En aquesta secció, aprendrem a escriure i executar el nostre primer script en Groovy. Aquest és un pas fonamental per familiaritzar-nos amb la sintaxi i les capacitats bàsiques del llenguatge.
- Creació del Primer Script
1.1. Escriptura del Script
Comencem creant un fitxer nou amb l'extensió .groovy
. Anomenem-lo primerScript.groovy
. A continuació, escrivim el següent codi dins del fitxer:
// primerScript.groovy // Imprimir un missatge a la consola println 'Hola, món!' // Definir una variable def nom = 'Groovy' // Imprimir el valor de la variable println "Benvingut a $nom!"
1.2. Explicació del Codi
- Comentaris: Els comentaris en Groovy es poden escriure utilitzant
//
per a comentaris d'una sola línia o/* ... */
per a comentaris de múltiples línies. - Impressió a la consola: Utilitzem
println
per imprimir missatges a la consola. - Variables: Utilitzem
def
per declarar una variable. En aquest cas, hem declarat una variable anomenadanom
i li hem assignat el valor'Groovy'
. - Interpolació de cadenes: Utilitzem cometes dobles (
"
) per permetre la interpolació de cadenes, que ens permet inserir el valor de la variablenom
dins de la cadena.
- Execució del Script
2.1. Utilitzant la Línia de Comandes
Per executar el nostre script, obrim una terminal o línia de comandes i naveguem fins al directori on hem desat el fitxer primerScript.groovy
. A continuació, executem el següent comandament:
2.2. Resultat Esperat
Després d'executar el comandament anterior, hauríem de veure la següent sortida a la consola:
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Salutació Personalitzada
Escriu un script que demani a l'usuari el seu nom i després imprimeixi una salutació personalitzada.
Pista
Utilitza System.console().readLine()
per llegir l'entrada de l'usuari.
Solució
// salutacio.groovy // Demanar el nom a l'usuari def nom = System.console().readLine('Introdueix el teu nom: ') // Imprimir una salutació personalitzada println "Hola, $nom! Benvingut a Groovy!"
Exercici 2: Càlcul de l'Àrea d'un Rectangle
Escriu un script que calculi l'àrea d'un rectangle donada la seva amplada i alçada.
Pista
Utilitza System.console().readLine()
per llegir les dimensions del rectangle.
Solució
// areaRectangle.groovy // Demanar les dimensions del rectangle a l'usuari def amplada = System.console().readLine('Introdueix l\'amplada del rectangle: ').toDouble() def alçada = System.console().readLine('Introdueix l\'alçada del rectangle: ').toDouble() // Calcular l'àrea def area = amplada * alçada // Imprimir l'àrea println "L'àrea del rectangle és: $area"
- Errors Comuns i Consells
Error Comú: No Trobar el Fitxer
Si obteniu un error que indica que el fitxer no es troba, assegureu-vos que esteu al directori correcte i que el nom del fitxer és correcte.
Consell: Utilitzar l'Editor Adequat
Utilitzeu un editor de text o un IDE que suporti la sintaxi de Groovy per facilitar la codificació. Alguns editors populars inclouen IntelliJ IDEA, Visual Studio Code i Eclipse.
Conclusió
En aquesta secció, hem après a escriure i executar el nostre primer script en Groovy. Hem explorat conceptes bàsics com la impressió a la consola, la declaració de variables i la interpolació de cadenes. També hem practicat amb alguns exercicis per reforçar aquests conceptes. Ara estem preparats per aprofundir en la sintaxi i les característiques del llenguatge Groovy en el següent mòdul.
Curs de Programació Groovy
Mòdul 1: Introducció a Groovy
Mòdul 2: Sintaxi i Característiques del Llenguatge Groovy
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes en Groovy
Mòdul 4: Característiques Avançades de Groovy
Mòdul 5: Groovy en la Pràctica
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Treballant amb XML i JSON
- Accés a Bases de Dades
- Desenvolupament Web amb Groovy
Mòdul 6: Proves i Depuració
Mòdul 7: Ecosistema i Eines de Groovy
- Eina de Construcció Gradle
- Framework de Proves Spock
- Framework Grails
- Altres Llibreries i Eines de Groovy
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Temes Avançats
- Estil de Codi i Convencions
- Optimització del Rendiment
- Consideracions de Seguretat
- Concurrència en Groovy