En aquest tema, aprendrem sobre les variables en Rust, com declarar-les, i la importància de la mutabilitat. Rust és un llenguatge que posa un gran èmfasi en la seguretat i la gestió de la memòria, i la manera com tracta les variables és una part fonamental d'aquesta filosofia.

Continguts

  1. Declaració de Variables
  2. Mutabilitat
  3. Tipus de Dades
  4. Constants i Variables Immutables
  5. Exercicis Pràctics

  1. Declaració de Variables

En Rust, les variables es declaren utilitzant la paraula clau let. Per defecte, les variables són immutables, és a dir, no poden canviar el seu valor després de ser assignades.

Exemple:

fn main() {
    let x = 5;
    println!("El valor de x és: {}", x);
}

Explicació:

  • let x = 5; declara una variable x i li assigna el valor 5.
  • println! és una macro que imprimeix el valor de x a la consola.

  1. Mutabilitat

Per permetre que una variable canviï el seu valor, hem de declarar-la com a mutable utilitzant la paraula clau mut.

Exemple:

fn main() {
    let mut y = 10;
    println!("El valor inicial de y és: {}", y);
    y = 15;
    println!("El nou valor de y és: {}", y);
}

Explicació:

  • let mut y = 10; declara una variable y com a mutable i li assigna el valor 10.
  • y = 15; canvia el valor de y a 15.

  1. Tipus de Dades

Rust és un llenguatge amb tipatge estàtic, el que significa que el tipus de cada variable es determina en temps de compilació. Tot i que Rust pot inferir el tipus de dades, també podem especificar-lo explícitament.

Exemple:

fn main() {
    let z: i32 = 20; // z és un enter de 32 bits
    println!("El valor de z és: {}", z);
}

Explicació:

  • let z: i32 = 20; declara una variable z com a enter de 32 bits i li assigna el valor 20.

  1. Constants i Variables Immutables

Les constants són similars a les variables immutables, però es declaren utilitzant la paraula clau const i han de tenir un tipus de dades especificat. Les constants no poden canviar el seu valor i són sempre immutables.

Exemple:

const MAX_POINTS: u32 = 100_000;
fn main() {
    println!("El valor de MAX_POINTS és: {}", MAX_POINTS);
}

Explicació:

  • const MAX_POINTS: u32 = 100_000; declara una constant MAX_POINTS de tipus u32 (enter sense signe de 32 bits) amb el valor 100_000.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1:

Declara una variable immutable a amb el valor 5 i intenta canviar el seu valor a 10. Observa l'error que es produeix.

Solució:

fn main() {
    let a = 5;
    println!("El valor inicial de a és: {}", a);
    // a = 10; // Això produirà un error de compilació
}

Exercici 2:

Declara una variable mutable b amb el valor 3, canvia el seu valor a 6 i imprimeix els dos valors.

Solució:

fn main() {
    let mut b = 3;
    println!("El valor inicial de b és: {}", b);
    b = 6;
    println!("El nou valor de b és: {}", b);
}

Exercici 3:

Declara una constant PI amb el valor 3.14 i imprimeix el seu valor.

Solució:

const PI: f64 = 3.14;
fn main() {
    println!("El valor de PI és: {}", PI);
}

Conclusió

En aquesta secció, hem après com declarar variables en Rust, la diferència entre variables mutables i immutables, i com treballar amb constants. Aquests conceptes són fonamentals per comprendre com Rust gestiona la memòria i la seguretat en el codi. En la següent secció, explorarem els diferents tipus de dades disponibles en Rust.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats