En aquesta secció, aprendrem a configurar l'entorn de desenvolupament necessari per començar a programar en Kotlin. Utilitzarem IntelliJ IDEA, un dels entorns de desenvolupament integrat (IDE) més populars per a Kotlin, desenvolupat per JetBrains.
- Descàrrega i Instal·lació d'IntelliJ IDEA
Pas 1: Descàrrega d'IntelliJ IDEA
- Visita el lloc web oficial de JetBrains: JetBrains IntelliJ IDEA.
- Selecciona la versió adequada per al teu sistema operatiu (Windows, macOS, Linux).
- Tria entre la versió "Community" (gratuïta) o la versió "Ultimate" (de pagament). Per a aquest curs, la versió "Community" és suficient.
Pas 2: Instal·lació d'IntelliJ IDEA
- Executa l'instal·lador descarregat.
- Segueix les instruccions de l'assistent d'instal·lació.
- Un cop instal·lat, obre IntelliJ IDEA.
- Configuració del Projecte Kotlin
Pas 1: Crear un Nou Projecte
- A la pantalla d'inici d'IntelliJ IDEA, selecciona "New Project".
- A la finestra "New Project", selecciona "Kotlin" a la llista de llenguatges.
- Tria "JVM | IDEA" com a tipus de projecte.
Pas 2: Configuració del Projecte
- Assigna un nom al teu projecte.
- Selecciona la ubicació on vols desar el projecte.
- Assegura't que el JDK (Java Development Kit) estigui configurat correctament. Si no tens el JDK instal·lat, pots descarregar-lo des de Oracle JDK o utilitzar OpenJDK.
Pas 3: Configuració del Compilador Kotlin
- A la finestra de configuració del projecte, selecciona "Kotlin/JVM" com a compilador.
- Assegura't que la versió de Kotlin estigui actualitzada. Pots comprovar-ho a "File" > "Project Structure" > "Project" > "Project SDK".
- Estructura del Projecte
Un cop creat el projecte, la seva estructura hauria de semblar-se a la següent:
Explicació de l'Estructura:
.idea/
: Conté la configuració específica del projecte per a IntelliJ IDEA.src/
: Directori on es troben els fitxers de codi font.out/
: Directori on es generen els fitxers compilats.build.gradle
: Fitxer de configuració de Gradle (si utilitzes Gradle com a sistema de construcció).
- Primer Programa en Kotlin
Pas 1: Crear un Fitxer Kotlin
- A la carpeta
src
, crea un nou fitxer Kotlin anomenatMain.kt
.
Pas 2: Escriure el Codi
Explicació del Codi:
fun main(args: Array<String>)
: Defineix la funció principal del programa. Aquesta funció és el punt d'entrada de l'aplicació.println("Hola, món!")
: Imprimeix el missatge "Hola, món!" a la consola.
Pas 3: Executar el Programa
- Fes clic dret sobre el fitxer
Main.kt
. - Selecciona "Run 'MainKt'".
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Configuració de l'Entorn
- Descarrega i instal·la IntelliJ IDEA.
- Crea un nou projecte Kotlin anomenat
MyFirstKotlinProject
. - Configura el projecte amb el JDK adequat.
Exercici 2: Primer Programa Kotlin
- Crea un fitxer Kotlin anomenat
HelloWorld.kt
dins la carpetasrc
. - Escriu un programa que imprimeixi "Benvingut al curs de Kotlin!".
- Executa el programa i verifica que el missatge es mostri correctament a la consola.
Solució de l'Exercici 2:
Conclusió
En aquesta secció, hem après a configurar l'entorn de desenvolupament per a Kotlin utilitzant IntelliJ IDEA. Hem creat el nostre primer projecte Kotlin i hem escrit un programa senzill. Amb l'entorn configurat, estem preparats per explorar els conceptes bàsics de Kotlin en la següent secció.
Curs de Programació en Kotlin
Mòdul 1: Introducció a Kotlin
- Introducció a Kotlin
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Conceptes Bàsics de Kotlin: Variables i Tipus de Dades
- Flux de Control: Condicionals i Bucles
- Funcions i Lambdas
Mòdul 2: Programació Orientada a Objectes en Kotlin
- Classes i Objectes
- Herència i Interfícies
- Modificadors de Visibilitat
- Classes de Dades i Classes Segellades
- Declaracions d'Objectes i Objectes Companys
Mòdul 3: Funcions Avançades de Kotlin
- Col·leccions i Genèrics
- Funcions d'Extensió
- Funcions d'Ordre Superior i Programació Funcional
- Coroutines i Programació Asíncrona
- DSL (Llenguatge Específic de Domini) en Kotlin
Mòdul 4: Kotlin per al Desenvolupament d'Android
- Introducció al Desenvolupament d'Android amb Kotlin
- Construcció d'Interfícies d'Usuari
- Gestió de l'Entrada de l'Usuari
- Xarxes i Emmagatzematge de Dades
- Proves i Depuració