Les estructures de control són fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten controlar el flux d'execució del codi. En Ruby, les estructures de control inclouen condicions, bucles i altres mecanismes per gestionar el comportament del programa.
Continguts
Condicionals
if
, elsif
, else
La instrucció if
s'utilitza per executar codi basat en una condició booleana.
x = 10 if x > 5 puts "x és més gran que 5" elsif x == 5 puts "x és igual a 5" else puts "x és menor que 5" end
unless
La instrucció unless
és l'oposat de if
. Executa el codi només si la condició és falsa.
Operador Ternari
L'operador ternari és una forma concisa d'escriure una condició if-else
.
Estructures de Selecció
case
La instrucció case
és útil per comparar una variable amb múltiples valors.
nota = 'A' case nota when 'A' puts "Excel·lent!" when 'B' puts "Bé fet!" when 'C' puts "Pots millorar." else puts "Necessites treballar més." end
Bucles
while
El bucle while
executa el codi mentre la condició sigui certa.
until
El bucle until
és l'oposat de while
. Executa el codi mentre la condició sigui falsa.
for
El bucle for
s'utilitza per iterar sobre una col·lecció.
Iteradors
each
L'iterador each
és una manera comuna de recórrer col·leccions en Ruby.
times
L'iterador times
executa un bloc de codi un nombre específic de vegades.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Condicionals
Escriu un programa que demani a l'usuari un número i imprimeixi si és positiu, negatiu o zero.
puts "Introdueix un número:" num = gets.to_i if num > 0 puts "El número és positiu." elsif num < 0 puts "El número és negatiu." else puts "El número és zero." end
Exercici 2: Bucles
Escriu un programa que imprimeixi els números del 1 al 10 utilitzant un bucle while
.
Exercici 3: Iteradors
Escriu un programa que recorri un array de noms i imprimeixi cada nom en majúscules.
Resum
En aquesta secció, hem après sobre les estructures de control en Ruby, incloent condicionals (if
, unless
, operador ternari), estructures de selecció (case
), bucles (while
, until
, for
) i iteradors (each
, times
). Aquestes eines són essencials per controlar el flux del teu programa i prendre decisions basades en condicions. Practica amb els exercicis proporcionats per reforçar els conceptes apresos.
Curs de Programació en Ruby
Mòdul 1: Introducció a Ruby
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Ruby
Mòdul 3: Treballant amb Col·leccions
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes en Ruby
- Classes i Objectes
- Variables i Mètodes d'Instància
- Variables i Mètodes de Classe
- Herència
- Mòduls i Mixins
Mòdul 5: Conceptes Avançats de Ruby
- Blocs, Procs i Lambdas
- Metaprogramació
- Gestió d'Excepcions
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Expressions Regulars
Mòdul 6: Introducció a Ruby on Rails
- Què és Ruby on Rails?
- Configuració de l'Entorn Rails
- Creació d'una Aplicació Simple en Rails
- Arquitectura MVC
- Rutes
Mòdul 7: Proves en Ruby
- Introducció a les Proves
- Proves Unitàries amb Minitest
- Desenvolupament Basat en Comportament amb RSpec
- Mocking i Stubbing
Mòdul 8: Millors Pràctiques en Ruby
- Estil de Codi i Convencions
- Refactorització
- Optimització del Rendiment
- Millors Pràctiques de Seguretat