En aquest tema, aprendrem sobre dues eines essencials per a la mesura i l'anàlisi del rendiment SEO: Google Analytics i Google Search Console. Aquestes eines proporcionen informació valuosa sobre el trànsit del lloc web, el comportament dels usuaris i el rendiment en els resultats de cerca.
- Introducció a Google Analytics
Què és Google Analytics?
Google Analytics és una eina gratuïta de Google que permet als propietaris de llocs web analitzar el trànsit del seu lloc. Proporciona dades detallades sobre els visitants, incloent-hi d'on provenen, què fan al lloc i com interactuen amb el contingut.
Funcionalitats clau de Google Analytics
- Seguiment de visitants: Permet veure quants usuaris visiten el lloc web, d'on provenen i quines pàgines visiten.
- Anàlisi de comportament: Proporciona informació sobre com els usuaris naveguen pel lloc, quines pàgines són les més populars i on abandonen el lloc.
- Objectius i conversions: Permet definir objectius específics (completament de formularis, compres, etc.) i fer un seguiment de les conversions.
- Informes personalitzats: Ofereix la possibilitat de crear informes personalitzats per analitzar dades específiques segons les necessitats del negoci.
Configuració de Google Analytics
- Crear un compte de Google Analytics: Registra't a Google Analytics amb el teu compte de Google.
- Afegir una propietat: Afegeix el lloc web com a propietat dins del compte.
- Instal·lar el codi de seguiment: Copia el codi de seguiment proporcionat per Google Analytics i insereix-lo a totes les pàgines del lloc web, just abans de la etiqueta
</head>
.
Exemple de codi de seguiment
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXXXXXX-X"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-XXXXXXXXX-X'); </script>
- Introducció a Google Search Console
Què és Google Search Console?
Google Search Console és una eina gratuïta de Google que ajuda els propietaris de llocs web a supervisar, mantenir i solucionar problemes de presència del seu lloc en els resultats de cerca de Google.
Funcionalitats clau de Google Search Console
- Supervisió del rendiment de cerca: Proporciona dades sobre les consultes de cerca que porten trànsit al lloc, la posició mitjana en els resultats de cerca i la taxa de clics (CTR).
- Indexació: Permet veure quines pàgines del lloc estan indexades per Google i sol·licitar la indexació de noves pàgines.
- Problemes de rastreig: Informa sobre errors de rastreig que impedeixen que Google accedeixi a les pàgines del lloc.
- Sitemaps: Permet enviar sitemaps per ajudar Google a rastrejar i indexar el lloc de manera més eficient.
Configuració de Google Search Console
- Afegir una propietat: Inicia sessió a Google Search Console i afegeix el lloc web com a propietat.
- Verificar la propietat: Verifica que ets el propietari del lloc web mitjançant una de les opcions de verificació (fitxer HTML, etiqueta HTML, Google Analytics, etc.).
- Enviar un sitemap: Envia un sitemap XML per ajudar Google a rastrejar i indexar el lloc.
Exemple d'enviament de sitemap
- Crea un fitxer sitemap XML (pots utilitzar eines com Screaming Frog o Yoast SEO).
- A Google Search Console, ves a la secció "Sitemaps".
- Introdueix l'URL del sitemap (per exemple,
https://www.example.com/sitemap.xml
) i fes clic a "Enviar".
- Integració de Google Analytics i Google Search Console
Beneficis de la integració
Integrar Google Analytics amb Google Search Console permet obtenir una visió més completa del rendiment del lloc web, combinant dades de trànsit amb dades de cerca.
Com integrar-les
- A Google Analytics, ves a "Administració" i selecciona la propietat que vols enllaçar.
- A la columna "Propietat", fes clic a "Configuració de la propietat".
- A la secció "Productes enllaçats", fes clic a "Enllaçar Search Console".
- Selecciona la propietat de Search Console que vols enllaçar i fes clic a "Desa".
Exercici Pràctic
Objectiu
Configurar Google Analytics i Google Search Console per a un lloc web fictici i enviar un sitemap.
Passos
- Crear comptes: Crea comptes a Google Analytics i Google Search Console.
- Afegir propietats: Afegeix el lloc web fictici com a propietat a ambdues eines.
- Instal·lar codi de seguiment: Insereix el codi de seguiment de Google Analytics al lloc web.
- Verificar propietat: Verifica la propietat del lloc web a Google Search Console.
- Enviar sitemap: Crea i envia un sitemap XML a Google Search Console.
Solució
- Crear comptes: Completa el registre a Google Analytics i Google Search Console.
- Afegir propietats: Afegeix
www.example.com
com a propietat a ambdues eines. - Instal·lar codi de seguiment: Insereix el codi de seguiment proporcionat per Google Analytics a totes les pàgines del lloc web.
- Verificar propietat: Utilitza l'etiqueta HTML per verificar la propietat a Google Search Console.
- Enviar sitemap: Crea un fitxer
sitemap.xml
i envia'l a Google Search Console.
Conclusió
Google Analytics i Google Search Console són eines essencials per a qualsevol estratègia SEO. Google Analytics proporciona informació detallada sobre el comportament dels usuaris al lloc web, mentre que Google Search Console ajuda a supervisar i millorar la presència del lloc en els resultats de cerca. La integració d'aquestes eines permet obtenir una visió completa del rendiment del lloc web i prendre decisions informades per optimitzar-lo.
Curs d'Optimització per a Motors de Cerca (SEO)
Mòdul 1: Introducció al SEO
- Què és el SEO?
- Importància del SEO
- Com funcionen els motors de cerca
- Tipus de SEO: On-Page i Off-Page
Mòdul 2: Investigació de Paraules Clau
- Introducció a les paraules clau
- Eines per a la investigació de paraules clau
- Anàlisi de la competència
- Selecció de paraules clau
Mòdul 3: SEO On-Page
- Optimització de contingut
- Etiquetes HTML: Títols, descripcions i encapçalaments
- Optimització d'imatges
- Estructura de URL
- Ús d'enllaços interns
Mòdul 4: SEO Tècnic
- Velocitat del lloc web
- Optimització per a dispositius mòbils
- Sitemaps i arxius robots.txt
- Estructura del lloc i navegació
- Seguretat del lloc: HTTPS
Mòdul 5: SEO Off-Page
- Construcció d'enllaços (Link Building)
- Màrqueting de continguts
- Xarxes socials i SEO
- SEO local
- Reputació en línia
Mòdul 6: Mesura i Anàlisi
- Eines d'anàlisi SEO
- Google Analytics i Google Search Console
- Mètriques clau de SEO
- Anàlisi de rendiment i ajustos
Mòdul 7: Estratègies Avançades de SEO
- SEO per a llocs de comerç electrònic
- SEO per a contingut multimèdia
- SEO internacional
- Tendències i futur del SEO