Introducció

En la programació orientada a objectes (POO), les classes i els objectes són conceptes fonamentals. Una classe és una plantilla o un plànol que defineix les propietats (atributs) i els comportaments (mètodes) que els objectes d'aquesta classe poden tenir. Un objecte és una instància d'una classe.

Conceptes Clau

Classe

  • Definició: Una classe és una plantilla que defineix les propietats i els comportaments dels objectes.
  • Sintaxi: La definició d'una classe en Java es fa amb la paraula clau class.

Objecte

  • Definició: Un objecte és una instància d'una classe. És una entitat que té estat i comportament.
  • Creació: Els objectes es creen utilitzant la paraula clau new.

Exemple Pràctic

Definició d'una Classe

// Definició d'una classe anomenada Cotxe
public class Cotxe {
    // Atributs de la classe
    String marca;
    String model;
    int any;

    // Mètode de la classe
    void accelerar() {
        System.out.println("El cotxe està accelerant.");
    }
}

Creació d'Objectes

public class Main {
    public static void main(String[] args) {
        // Creació d'un objecte de la classe Cotxe
        Cotxe elMeuCotxe = new Cotxe();
        
        // Assignació de valors als atributs de l'objecte
        elMeuCotxe.marca = "Toyota";
        elMeuCotxe.model = "Corolla";
        elMeuCotxe.any = 2020;
        
        // Crida al mètode de l'objecte
        elMeuCotxe.accelerar();
        
        // Mostra de les propietats de l'objecte
        System.out.println("Marca: " + elMeuCotxe.marca);
        System.out.println("Model: " + elMeuCotxe.model);
        System.out.println("Any: " + elMeuCotxe.any);
    }
}

Explicació del Codi

  1. Definició de la Classe:

    • La classe Cotxe té tres atributs: marca, model i any.
    • La classe també té un mètode accelerar() que imprimeix un missatge.
  2. Creació d'Objectes:

    • En la classe Main, es crea un objecte de la classe Cotxe anomenat elMeuCotxe.
    • Es defineixen els valors dels atributs de l'objecte.
    • Es crida al mètode accelerar() de l'objecte.
    • Es mostren les propietats de l'objecte utilitzant System.out.println.

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Definició i Creació d'Objectes

  1. Definició de la Classe:

    • Defineix una classe anomenada Persona amb els atributs nom, edat i ciutat.
    • Afegeix un mètode saludar() que imprimeixi un missatge de salutació.
  2. Creació d'Objectes:

    • Crea un objecte de la classe Persona.
    • Assigna valors als atributs de l'objecte.
    • Crida al mètode saludar() de l'objecte.
    • Mostra les propietats de l'objecte.

Solució de l'Exercici 1

// Definició de la classe Persona
public class Persona {
    // Atributs de la classe
    String nom;
    int edat;
    String ciutat;

    // Mètode de la classe
    void saludar() {
        System.out.println("Hola, el meu nom és " + nom + ".");
    }
}

// Classe principal per crear objectes
public class Main {
    public static void main(String[] args) {
        // Creació d'un objecte de la classe Persona
        Persona persona1 = new Persona();
        
        // Assignació de valors als atributs de l'objecte
        persona1.nom = "Joan";
        persona1.edat = 30;
        persona1.ciutat = "Barcelona";
        
        // Crida al mètode de l'objecte
        persona1.saludar();
        
        // Mostra de les propietats de l'objecte
        System.out.println("Nom: " + persona1.nom);
        System.out.println("Edat: " + persona1.edat);
        System.out.println("Ciutat: " + persona1.ciutat);
    }
}

Errors Comuns i Consells

  1. No inicialitzar els atributs: Assegura't d'assignar valors als atributs abans d'utilitzar-los.
  2. Oblidar la paraula clau new: Recorda que per crear un objecte has d'utilitzar new.
  3. Confondre la definició de la classe amb la creació d'objectes: La definició de la classe és la plantilla, mentre que la creació d'objectes és la instanciació d'aquesta plantilla.

Resum

En aquesta secció, hem après sobre les classes i els objectes en Java. Hem vist com definir una classe, com crear objectes d'aquesta classe i com utilitzar els atributs i mètodes dels objectes. També hem practicat aquests conceptes amb un exercici pràctic. En la següent secció, explorarem els mètodes en més detall.

Curs de Programació en Java

Mòdul 1: Introducció a Java

Mòdul 2: Flux de Control

Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes

Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes Avançada

Mòdul 5: Estructures de Dades i Col·leccions

Mòdul 6: Gestió d'Excepcions

Mòdul 7: Entrada/Sortida de Fitxers

Mòdul 8: Multithreading i Concurrència

Mòdul 9: Xarxes

Mòdul 10: Temes Avançats

Mòdul 11: Frameworks i Llibreries de Java

Mòdul 12: Construcció d'Aplicacions del Món Real

© Copyright 2024. Tots els drets reservats