En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en Java. Aquestes són les bases sobre les quals es construeixen tots els programes Java, així que és important comprendre-les bé.
Continguts
Estructura d'un Programa Java
Un programa Java típic té la següent estructura:
Explicació:
public class NomDeLaClasse
: Declara una classe pública anomenadaNomDeLaClasse
.public static void main(String[] args)
: El mètodemain
és el punt d'entrada del programa. És on comença l'execució del programa.// Codi del programa
: Aquí és on s'escriu el codi que volem que s'executi.
Comentaris
Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. Hi ha tres tipus de comentaris en Java:
-
Comentaris de línia única: Comencen amb
//
.// Això és un comentari de línia única
-
Comentaris de múltiples línies: Comencen amb
/*
i acaben amb*/
./* Això és un comentari de múltiples línies */
-
Comentaris de documentació: Comencen amb
/**
i acaben amb*/
. S'utilitzen per generar documentació automàtica./** * Això és un comentari de documentació */
Declaració de Classes
En Java, tot el codi es troba dins de classes. Una classe es declara amb la paraula clau class
seguida del nom de la classe.
Explicació:
public
: Modificador d'accés que indica que la classe és accessible des de qualsevol altre codi.class
: Paraula clau per declarar una classe.Exemple
: Nom de la classe.
Mètode main
El mètode main
és el punt d'entrada d'un programa Java. És on comença l'execució del programa.
Explicació:
public
: Modificador d'accés que indica que el mètode és accessible des de qualsevol altre codi.static
: Indica que el mètode pertany a la classe, no a una instància específica.void
: Indica que el mètode no retorna cap valor.main
: Nom del mètode.String[] args
: Argument que rep una matriu de cadenes de text.
Declaració de Variables
Les variables s'utilitzen per emmagatzemar dades. Es declaren especificant el tipus de dada i el nom de la variable.
Explicació:
int
: Tipus de dada enter.edat
: Nom de la variable.25
: Valor assignat a la variable.String
: Tipus de dada cadena de text.nom
: Nom de la variable."Joan"
: Valor assignat a la variable.
Tipus de Dades
Java té diversos tipus de dades primitius:
Tipus de Dada | Descripció | Exemple |
---|---|---|
int |
Enter | int x = 10; |
double |
Decimal | double y = 5.5; |
char |
Caràcter | char c = 'A'; |
boolean |
Booleà (true/false) | boolean b = true; |
String |
Cadena de text | String s = "Hola"; |
Operadors
Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors. Alguns operadors comuns són:
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
+ |
Suma | a + b |
- |
Resta | a - b |
* |
Multiplicació | a * b |
/ |
Divisió | a / b |
% |
Mòdul (residu) | a % b |
== |
Igualtat | a == b |
!= |
Diferència | a != b |
> |
Major que | a > b |
< |
Menor que | a < b |
>= |
Major o igual que | a >= b |
<= |
Menor o igual que | a <= b |
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Hola, Món!
Escriu un programa que imprimeixi "Hola, món!" a la consola.
public class HolaMon { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hola, món!"); } }
Exercici 2: Variables i Operadors
Escriu un programa que declari dues variables enters, les sumi i imprimeixi el resultat.
public class Suma { public static void main(String[] args) { int a = 5; int b = 10; int suma = a + b; System.out.println("La suma és: " + suma); } }
Exercici 3: Tipus de Dades
Escriu un programa que declari variables de diferents tipus de dades i imprimeixi els seus valors.
public class TipusDeDades { public static void main(String[] args) { int enter = 10; double decimal = 5.5; char caracter = 'A'; boolean boolea = true; String cadena = "Hola"; System.out.println("Enter: " + enter); System.out.println("Decimal: " + decimal); System.out.println("Caràcter: " + caracter); System.out.println("Booleà: " + boolea); System.out.println("Cadena: " + cadena); } }
Conclusió
En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa Java, incloent la declaració de classes, el mètode main
, la declaració de variables, els tipus de dades i els operadors. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador Java i seran la base per a temes més avançats en els següents mòduls. Practica els exercicis proporcionats per reforçar el que has après i prepara't per al següent tema sobre variables i tipus de dades.
Curs de Programació en Java
Mòdul 1: Introducció a Java
- Introducció a Java
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
- Operadors
Mòdul 2: Flux de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Mètodes
- Constructors
- Herència
- Polimorfisme
- Encapsulació
- Abstracció
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes Avançada
Mòdul 5: Estructures de Dades i Col·leccions
Mòdul 6: Gestió d'Excepcions
Mòdul 7: Entrada/Sortida de Fitxers
- Lectura de Fitxers
- Escriptura de Fitxers
- Fluxos de Fitxers
- BufferedReader i BufferedWriter
- Serialització
Mòdul 8: Multithreading i Concurrència
- Introducció al Multithreading
- Creació de Fils
- Cicle de Vida dels Fils
- Sincronització
- Utilitats de Concurrència
Mòdul 9: Xarxes
- Introducció a les Xarxes
- Sockets
- ServerSocket
- DatagramSocket i DatagramPacket
- URL i HttpURLConnection