Introducció
Els patrons de disseny són solucions reutilitzables a problemes comuns en el desenvolupament de programari. Aquestes solucions han estat documentades i classificades per ajudar els desenvolupadors a crear codi més eficient, mantenible i escalable. Però, d'on provenen aquests patrons? En aquesta secció, explorarem la història i l'origen dels patrons de disseny, des dels seus inicis en l'arquitectura fins a la seva adopció en el desenvolupament de programari.
Origen en l'Arquitectura
Els patrons de disseny tenen les seves arrels en l'arquitectura, gràcies al treball de l'arquitecte Christopher Alexander. Alexander va introduir el concepte de patrons en el seu llibre "A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction" publicat el 1977. En aquest llibre, Alexander i els seus col·legues van descriure una sèrie de patrons arquitectònics que es podien utilitzar per resoldre problemes comuns en la construcció d'edificis i ciutats.
Conceptes Clau d'Alexander
- Patrons: Solucions a problemes recurrents en un context específic.
- Context: La situació en la qual s'aplica el patró.
- Problema: El problema recurrent que el patró pretén resoldre.
- Solució: La solució que el patró proporciona per resoldre el problema.
Adopció en el Desenvolupament de Programari
El concepte de patrons de disseny va ser adoptat en el desenvolupament de programari a principis dels anys 90, gràcies al treball del "Gang of Four" (GoF), format per Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson i John Vlissides. El seu llibre "Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software", publicat el 1994, va ser fonamental per a la popularització dels patrons de disseny en la comunitat de desenvolupadors.
Contribucions del "Gang of Four"
- Documentació de Patrons: El GoF va documentar 23 patrons de disseny que es poden utilitzar en el desenvolupament de programari orientat a objectes.
- Classificació dels Patrons: Els patrons es van classificar en tres categories principals: creacionals, estructurals i de comportament.
- Estandardització: El llibre del GoF va establir una terminologia i una estructura estàndard per descriure els patrons de disseny, facilitant la seva comprensió i aplicació.
Evolució i Expansió
Des de la publicació del llibre del GoF, els patrons de disseny han evolucionat i s'han expandit per cobrir una àmplia gamma de problemes en el desenvolupament de programari. A més dels patrons documentats pel GoF, han sorgit nous patrons per abordar problemes específics en àrees com el desenvolupament web, els sistemes distribuïts i els microserveis.
Patrons Moderns
- Patrons per a Arquitectures Modernes: Patrons que aborden problemes en arquitectures com microserveis i sistemes distribuïts.
- Patrons per a Desenvolupament Àgil: Patrons que ajuden a implementar pràctiques àgils en el desenvolupament de programari.
- Patrons de Seguretat: Solucions per abordar problemes de seguretat en aplicacions de programari.
Conclusió
Els patrons de disseny han recorregut un llarg camí des dels seus inicis en l'arquitectura fins a convertir-se en una eina essencial en el desenvolupament de programari. La seva capacitat per proporcionar solucions reutilitzables a problemes comuns ha ajudat els desenvolupadors a crear codi més eficient i mantenible. En les següents seccions del curs, explorarem diferents tipus de patrons de disseny i com aplicar-los en projectes reals.
Exercici Pràctic
Pregunta
- Quin arquitecte va introduir el concepte de patrons en l'arquitectura?
- Quin llibre va popularitzar els patrons de disseny en el desenvolupament de programari?
- Quines són les tres categories principals de patrons de disseny segons el "Gang of Four"?
Solucions
- Christopher Alexander.
- "Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software".
- Patrons creacionals, estructurals i de comportament.
Resum
En aquesta secció, hem explorat la història i l'origen dels patrons de disseny, des dels seus inicis en l'arquitectura amb Christopher Alexander fins a la seva adopció en el desenvolupament de programari gràcies al "Gang of Four". Hem vist com els patrons de disseny han evolucionat i s'han expandit per abordar una àmplia gamma de problemes en el desenvolupament de programari modern. Amb aquesta base, estem preparats per aprofundir en els diferents tipus de patrons de disseny en els pròxims mòduls.
Curs de Patrons de Disseny de Programari
Mòdul 1: Introducció als Patrons de Disseny
- Què són els Patrons de Disseny?
- Història i Origen dels Patrons de Disseny
- Classificació dels Patrons de Disseny
- Avantatges i Desavantatges d'Usar Patrons de Disseny
Mòdul 2: Patrons Creacionals
Mòdul 3: Patrons Estructurals
Mòdul 4: Patrons de Comportament
- Introducció als Patrons de Comportament
- Chain of Responsibility
- Command
- Interpreter
- Iterator
- Mediator
- Memento
- Observer
- State
- Strategy
- Template Method
- Visitor
Mòdul 5: Aplicació de Patrons de Disseny
- Com Seleccionar el Patró Adequat
- Exemples Pràctics d'Ús de Patrons
- Patrons de Disseny en Projectes Reals
- Refactorització Usant Patrons de Disseny
Mòdul 6: Patrons de Disseny Avançats
- Patrons de Disseny en Arquitectures Modernes
- Patrons de Disseny en Microserveis
- Patrons de Disseny en Sistemes Distribuïts
- Patrons de Disseny en Desenvolupament Àgil