprendre a configurar l'entorn de desenvolupament per a cada llenguatge.

Llenguatges de Programació Suportats per OpenVMS

OpenVMS suporta una àmplia varietat de llenguatges de programació, cadascun amb les seves pròpies característiques i usos. A continuació es presenten els principals llenguatges:

  1. C

  • Descripció: C és un llenguatge de programació de propòsit general que és àmpliament utilitzat per la seva eficiència i control de baix nivell.
  • Usos: Desenvolupament de sistemes operatius, aplicacions de rendiment crític, i programació de sistemes.
  • Característiques:
    • Control de baix nivell sobre la memòria.
    • Eficient i ràpid.
    • Gran quantitat de biblioteques disponibles.

  1. Fortran

  • Descripció: Fortran és un llenguatge de programació especialment dissenyat per a càlculs numèrics i científics.
  • Usos: Simulacions científiques, càlculs matemàtics intensius, i aplicacions d'enginyeria.
  • Característiques:
    • Excel·lent per a càlculs numèrics.
    • Suport per a operacions de matrius.
    • Optimitzat per a rendiment en càlculs científics.

  1. COBOL

  • Descripció: COBOL és un llenguatge de programació orientat a negocis, dissenyat per a aplicacions comercials.
  • Usos: Sistemes de gestió empresarial, aplicacions financeres, i sistemes de processament de transaccions.
  • Característiques:
    • Orientat a la gestió de dades.
    • Fàcil de llegir i mantenir.
    • Ampliament utilitzat en aplicacions de negocis.

  1. Pascal

  • Descripció: Pascal és un llenguatge de programació estructurat, dissenyat per a l'ensenyament de la programació i el desenvolupament de programari.
  • Usos: Educació en programació, desenvolupament de programari estructurat.
  • Característiques:
    • Estructurat i fàcil d'aprendre.
    • Suport per a programació modular.
    • Bona llegibilitat del codi.

  1. BASIC

  • Descripció: BASIC és un llenguatge de programació de propòsit general, dissenyat per ser fàcil d'aprendre.
  • Usos: Aplicacions educatives, prototipatge ràpid, i desenvolupament d'aplicacions senzilles.
  • Característiques:
    • Fàcil d'aprendre i utilitzar.
    • Bona per a prototipatge ràpid.
    • Suport per a programació interactiva.

Configuració de l'Entorn de Desenvolupament

Per començar a programar en qualsevol d'aquests llenguatges a OpenVMS, és important configurar correctament l'entorn de desenvolupament. A continuació es presenten els passos generals per a la configuració:

Passos Generals per a la Configuració

  1. Instal·lació del Compilador:

    • Assegura't que el compilador del llenguatge que vols utilitzar estigui instal·lat al sistema OpenVMS.
    • Utilitza la comanda PRODUCT INSTALL per instal·lar el compilador si no està present.
  2. Configuració de Variables d'Entorn:

    • Configura les variables d'entorn necessàries per al compilador i les eines de desenvolupament.
    • Per exemple, per a C, pots configurar la variable CC per apuntar al compilador de C.
  3. Creació de Fitxers de Codi Font:

    • Utilitza un editor de text per crear els fitxers de codi font amb l'extensió adequada (per exemple, .c per a C, .f per a Fortran).
  4. Compilació del Codi:

    • Utilitza la comanda del compilador per compilar el codi font. Per exemple, per a C, utilitza CC source_file.c.
  5. Execució del Programa:

    • Després de compilar el codi, executa el programa resultant utilitzant la comanda adequada. Per exemple, RUN program_name.

Exemple Pràctic: Programa en C

A continuació es presenta un exemple pràctic d'un programa senzill en C a OpenVMS:

Codi Font (hello.c)

#include <stdio.h>

int main() {
    printf("Hola, OpenVMS!\n");
    return 0;
}

Passos per Compilar i Executar

  1. Crear el Fitxer de Codi Font:

    • Utilitza un editor de text per crear un fitxer anomenat hello.c i copia el codi anterior.
  2. Compilar el Codi:

    • Executa la comanda: CC hello.c
  3. Executar el Programa:

    • Executa la comanda: RUN hello

Explicació del Codi

  • #include <stdio.h>: Inclou la biblioteca estàndard d'entrada/sortida.
  • int main(): Defineix la funció principal del programa.
  • printf("Hola, OpenVMS!\n");: Imprimeix el missatge "Hola, OpenVMS!" a la consola.
  • return 0;: Retorna 0 per indicar que el programa ha finalitzat correctament.

Exercici Pràctic

Exercici

Escriu un programa en C que calculi la suma de dos nombres introduïts per l'usuari i mostri el resultat.

Solució

Codi Font (sum.c)

#include <stdio.h>

int main() {
    int num1, num2, sum;

    printf("Introdueix el primer nombre: ");
    scanf("%d", &num1);

    printf("Introdueix el segon nombre: ");
    scanf("%d", &num2);

    sum = num1 + num2;

    printf("La suma és: %d\n", sum);

    return 0;
}

Passos per Compilar i Executar

  1. Crear el Fitxer de Codi Font:

    • Utilitza un editor de text per crear un fitxer anomenat sum.c i copia el codi anterior.
  2. Compilar el Codi:

    • Executa la comanda: CC sum.c
  3. Executar el Programa:

    • Executa la comanda: RUN sum

Explicació del Codi

  • #include <stdio.h>: Inclou la biblioteca estàndard d'entrada/sortida.
  • int main(): Defineix la funció principal del programa.
  • int num1, num2, sum;: Declara tres variables enteres.
  • printf("Introdueix el primer nombre: ");: Mostra un missatge per demanar el primer nombre.
  • scanf("%d", &num1);: Llegeix el primer nombre introduït per l'usuari.
  • printf("Introdueix el segon nombre: ");: Mostra un missatge per demanar el segon nombre.
  • scanf("%d", &num2);: Llegeix el segon nombre introduït per l'usuari.
  • sum = num1 + num2;: Calcula la suma dels dos nombres.
  • printf("La suma és: %d\n", sum);: Mostra el resultat de la suma.
  • return 0;: Retorna 0 per indicar que el programa ha finalitzat correctament.

Conclusió

En aquest mòdul, hem explorat els diferents llenguatges de programació suportats per OpenVMS, les seves característiques i usos, i com configurar l'entorn de desenvolupament per a cada llenguatge. També hem vist un exemple pràctic de programació en C. En els següents mòduls, aprofundirem en l'ús específic de cada llenguatge a OpenVMS.

Curs de Programació OpenVMS

Mòdul 1: Introducció a OpenVMS

Mòdul 2: Comandes Bàsiques d'OpenVMS

Mòdul 3: Sistema de Fitxers d'OpenVMS

Mòdul 4: Scripting amb DCL

Mòdul 5: Gestió del Sistema OpenVMS

Mòdul 6: Xarxes a OpenVMS

Mòdul 7: Programació Avançada a OpenVMS

Mòdul 8: Clúster d'OpenVMS

Mòdul 9: Seguretat a OpenVMS

Mòdul 10: Resolució de Problemes i Optimització

© Copyright 2024. Tots els drets reservats