En aquest tema, explorarem l'estructura d'un projecte Android a Android Studio. Entendre com està organitzat un projecte és fonamental per treballar de manera eficient i efectiva. A continuació, desglossarem les carpetes i fitxers clau que trobaràs en un projecte Android.

  1. Estructura Bàsica del Projecte

Quan crees un nou projecte Android, Android Studio genera una sèrie de carpetes i fitxers per defecte. Aquests es poden veure a la vista "Project" a Android Studio. La següent és una descripció de les carpetes i fitxers més importants:

1.1. Carpeta app

La carpeta app és on es troba la major part del codi de la teva aplicació. Conté les següents subcarpetes i fitxers:

  • manifests/: Conté el fitxer AndroidManifest.xml, que defineix la configuració bàsica de l'aplicació, com ara les activitats, els permisos i els serveis.
  • java/: Conté el codi font Java o Kotlin de l'aplicació. Aquesta carpeta es divideix en subcarpetes segons el paquet del projecte.
  • res/: Conté els recursos de l'aplicació, com ara dissenys XML, imatges, cadenes de text, estils, etc.

1.2. Carpeta build

Aquesta carpeta conté els fitxers generats durant el procés de construcció de l'aplicació. No és necessari modificar res aquí manualment.

1.3. Fitxers de configuració

  • build.gradle (Project Level): Aquest fitxer defineix la configuració de construcció a nivell de projecte, incloent-hi els repositoris i les dependències comunes.
  • build.gradle (Module Level): Aquest fitxer defineix la configuració de construcció específica per al mòdul app, incloent-hi les dependències, les versions del SDK, etc.
  • settings.gradle: Defineix els mòduls que formen part del projecte.

  1. Descripció Detallada de les Carpetes i Fitxers

2.1. manifests/AndroidManifest.xml

Aquest fitxer és essencial per a qualsevol aplicació Android. Defineix els components de l'aplicació i les seves configuracions. Un exemple bàsic podria ser:

<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    package="com.example.myfirstapp">

    <application
        android:allowBackup="true"
        android:icon="@mipmap/ic_launcher"
        android:label="@string/app_name"
        android:roundIcon="@mipmap/ic_launcher_round"
        android:supportsRtl="true"
        android:theme="@style/AppTheme">
        <activity android:name=".MainActivity">
            <intent-filter>
                <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
                <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
            </intent-filter>
        </activity>
    </application>

</manifest>

2.2. java/

Aquesta carpeta conté el codi font de l'aplicació. Per exemple, si el paquet de l'aplicació és com.example.myfirstapp, la jerarquia de carpetes seria:

java/
└── com/
    └── example/
        └── myfirstapp/
            └── MainActivity.java

2.3. res/

La carpeta res conté els recursos de l'aplicació. Les subcarpetes més comunes són:

  • layout/: Conté els fitxers de disseny XML per a les activitats i fragments.
  • drawable/: Conté els recursos gràfics, com ara imatges i formes.
  • values/: Conté fitxers XML per a cadenes de text (strings.xml), colors (colors.xml), estils (styles.xml), etc.

  1. Exemple Pràctic

3.1. Creació d'un Fitxer de Disseny XML

Suposem que volem crear un disseny senzill per a la nostra activitat principal. Crearem un fitxer activity_main.xml a la carpeta res/layout/:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    android:orientation="vertical"
    android:padding="16dp">

    <TextView
        android:id="@+id/textView"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Hello, World!" />

    <Button
        android:id="@+id/button"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Click Me" />

</LinearLayout>

3.2. Modificació del MainActivity.java

Ara, actualitzarem el fitxer MainActivity.java per utilitzar aquest disseny:

package com.example.myfirstapp;

import android.os.Bundle;
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {

    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);
    }
}

  1. Exercici Pràctic

Exercici

  1. Crea un nou projecte Android a Android Studio.
  2. Explora l'estructura del projecte i identifica les carpetes i fitxers descrits anteriorment.
  3. Crea un nou disseny XML a la carpeta res/layout/ amb un TextView i un Button.
  4. Modifica l'activitat principal per utilitzar aquest disseny.

Solució

  1. Crea un nou projecte seguint les instruccions d'Android Studio.
  2. Explora les carpetes app, manifests, java i res.
  3. Crea un fitxer activity_main.xml a res/layout/ amb el següent contingut:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    android:orientation="vertical"
    android:padding="16dp">

    <TextView
        android:id="@+id/textView"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Hello, World!" />

    <Button
        android:id="@+id/button"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Click Me" />

</LinearLayout>
  1. Modifica el fitxer MainActivity.java per utilitzar aquest disseny:
package com.example.myfirstapp;

import android.os.Bundle;
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {

    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);
    }
}

Conclusió

En aquesta secció, hem après sobre l'estructura bàsica d'un projecte Android a Android Studio. Hem explorat les carpetes i fitxers clau i hem creat un exemple pràctic per reforçar els conceptes apresos. Amb aquesta base, estàs preparat per aprofundir en el desenvolupament d'aplicacions Android.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats