En aquesta secció, aprendrem a crear el teu primer projecte Android utilitzant Android Studio. Aquest és un pas fonamental per començar a desenvolupar aplicacions Android. Segueix els passos detallats a continuació per configurar i crear el teu primer projecte.
- Iniciant Android Studio
- Obre Android Studio: Després d'instal·lar Android Studio, obre'l des del teu escriptori o menú d'aplicacions.
- Pantalla de Benvinguda: Veureu la pantalla de benvinguda d'Android Studio. Aquí, selecciona "Start a new Android Studio project".
- Configuració del Nou Projecte
- Nom del Projecte: Introdueix un nom per al teu projecte. Per exemple, "MyFirstApp".
- Nom del Paquet: Aquest és un identificador únic per a la teva aplicació. Per defecte, Android Studio suggereix un nom basat en el nom del projecte i el teu domini. Pots deixar-lo com està o modificar-lo segons les teves necessitats.
- Ubicació del Projecte: Selecciona la ubicació on vols desar el teu projecte.
- Llenguatge de Programació: Tria el llenguatge de programació que vols utilitzar. Per a aquest curs, utilitzarem Kotlin.
- SDK Mínim: Selecciona la versió mínima de l'SDK d'Android que la teva aplicació suportarà. Una bona opció per començar és API 21: Android 5.0 (Lollipop).
- Selecció del Tipus d'Activitat
- Tipus d'Activitat: Android Studio et permet seleccionar un tipus d'activitat per començar. Per a aquest primer projecte, selecciona "Empty Activity".
- Nom de l'Activitat: Pots deixar el nom per defecte "MainActivity" o canviar-lo segons les teves preferències.
- Nom del Fitxer de Disseny: Aquest és el fitxer XML on definiràs la interfície d'usuari de l'activitat. El nom per defecte és "activity_main".
- Finalitzar la Configuració
- Revisió de la Configuració: Revisa totes les opcions que has seleccionat.
- Clic a "Finish": Fes clic a "Finish" per crear el projecte. Android Studio començarà a configurar el projecte i descarregarà les dependències necessàries.
- Comprensió de l'Estructura del Projecte
Un cop creat el projecte, és important comprendre l'estructura del projecte Android. Aquí tens una breu descripció dels directoris i fitxers més importants:
- app/: Conté tot el codi font de l'aplicació.
- java/: Conté els fitxers de codi font en Java o Kotlin.
- res/: Conté els recursos de l'aplicació, com ara dissenys XML, imatges, cadenes de text, etc.
- AndroidManifest.xml: Defineix la configuració de l'aplicació, incloent-hi les activitats, permisos, etc.
- Executar l'Aplicació
- Seleccionar un Dispositiu: Pots executar l'aplicació en un emulador o en un dispositiu físic. Si no tens un dispositiu físic, crea un emulador des de l'AVD Manager (Android Virtual Device Manager).
- Executar l'Aplicació: Fes clic a la icona de "Run" (icona de play) a la barra d'eines d'Android Studio. L'aplicació es compilarà i s'executarà en el dispositiu seleccionat.
Exemple de Codi
A continuació, es mostra un exemple de codi per a l'activitat principal (MainActivity.kt) i el fitxer de disseny (activity_main.xml).
MainActivity.kt
package com.example.myfirstapp import android.os.Bundle import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity class MainActivity : AppCompatActivity() { override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) { super.onCreate(savedInstanceState) setContentView(R.layout.activity_main) } }
activity_main.xml
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="match_parent" android:orientation="vertical" tools:context=".MainActivity"> <TextView android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:text="Hello, World!" /> </LinearLayout>
Exercici Pràctic
Objectiu: Crear una aplicació que mostri un missatge personalitzat a la pantalla.
- Crea un nou projecte seguint els passos anteriors.
- Modifica el fitxer
activity_main.xml
per afegir unTextView
amb el text "Benvingut a la meva primera aplicació!". - Executa l'aplicació en un emulador o dispositiu físic.
Solució
activity_main.xml
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="match_parent" android:orientation="vertical" tools:context=".MainActivity"> <TextView android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:text="Benvingut a la meva primera aplicació!" /> </LinearLayout>
Conclusió
En aquesta secció, hem après a crear el nostre primer projecte Android utilitzant Android Studio. Hem configurat el projecte, entès l'estructura bàsica i executat l'aplicació en un emulador o dispositiu físic. Ara estem preparats per aprofundir en el desenvolupament d'aplicacions Android en els següents mòduls.
Curs d'Android Studio
Mòdul 1: Introducció a Android Studio
- Introducció a Android Studio
- Configuració d'Android Studio
- Comprensió de la Interfície d'Android Studio
- Creació del teu Primer Projecte Android
Mòdul 2: Desenvolupament Bàsic d'Android
- Comprensió de l'Estructura del Projecte Android
- Introducció als Dissenys XML
- Components Bàsics de la Interfície d'Usuari
- Introducció a les Activitats
- Executar la teva Aplicació en un Emulador
Mòdul 3: Desenvolupament Intermedi d'Android
- Introducció als Intents
- Treballar amb Fragments
- Gestió de l'Entrada de l'Usuari
- Ús de RecyclerView
- Xarxes en Android
Mòdul 4: Desenvolupament Avançat d'Android
- Persistència de Dades amb SQLite
- Ús de Room per a la Gestió de Bases de Dades
- Components Avançats de la Interfície d'Usuari
- Vistes Personalitzades i Canvas
- Treballar amb Tasques en Segon Pla
Mòdul 5: Desenvolupament Professional d'Android
- Implementació de l'Arquitectura MVVM
- Injecció de Dependències amb Dagger
- Proves Unitàries i Proves de la Interfície d'Usuari
- Publicació de la teva Aplicació a Google Play
- Optimització del Rendiment