Objectius del Tema

En aquesta secció, aprendràs:

  • La importància de Kotlin en el desenvolupament d'Android.
  • Com configurar un projecte d'Android amb Kotlin.
  • Els conceptes bàsics de l'arquitectura d'una aplicació Android.
  • Crear la teva primera aplicació Android utilitzant Kotlin.

  1. Per què Kotlin per al Desenvolupament d'Android?

Avantatges de Kotlin

Kotlin ha estat adoptat com a llenguatge oficial per al desenvolupament d'Android per diverses raons:

  • Sintaxi Concisa: Kotlin redueix el codi boilerplate, fent-lo més llegible i mantenible.
  • Compatibilitat amb Java: Kotlin és 100% interoperable amb Java, permetent utilitzar biblioteques i codi existent de Java.
  • Seguretat: Kotlin ajuda a evitar errors comuns com els NullPointerExceptions gràcies al seu sistema de tipus null-safety.
  • Productivitat: Les característiques de Kotlin, com les extensions de funcions i les lambdas, augmenten la productivitat dels desenvolupadors.

  1. Configuració de l'Entorn de Desenvolupament

Instal·lació d'Android Studio

Per començar a desenvolupar aplicacions Android amb Kotlin, necessitaràs Android Studio, l'entorn de desenvolupament integrat (IDE) oficial per a Android.

  1. Descarrega Android Studio des del lloc web oficial.
  2. Instal·la Android Studio seguint les instruccions proporcionades per al teu sistema operatiu.
  3. Configura Android Studio:
    • Obre Android Studio.
    • Selecciona "Start a new Android Studio project".
    • Tria "Empty Activity" i fes clic a "Next".
    • Configura el nom del projecte, el nom del paquet, la ubicació de desament i selecciona Kotlin com a llenguatge.
    • Fes clic a "Finish" per crear el projecte.

Configuració del Projecte

Un cop creat el projecte, Android Studio generarà una estructura bàsica de carpetes i fitxers. Els fitxers més importants són:

  • MainActivity.kt: El punt d'entrada de la teva aplicació.
  • activity_main.xml: El fitxer de disseny de la interfície d'usuari per a MainActivity.

  1. Arquitectura Bàsica d'una Aplicació Android

Components Principals

Una aplicació Android està composta per diversos components clau:

  • Activity: Una pantalla amb una interfície d'usuari.
  • Fragment: Una part reutilitzable de la interfície d'usuari dins d'una Activity.
  • Service: Un component que realitza operacions en segon pla.
  • Broadcast Receiver: Permet a l'aplicació rebre intents de difusió.
  • Content Provider: Gestiona l'accés a un conjunt estructurat de dades.

Cicle de Vida d'una Activity

Comprendre el cicle de vida d'una Activity és crucial per gestionar correctament els recursos i el comportament de l'aplicació.

Cicle de Vida d'una Activity

  • onCreate(): Inicialitza l'Activity.
  • onStart(): L'Activity es fa visible per a l'usuari.
  • onResume(): L'Activity comença a interactuar amb l'usuari.
  • onPause(): L'Activity deixa d'interactuar amb l'usuari.
  • onStop(): L'Activity ja no és visible.
  • onDestroy(): L'Activity es destrueix.

  1. Creació de la Teva Primera Aplicació Android amb Kotlin

Pas 1: Crear una Activity

Obre el fitxer MainActivity.kt i assegura't que el codi sigui similar al següent:

package com.example.myfirstapp

import android.os.Bundle
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity

class MainActivity : AppCompatActivity() {
    override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
        super.onCreate(savedInstanceState)
        setContentView(R.layout.activity_main)
    }
}

Pas 2: Dissenyar la Interfície d'Usuari

Obre el fitxer activity_main.xml i afegeix un TextView:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    tools:context=".MainActivity">

    <TextView
        android:id="@+id/textView"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Hello, Android with Kotlin!"
        android:layout_centerInParent="true"/>
</RelativeLayout>

Pas 3: Executar l'Aplicació

  1. Connecta un dispositiu Android o utilitza un emulador.
  2. Fes clic a l'icona de "Run" a Android Studio.
  3. L'aplicació es compilarà i s'instal·larà al dispositiu/emulador, mostrant el missatge "Hello, Android with Kotlin!".

Exercici Pràctic

Objectiu

Crea una aplicació que mostri un botó i un TextView. Quan es faci clic al botó, el TextView ha de mostrar un missatge de benvinguda.

Passos

  1. Dissenya la Interfície d'Usuari:
    • Afegeix un botó i un TextView a activity_main.xml.
<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    tools:context=".MainActivity">

    <Button
        android:id="@+id/button"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="Click Me"
        android:layout_centerInParent="true"/>

    <TextView
        android:id="@+id/textView"
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text=""
        android:layout_below="@id/button"
        android:layout_centerHorizontal="true"
        android:layout_marginTop="20dp"/>
</RelativeLayout>
  1. Implementa la Lògica a MainActivity:
    • Afegeix el codi per gestionar el clic del botó.
package com.example.myfirstapp

import android.os.Bundle
import android.widget.Button
import android.widget.TextView
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity

class MainActivity : AppCompatActivity() {
    override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
        super.onCreate(savedInstanceState)
        setContentView(R.layout.activity_main)

        val button: Button = findViewById(R.id.button)
        val textView: TextView = findViewById(R.id.textView)

        button.setOnClickListener {
            textView.text = "Welcome to Android Development with Kotlin!"
        }
    }
}

Solució

Si has seguit els passos correctament, en fer clic al botó, el TextView hauria de mostrar el missatge "Welcome to Android Development with Kotlin!".

Conclusió

En aquesta secció, has après la importància de Kotlin en el desenvolupament d'Android, com configurar l'entorn de desenvolupament, els conceptes bàsics de l'arquitectura d'una aplicació Android i com crear la teva primera aplicació Android amb Kotlin. Ara estàs preparat per aprofundir en la construcció d'interfícies d'usuari i gestionar l'entrada de l'usuari en les següents seccions.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats