En aquesta secció, aprendrem els conceptes bàsics de Groovy, un llenguatge de programació dinàmic que s'executa sobre la màquina virtual Java (JVM). Groovy és conegut per la seva sintaxi concisa i expressiva, així com per la seva capacitat d'integrar-se fàcilment amb Java. A continuació, desglossarem els conceptes clau que necessites conèixer per començar a programar en Groovy.

Índex de la Secció

  1. Comentaris
  2. Variables i Tipus de Dades
  3. Operadors
  4. Estructures de Control
  5. Funcions i Metodes

  1. Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per explicar el codi. Groovy suporta dos tipus de comentaris:

  • Comentaris de línia única: Comencen amb //.
  • Comentaris de múltiples línies: Comencen amb /* i acaben amb */.
// Aquest és un comentari de línia única

/*
Aquest és un comentari
de múltiples línies
*/

  1. Variables i Tipus de Dades

Declaració de Variables

En Groovy, les variables es poden declarar de manera explícita o implícita. La paraula clau def s'utilitza per declarar variables de manera implícita.

def nom = "Joan"  // Variable de tipus String
int edat = 25     // Variable de tipus int

Tipus de Dades

Groovy suporta diversos tipus de dades, incloent:

  • Numèrics: byte, short, int, long, float, double
  • Caràcters: char
  • Booleans: boolean
  • Cadenes de text: String
def numero = 10         // Enter
def decimal = 3.14      // Decimal
def lletra = 'A'        // Caràcter
def esCert = true       // Booleà
def text = "Hola, Groovy!" // Cadena de text

  1. Operadors

Groovy suporta una varietat d'operadors, incloent:

  • Aritmètics: +, -, *, /, %
  • Comparació: ==, !=, <, >, <=, >=
  • Lògics: &&, ||, !
  • Assignació: =, +=, -=, *=, /=, %=
def a = 10
def b = 5

println a + b  // 15
println a - b  // 5
println a * b  // 50
println a / b  // 2
println a % b  // 0

println a == b  // false
println a != b  // true
println a > b   // true
println a < b   // false

  1. Estructures de Control

Condicionals

Groovy utilitza les estructures condicionals if, else if i else per prendre decisions basades en condicions.

def edat = 20

if (edat >= 18) {
    println "Ets major d'edat"
} else {
    println "Ets menor d'edat"
}

Bucles

Groovy suporta diversos tipus de bucles, incloent for, while i do-while.

Bucle for

for (int i = 0; i < 5; i++) {
    println "i: $i"
}

Bucle while

int i = 0
while (i < 5) {
    println "i: $i"
    i++
}

Bucle do-while

int i = 0
do {
    println "i: $i"
    i++
} while (i < 5)

  1. Funcions i Metodes

Les funcions (o mètodes) en Groovy es defineixen utilitzant la paraula clau def seguit del nom de la funció i els paràmetres entre parèntesis.

def saludar(String nom) {
    return "Hola, $nom!"
}

println saludar("Joan")  // Hola, Joan!

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Declaració de Variables

Declara una variable de cada tipus de dada mencionat anteriorment i imprimeix el seu valor.

Exercici 2: Operadors

Escriu un script que utilitzi tots els operadors aritmètics i de comparació amb dues variables.

Exercici 3: Estructures de Control

Crea un programa que imprimeixi els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for, while i do-while.

Exercici 4: Funcions

Defineix una funció que prengui dos números com a paràmetres i retorni la seva suma. Crida la funció i imprimeix el resultat.

Solucions

Solució 1: Declaració de Variables

def numero = 10
def decimal = 3.14
def lletra = 'A'
def esCert = true
def text = "Hola, Groovy!"

println numero
println decimal
println lletra
println esCert
println text

Solució 2: Operadors

def a = 10
def b = 5

println a + b
println a - b
println a * b
println a / b
println a % b

println a == b
println a != b
println a > b
println a < b

Solució 3: Estructures de Control

// Bucle for
for (int i = 1; i <= 10; i++) {
    println i
}

// Bucle while
int i = 1
while (i <= 10) {
    println i
    i++
}

// Bucle do-while
i = 1
do {
    println i
    i++
} while (i <= 10)

Solució 4: Funcions

def sumar(int a, int b) {
    return a + b
}

println sumar(3, 7)  // 10

Conclusió

En aquesta secció, hem cobert els conceptes bàsics de Groovy, incloent comentaris, variables, tipus de dades, operadors, estructures de control i funcions. Aquests fonaments et prepararan per a les seccions més avançades del curs. Practica els exercicis proporcionats per reforçar el que has après i prepara't per al següent tema: "Primer Script en Groovy".

© Copyright 2024. Tots els drets reservats