En aquesta secció, aprendrem els conceptes bàsics de Groovy, un llenguatge de programació dinàmic que s'executa sobre la màquina virtual Java (JVM). Groovy és conegut per la seva sintaxi concisa i expressiva, així com per la seva capacitat d'integrar-se fàcilment amb Java. A continuació, desglossarem els conceptes clau que necessites conèixer per començar a programar en Groovy.
Índex de la Secció
- Comentaris
- Variables i Tipus de Dades
- Operadors
- Estructures de Control
- Funcions i Metodes
- Comentaris
Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per explicar el codi. Groovy suporta dos tipus de comentaris:
- Comentaris de línia única: Comencen amb
//
. - Comentaris de múltiples línies: Comencen amb
/*
i acaben amb*/
.
- Variables i Tipus de Dades
Declaració de Variables
En Groovy, les variables es poden declarar de manera explícita o implícita. La paraula clau def
s'utilitza per declarar variables de manera implícita.
Tipus de Dades
Groovy suporta diversos tipus de dades, incloent:
- Numèrics:
byte
,short
,int
,long
,float
,double
- Caràcters:
char
- Booleans:
boolean
- Cadenes de text:
String
def numero = 10 // Enter def decimal = 3.14 // Decimal def lletra = 'A' // Caràcter def esCert = true // Booleà def text = "Hola, Groovy!" // Cadena de text
- Operadors
Groovy suporta una varietat d'operadors, incloent:
- Aritmètics:
+
,-
,*
,/
,%
- Comparació:
==
,!=
,<
,>
,<=
,>=
- Lògics:
&&
,||
,!
- Assignació:
=
,+=
,-=
,*=
,/=
,%=
def a = 10 def b = 5 println a + b // 15 println a - b // 5 println a * b // 50 println a / b // 2 println a % b // 0 println a == b // false println a != b // true println a > b // true println a < b // false
- Estructures de Control
Condicionals
Groovy utilitza les estructures condicionals if
, else if
i else
per prendre decisions basades en condicions.
Bucles
Groovy suporta diversos tipus de bucles, incloent for
, while
i do-while
.
Bucle for
Bucle while
Bucle do-while
- Funcions i Metodes
Les funcions (o mètodes) en Groovy es defineixen utilitzant la paraula clau def
seguit del nom de la funció i els paràmetres entre parèntesis.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Declaració de Variables
Declara una variable de cada tipus de dada mencionat anteriorment i imprimeix el seu valor.
Exercici 2: Operadors
Escriu un script que utilitzi tots els operadors aritmètics i de comparació amb dues variables.
Exercici 3: Estructures de Control
Crea un programa que imprimeixi els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for
, while
i do-while
.
Exercici 4: Funcions
Defineix una funció que prengui dos números com a paràmetres i retorni la seva suma. Crida la funció i imprimeix el resultat.
Solucions
Solució 1: Declaració de Variables
def numero = 10 def decimal = 3.14 def lletra = 'A' def esCert = true def text = "Hola, Groovy!" println numero println decimal println lletra println esCert println text
Solució 2: Operadors
def a = 10 def b = 5 println a + b println a - b println a * b println a / b println a % b println a == b println a != b println a > b println a < b
Solució 3: Estructures de Control
// Bucle for for (int i = 1; i <= 10; i++) { println i } // Bucle while int i = 1 while (i <= 10) { println i i++ } // Bucle do-while i = 1 do { println i i++ } while (i <= 10)
Solució 4: Funcions
Conclusió
En aquesta secció, hem cobert els conceptes bàsics de Groovy, incloent comentaris, variables, tipus de dades, operadors, estructures de control i funcions. Aquests fonaments et prepararan per a les seccions més avançades del curs. Practica els exercicis proporcionats per reforçar el que has après i prepara't per al següent tema: "Primer Script en Groovy".
Curs de Programació Groovy
Mòdul 1: Introducció a Groovy
Mòdul 2: Sintaxi i Característiques del Llenguatge Groovy
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes en Groovy
Mòdul 4: Característiques Avançades de Groovy
Mòdul 5: Groovy en la Pràctica
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Treballant amb XML i JSON
- Accés a Bases de Dades
- Desenvolupament Web amb Groovy
Mòdul 6: Proves i Depuració
Mòdul 7: Ecosistema i Eines de Groovy
- Eina de Construcció Gradle
- Framework de Proves Spock
- Framework Grails
- Altres Llibreries i Eines de Groovy
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Temes Avançats
- Estil de Codi i Convencions
- Optimització del Rendiment
- Consideracions de Seguretat
- Concurrència en Groovy