En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en Java. Aquestes són les bases sobre les quals es construeixen tots els programes Java, així que és important comprendre-les bé.

Continguts

Estructura d'un Programa Java

Un programa Java típic té la següent estructura:

public class NomDeLaClasse {
    public static void main(String[] args) {
        // Codi del programa
    }
}

Explicació:

  • public class NomDeLaClasse: Declara una classe pública anomenada NomDeLaClasse.
  • public static void main(String[] args): El mètode main és el punt d'entrada del programa. És on comença l'execució del programa.
  • // Codi del programa: Aquí és on s'escriu el codi que volem que s'executi.

Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. Hi ha tres tipus de comentaris en Java:

  1. Comentaris de línia única: Comencen amb //.

    // Això és un comentari de línia única
    
  2. Comentaris de múltiples línies: Comencen amb /* i acaben amb */.

    /*
     Això és un comentari
     de múltiples línies
    */
    
  3. Comentaris de documentació: Comencen amb /** i acaben amb */. S'utilitzen per generar documentació automàtica.

    /**
     * Això és un comentari de documentació
     */
    

Declaració de Classes

En Java, tot el codi es troba dins de classes. Una classe es declara amb la paraula clau class seguida del nom de la classe.

public class Exemple {
    // Codi de la classe
}

Explicació:

  • public: Modificador d'accés que indica que la classe és accessible des de qualsevol altre codi.
  • class: Paraula clau per declarar una classe.
  • Exemple: Nom de la classe.

Mètode main

El mètode main és el punt d'entrada d'un programa Java. És on comença l'execució del programa.

public static void main(String[] args) {
    System.out.println("Hola, món!");
}

Explicació:

  • public: Modificador d'accés que indica que el mètode és accessible des de qualsevol altre codi.
  • static: Indica que el mètode pertany a la classe, no a una instància específica.
  • void: Indica que el mètode no retorna cap valor.
  • main: Nom del mètode.
  • String[] args: Argument que rep una matriu de cadenes de text.

Declaració de Variables

Les variables s'utilitzen per emmagatzemar dades. Es declaren especificant el tipus de dada i el nom de la variable.

int edat = 25;
String nom = "Joan";

Explicació:

  • int: Tipus de dada enter.
  • edat: Nom de la variable.
  • 25: Valor assignat a la variable.
  • String: Tipus de dada cadena de text.
  • nom: Nom de la variable.
  • "Joan": Valor assignat a la variable.

Tipus de Dades

Java té diversos tipus de dades primitius:

Tipus de Dada Descripció Exemple
int Enter int x = 10;
double Decimal double y = 5.5;
char Caràcter char c = 'A';
boolean Booleà (true/false) boolean b = true;
String Cadena de text String s = "Hola";

Operadors

Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors. Alguns operadors comuns són:

Operador Descripció Exemple
+ Suma a + b
- Resta a - b
* Multiplicació a * b
/ Divisió a / b
% Mòdul (residu) a % b
== Igualtat a == b
!= Diferència a != b
> Major que a > b
< Menor que a < b
>= Major o igual que a >= b
<= Menor o igual que a <= b

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Hola, Món!

Escriu un programa que imprimeixi "Hola, món!" a la consola.

public class HolaMon {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hola, món!");
    }
}

Exercici 2: Variables i Operadors

Escriu un programa que declari dues variables enters, les sumi i imprimeixi el resultat.

public class Suma {
    public static void main(String[] args) {
        int a = 5;
        int b = 10;
        int suma = a + b;
        System.out.println("La suma és: " + suma);
    }
}

Exercici 3: Tipus de Dades

Escriu un programa que declari variables de diferents tipus de dades i imprimeixi els seus valors.

public class TipusDeDades {
    public static void main(String[] args) {
        int enter = 10;
        double decimal = 5.5;
        char caracter = 'A';
        boolean boolea = true;
        String cadena = "Hola";

        System.out.println("Enter: " + enter);
        System.out.println("Decimal: " + decimal);
        System.out.println("Caràcter: " + caracter);
        System.out.println("Booleà: " + boolea);
        System.out.println("Cadena: " + cadena);
    }
}

Conclusió

En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa Java, incloent la declaració de classes, el mètode main, la declaració de variables, els tipus de dades i els operadors. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador Java i seran la base per a temes més avançats en els següents mòduls. Practica els exercicis proporcionats per reforçar el que has après i prepara't per al següent tema sobre variables i tipus de dades.

Curs de Programació en Java

Mòdul 1: Introducció a Java

Mòdul 2: Flux de Control

Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes

Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes Avançada

Mòdul 5: Estructures de Dades i Col·leccions

Mòdul 6: Gestió d'Excepcions

Mòdul 7: Entrada/Sortida de Fitxers

Mòdul 8: Multithreading i Concurrència

Mòdul 9: Xarxes

Mòdul 10: Temes Avançats

Mòdul 11: Frameworks i Llibreries de Java

Mòdul 12: Construcció d'Aplicacions del Món Real

© Copyright 2024. Tots els drets reservats