En aquesta secció, aprendrem a escriure i executar el nostre primer script en Groovy. Aquest és un pas fonamental per familiaritzar-nos amb la sintaxi i les capacitats bàsiques del llenguatge.

  1. Creació del Primer Script

1.1. Escriptura del Script

Comencem creant un fitxer nou amb l'extensió .groovy. Anomenem-lo primerScript.groovy. A continuació, escrivim el següent codi dins del fitxer:

// primerScript.groovy

// Imprimir un missatge a la consola
println 'Hola, món!'

// Definir una variable
def nom = 'Groovy'

// Imprimir el valor de la variable
println "Benvingut a $nom!"

1.2. Explicació del Codi

  • Comentaris: Els comentaris en Groovy es poden escriure utilitzant // per a comentaris d'una sola línia o /* ... */ per a comentaris de múltiples línies.
  • Impressió a la consola: Utilitzem println per imprimir missatges a la consola.
  • Variables: Utilitzem def per declarar una variable. En aquest cas, hem declarat una variable anomenada nom i li hem assignat el valor 'Groovy'.
  • Interpolació de cadenes: Utilitzem cometes dobles (") per permetre la interpolació de cadenes, que ens permet inserir el valor de la variable nom dins de la cadena.

  1. Execució del Script

2.1. Utilitzant la Línia de Comandes

Per executar el nostre script, obrim una terminal o línia de comandes i naveguem fins al directori on hem desat el fitxer primerScript.groovy. A continuació, executem el següent comandament:

groovy primerScript.groovy

2.2. Resultat Esperat

Després d'executar el comandament anterior, hauríem de veure la següent sortida a la consola:

Hola, món!
Benvingut a Groovy!

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Salutació Personalitzada

Escriu un script que demani a l'usuari el seu nom i després imprimeixi una salutació personalitzada.

Pista

Utilitza System.console().readLine() per llegir l'entrada de l'usuari.

Solució

// salutacio.groovy

// Demanar el nom a l'usuari
def nom = System.console().readLine('Introdueix el teu nom: ')

// Imprimir una salutació personalitzada
println "Hola, $nom! Benvingut a Groovy!"

Exercici 2: Càlcul de l'Àrea d'un Rectangle

Escriu un script que calculi l'àrea d'un rectangle donada la seva amplada i alçada.

Pista

Utilitza System.console().readLine() per llegir les dimensions del rectangle.

Solució

// areaRectangle.groovy

// Demanar les dimensions del rectangle a l'usuari
def amplada = System.console().readLine('Introdueix l\'amplada del rectangle: ').toDouble()
def alçada = System.console().readLine('Introdueix l\'alçada del rectangle: ').toDouble()

// Calcular l'àrea
def area = amplada * alçada

// Imprimir l'àrea
println "L'àrea del rectangle és: $area"

  1. Errors Comuns i Consells

Error Comú: No Trobar el Fitxer

Si obteniu un error que indica que el fitxer no es troba, assegureu-vos que esteu al directori correcte i que el nom del fitxer és correcte.

Consell: Utilitzar l'Editor Adequat

Utilitzeu un editor de text o un IDE que suporti la sintaxi de Groovy per facilitar la codificació. Alguns editors populars inclouen IntelliJ IDEA, Visual Studio Code i Eclipse.

Conclusió

En aquesta secció, hem après a escriure i executar el nostre primer script en Groovy. Hem explorat conceptes bàsics com la impressió a la consola, la declaració de variables i la interpolació de cadenes. També hem practicat amb alguns exercicis per reforçar aquests conceptes. Ara estem preparats per aprofundir en la sintaxi i les característiques del llenguatge Groovy en el següent mòdul.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats