En aquest tema, explorarem dos components fonamentals en el procés de proves manuals: el pla de proves i el cas de prova. Aquests elements són essencials per assegurar que el programari es prova de manera exhaustiva i sistemàtica.

Pla de Proves

Un pla de proves és un document que descriu l'abast, l'enfocament, els recursos i el calendari de les activitats de proves destinades a un projecte específic. Serveix com a guia per a l'equip de proves i assegura que tots els aspectes del programari es revisin adequadament.

Components Clau d'un Pla de Proves

  1. Objectiu del Pla de Proves: Defineix què es vol aconseguir amb les proves.
  2. Abast de les Proves: Especifica les àrees del programari que seran provades.
  3. Estratègia de Proves: Descriu l'enfocament general de les proves, incloent-hi els tipus de proves que es realitzaran.
  4. Recursos: Identifica els recursos humans i tècnics necessaris per a les proves.
  5. Calendari: Estableix el cronograma de les activitats de proves.
  6. Criteris d'Acceptació: Defineix els criteris que determinaran si el programari passa o falla les proves.
  7. Riscos i Contingències: Identifica els possibles riscos i les mesures per mitigar-los.

Exemple de Pla de Proves

Pla de Proves per a l'Aplicació XYZ

1. Objectiu: Assegurar que l'aplicació XYZ compleix amb els requisits funcionals i no funcionals.
2. Abast: Inclou proves de funcionalitat, usabilitat i compatibilitat.
3. Estratègia: Utilitzar proves manuals i exploratòries per avaluar la funcionalitat principal.
4. Recursos: Equip de 5 provadors, 2 ordinadors de prova, 1 servidor de prova.
5. Calendari: Inici el 1 de març, finalització prevista el 15 d'abril.
6. Criteris d'Acceptació: Tots els casos de prova han de passar sense defectes crítics.
7. Riscos: Possible retard en la disponibilitat del servidor de prova.

Cas de Prova

Un cas de prova és un conjunt de condicions o variables sota les quals un provador determinarà si un sistema o una de les seves característiques funciona correctament. Els casos de prova són específics i detallats, i s'utilitzen per verificar que el programari compleix amb els requisits establerts.

Components Clau d'un Cas de Prova

  1. Identificador del Cas de Prova: Un codi únic per identificar el cas de prova.
  2. Descripció: Una breu descripció del que es provarà.
  3. Precondicions: Les condicions que han de complir-se abans de realitzar el cas de prova.
  4. Passos: Les accions que el provador ha de seguir per executar el cas de prova.
  5. Resultat Esperat: El resultat que s'espera obtenir si el programari funciona correctament.
  6. Resultat Obtingut: El resultat real després de l'execució del cas de prova.
  7. Estat: Indica si el cas de prova ha passat o fallat.

Exemple de Cas de Prova

Identificador: TC-001
Descripció: Verificar que l'usuari pot iniciar sessió amb credencials vàlides.
Precondicions: L'usuari ha de tenir un compte actiu.
Passos:
  1. Navegar a la pàgina d'inici de sessió.
  2. Introduir el nom d'usuari vàlid.
  3. Introduir la contrasenya vàlida.
  4. Fer clic al botó "Iniciar Sessió".
Resultat Esperat: L'usuari hauria de ser redirigit al tauler de control.
Resultat Obtingut: [A omplir després de l'execució]
Estat: [Passat/Fallat]

Exercicis Pràctics

  1. Crea un Pla de Proves: Desenvolupa un pla de proves per a una aplicació de comerç electrònic, incloent-hi tots els components clau.
  2. Desenvolupa un Cas de Prova: Escriu un cas de prova per verificar la funcionalitat de cerca d'un lloc web.

Solucions

  1. Pla de Proves per a una Aplicació de Comerç Electrònic

    Pla de Proves per a l'Aplicació de Comerç Electrònic ABC
    
    1. Objectiu: Assegurar que l'aplicació ABC permet als usuaris comprar productes de manera segura i eficient.
    2. Abast: Inclou proves de funcionalitat, seguretat i rendiment.
    3. Estratègia: Utilitzar proves manuals per a la funcionalitat i proves automatitzades per al rendiment.
    4. Recursos: Equip de 6 provadors, 3 ordinadors de prova, 1 servidor de prova.
    5. Calendari: Inici el 10 de maig, finalització prevista el 30 de juny.
    6. Criteris d'Acceptació: Tots els casos de prova han de passar sense defectes crítics.
    7. Riscos: Possible retard en la integració de la passarel·la de pagament.
    
  2. Cas de Prova per a la Funcionalitat de Cerca

    Identificador: TC-002
    Descripció: Verificar que l'usuari pot cercar productes utilitzant paraules clau.
    Precondicions: L'usuari ha d'estar a la pàgina principal.
    Passos:
      1. Introduir una paraula clau vàlida al camp de cerca.
      2. Fer clic al botó "Cercar".
    Resultat Esperat: Els productes rellevants haurien de ser mostrats a la pàgina de resultats.
    Resultat Obtingut: [A omplir després de l'execució]
    Estat: [Passat/Fallat]
    

Conclusió

En aquesta secció, hem après la importància dels plans de proves i els casos de prova en el procés de proves manuals. Aquests documents ajuden a estructurar i organitzar les proves, assegurant que el programari es verifica de manera exhaustiva i sistemàtica. En el proper mòdul, explorarem els diferents tipus de proves manuals per aprofundir en les tècniques específiques utilitzades en el procés de proves.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats