En aquest tema, aprendrem sobre els conceptes bàsics del flux de control en Swift. El flux de control és essencial per a la programació, ja que ens permet prendre decisions i repetir accions en funció de condicions específiques. A continuació, veurem les estructures de control més comunes en Swift: condicions, bucles i interrupcions de bucles.

  1. Condicions

1.1. if i else

La instrucció if s'utilitza per executar codi només si una condició és certa. L'instrucció else s'utilitza per executar codi si la condició és falsa.

let temperatura = 30

if temperatura > 25 {
    print("Fa calor!")
} else {
    print("Fa fred!")
}

1.2. else if

L'instrucció else if s'utilitza per afegir condicions addicionals.

let nota = 85

if nota >= 90 {
    print("Excel·lent!")
} else if nota >= 75 {
    print("Bé!")
} else {
    print("Necessites millorar.")
}

1.3. switch

La instrucció switch s'utilitza per comparar un valor amb múltiples casos possibles. És més eficient i llegible que utilitzar múltiples instruccions if-else.

let diaDeLaSetmana = 3

switch diaDeLaSetmana {
case 1:
    print("Dilluns")
case 2:
    print("Dimarts")
case 3:
    print("Dimecres")
case 4:
    print("Dijous")
case 5:
    print("Divendres")
case 6:
    print("Dissabte")
case 7:
    print("Diumenge")
default:
    print("Dia invàlid")
}

  1. Bucles

2.1. for-in

El bucle for-in s'utilitza per iterar sobre una seqüència, com ara un rang de números, una llista o un diccionari.

let nombres = [1, 2, 3, 4, 5]

for nombre in nombres {
    print(nombre)
}

2.2. while

El bucle while s'executa mentre una condició és certa.

var compte = 5

while compte > 0 {
    print(compte)
    compte -= 1
}

2.3. repeat-while

El bucle repeat-while és similar al while, però la condició es comprova després de cada iteració, assegurant que el codi dins del bucle s'executi almenys una vegada.

var compte = 5

repeat {
    print(compte)
    compte -= 1
} while compte > 0

  1. Interrupcions de Bucles

3.1. break

La instrucció break s'utilitza per sortir d'un bucle abans que aquest acabi.

for nombre in 1...10 {
    if nombre == 5 {
        break
    }
    print(nombre)
}

3.2. continue

La instrucció continue s'utilitza per saltar a la següent iteració del bucle.

for nombre in 1...10 {
    if nombre % 2 == 0 {
        continue
    }
    print(nombre)
}

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Condicions

Escriu un programa que determini si un nombre és positiu, negatiu o zero.

let nombre = -3

if nombre > 0 {
    print("El nombre és positiu.")
} else if nombre < 0 {
    print("El nombre és negatiu.")
} else {
    print("El nombre és zero.")
}

Exercici 2: Bucles

Escriu un programa que imprimeixi els nombres de l'1 al 10, però que es detingui si troba el nombre 7.

for nombre in 1...10 {
    if nombre == 7 {
        break
    }
    print(nombre)
}

Exercici 3: switch

Escriu un programa que imprimeixi el nom del mes donat un nombre de l'1 al 12.

let mes = 4

switch mes {
case 1:
    print("Gener")
case 2:
    print("Febrer")
case 3:
    print("Març")
case 4:
    print("Abril")
case 5:
    print("Maig")
case 6:
    print("Juny")
case 7:
    print("Juliol")
case 8:
    print("Agost")
case 9:
    print("Setembre")
case 10:
    print("Octubre")
case 11:
    print("Novembre")
case 12:
    print("Desembre")
default:
    print("Mes invàlid")
}

Resum

En aquesta secció, hem après sobre les estructures de control en Swift, incloent condicions (if, else if, else, switch), bucles (for-in, while, repeat-while) i interrupcions de bucles (break, continue). Aquestes eines són fonamentals per controlar el flux del nostre programa i prendre decisions basades en condicions específiques. Practica amb els exercicis proporcionats per consolidar els teus coneixements abans de passar al següent tema.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats