Benvingut al primer tema del nostre curs "Dominar Xcode: De Principiant a Avançat". En aquesta secció, aprendrem com començar amb Xcode, l'entorn de desenvolupament integrat (IDE) d'Apple per a la creació d'aplicacions per a iOS, macOS, watchOS i tvOS.

Objectius del Tema

  • Instal·lar Xcode
  • Entendre els requisits del sistema
  • Familiaritzar-se amb l'entorn de Xcode
  • Crear un projecte nou

  1. Instal·lant Xcode

Requisits del Sistema

Abans d'instal·lar Xcode, assegura't que el teu sistema compleixi els requisits mínims:

  • Sistema Operatiu: macOS (la versió específica depèn de la versió de Xcode que vulguis instal·lar)
  • Espai d'Emmagatzematge: Almenys 10 GB d'espai lliure
  • Connexió a Internet: Per descarregar Xcode des de l'App Store

Passos per Instal·lar Xcode

  1. Obre l'App Store al teu Mac.
  2. Cerca "Xcode" a la barra de cerca.
  3. Fes clic a "Obtenir" i després a "Instal·lar".
  4. Introdueix la teva contrasenya d'Apple ID si se't demana.
  5. Espera que es completi la descàrrega i la instal·lació.

  1. Entenent la Interfície de Xcode

Components Principals de la Interfície

  • Navigator Area: A la part esquerra, per navegar pels fitxers del projecte.
  • Editor Area: Al centre, on edites el codi i les interfícies d'usuari.
  • Utility Area: A la part dreta, per accedir a les propietats i biblioteques.
  • Debug Area: A la part inferior, per veure els resultats de la depuració i la sortida de la consola.

Captura de Pantalla de la Interfície

Interfície de Xcode

  1. Creant el teu Primer Projecte Xcode

Passos per Crear un Projecte Nou

  1. Obre Xcode.
  2. Selecciona "Create a new Xcode project" a la pantalla de benvinguda.
  3. Tria un Template de Projecte: Per exemple, "App" sota la secció "iOS".
  4. Configura el Projecte:
    • Product Name: El nom de la teva aplicació.
    • Team: El teu equip de desenvolupament (si en tens un).
    • Organization Name: El nom de la teva organització.
    • Organization Identifier: Un identificador únic per a la teva organització.
    • Language: Selecciona "Swift".
    • User Interface: Selecciona "Storyboard" o "SwiftUI".
  5. Selecciona una ubicació per desar el projecte i fes clic a "Create".

Exemple Pràctic

import UIKit

class ViewController: UIViewController {
    override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()
        // Afegeix el teu codi aquí
        view.backgroundColor = .white
    }
}

Aquest codi crea una vista bàsica amb un fons blanc.

  1. Navegació Bàsica de Xcode

Navegant pel Projecte

  • Navigator Area: Utilitza el Project Navigator (Cmd + 1) per veure tots els fitxers del projecte.
  • Editor Area: Fes doble clic en un fitxer al Project Navigator per obrir-lo a l'Editor Area.
  • Utility Area: Utilitza el botó de la part superior dreta per mostrar o amagar aquesta àrea.

Dreceres de Teclat Útils

  • Cmd + B: Compilar el projecte.
  • Cmd + R: Executar l'aplicació.
  • Cmd + .: Aturar l'execució de l'aplicació.

Exercici Pràctic

Objectiu

Crear una aplicació simple que mostri "Hola, món!" a la pantalla.

Passos

  1. Crea un nou projecte seguint els passos anteriors.
  2. Obre el fitxer ViewController.swift.
  3. Modifica el mètode viewDidLoad per mostrar un missatge a la pantalla.

Codi Exemple

import UIKit

class ViewController: UIViewController {
    override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()
        
        let label = UILabel()
        label.text = "Hola, món!"
        label.textAlignment = .center
        label.frame = view.bounds
        
        view.addSubview(label)
    }
}

Solució

Aquest codi crea una etiqueta (UILabel) que mostra "Hola, món!" al centre de la pantalla.

Conclusió

En aquesta secció, hem après com instal·lar Xcode, entendre la seva interfície, crear un nou projecte i navegar per l'entorn. Ara estàs preparat per començar a explorar les capacitats de Xcode i Swift en profunditat. En el següent mòdul, ens endinsarem en els conceptes bàsics de la programació en Swift.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats