Objectius del Mòdul

En aquest mòdul, aprendràs els conceptes bàsics de la programació en Swift, el llenguatge de programació desenvolupat per Apple per a la creació d'aplicacions per a iOS, macOS, watchOS i tvOS. Al final d'aquest mòdul, hauràs adquirit una comprensió sòlida dels fonaments de Swift, incloent variables, constants, tipus de dades, operadors i flux de control.

Contingut del Mòdul

  1. Què és Swift?
  2. Instal·lació i Configuració de l'Entorn
  3. Sintaxi Bàsica de Swift
  4. Variables i Constants
  5. Tipus de Dades i Operadors
  6. Flux de Control
  7. Funcions i Closures

  1. Què és Swift?

Swift és un llenguatge de programació potent i intuïtiu creat per Apple. És dissenyat per ser fàcil d'utilitzar i segur, amb una sintaxi moderna que permet escriure codi de manera clara i concisa. Swift és compatible amb Objective-C, el llenguatge de programació anterior d'Apple, i es pot utilitzar conjuntament amb ell en el mateix projecte.

Característiques Clau de Swift:

  • Seguretat: Swift està dissenyat per evitar errors comuns de programació.
  • Rendiment: Swift és ràpid i optimitzat per a un alt rendiment.
  • Interoperabilitat: Swift pot treballar conjuntament amb Objective-C.
  • Modernitat: Swift inclou característiques modernes com closures, generics i tipus inferits.

  1. Instal·lació i Configuració de l'Entorn

Per començar a programar en Swift, necessitaràs Xcode, l'entorn de desenvolupament integrat (IDE) d'Apple. Pots descarregar Xcode des de l'App Store de macOS.

Passos per Instal·lar Xcode:

  1. Obre l'App Store en el teu Mac.
  2. Cerca "Xcode".
  3. Fes clic a "Obtenir" i després a "Instal·lar".
  4. Un cop instal·lat, obre Xcode i segueix les instruccions per completar la configuració inicial.

  1. Sintaxi Bàsica de Swift

La sintaxi de Swift és clara i fàcil de llegir. A continuació, es mostren alguns exemples bàsics per familiaritzar-te amb la sintaxi de Swift.

Exemple de Codi:

import UIKit

// Comentari d'una línia

/*
 Comentari
 de múltiples
 línies
*/

// Declaració d'una variable
var greeting = "Hola, món!"

// Declaració d'una constant
let pi = 3.14159

// Funció que imprimeix un missatge
func sayHello() {
    print(greeting)
}

// Crida a la funció
sayHello()

Explicació del Codi:

  • import UIKit: Importa el framework UIKit, que proporciona la infraestructura necessària per a les aplicacions iOS.
  • var greeting = "Hola, món!": Declara una variable anomenada greeting i li assigna el valor "Hola, món!".
  • let pi = 3.14159: Declara una constant anomenada pi i li assigna el valor 3.14159.
  • func sayHello() { ... }: Defineix una funció anomenada sayHello que imprimeix el valor de greeting.
  • sayHello(): Crida a la funció sayHello.

  1. Variables i Constants

En Swift, les variables es declaren amb la paraula clau var i les constants amb la paraula clau let.

Exemple de Variables i Constants:

var nombre = "Joan"
nombre = "Maria" // Es pot canviar el valor d'una variable

let edat = 30
// edat = 31 // Això produirà un error perquè `edat` és una constant

Explicació:

  • var nombre = "Joan": Declara una variable anomenada nombre amb el valor "Joan".
  • nombre = "Maria": Canvia el valor de nombre a "Maria".
  • let edat = 30: Declara una constant anomenada edat amb el valor 30.
  • edat = 31: Intentar canviar el valor d'una constant produirà un error.

  1. Tipus de Dades i Operadors

Swift és un llenguatge amb tipus de dades forts, el que significa que cada variable i constant té un tipus de dades específic.

Tipus de Dades Comuns:

  • Int: Nombres enters.
  • Double i Float: Nombres decimals.
  • String: Cadenes de text.
  • Bool: Valors booleans (true o false).

Exemple de Tipus de Dades:

var numeroEnter: Int = 10
var numeroDecimal: Double = 3.14
var text: String = "Hola, Swift!"
var esVeritat: Bool = true

Operadors:

  • Aritmètics: +, -, *, /, %
  • Comparació: ==, !=, >, <, >=, <=
  • Lògics: &&, ||, !

Exemple d'Operadors:

let a = 10
let b = 20

let suma = a + b // 30
let esMajor = a > b // false
let esIgual = a == b // false
let esDiferent = a != b // true

  1. Flux de Control

El flux de control en Swift inclou condicions (if, else), bucles (for, while) i altres estructures de control.

Exemple de Condicions:

let edat = 18

if edat >= 18 {
    print("Ets major d'edat.")
} else {
    print("Ets menor d'edat.")
}

Exemple de Bucles:

for i in 1...5 {
    print(i)
}

var contador = 0
while contador < 5 {
    print(contador)
    contador += 1
}

  1. Funcions i Closures

Les funcions són blocs de codi reutilitzables que realitzen una tasca específica. Les closures són blocs de codi que es poden passar i utilitzar en el teu codi.

Exemple de Funcions:

func saludar(nom: String) -> String {
    return "Hola, \(nom)!"
}

let missatge = saludar(nom: "Joan")
print(missatge) // Hola, Joan!

Exemple de Closures:

let suma: (Int, Int) -> Int = { (a: Int, b: Int) -> Int in
    return a + b
}

let resultat = suma(3, 5)
print(resultat) // 8

Exercicis Pràctics

  1. Exercici 1: Declara una variable i una constant, assigna'ls valors i imprimeix-los.
  2. Exercici 2: Escriu una funció que prengui dos nombres enters com a paràmetres i retorni la seva suma.
  3. Exercici 3: Utilitza un bucle for per imprimir els nombres de l'1 al 10.

Solucions:

  1. Exercici 1:

    var ciutat = "Barcelona"
    let pais = "Espanya"
    print(ciutat) // Barcelona
    print(pais) // Espanya
    
  2. Exercici 2:

    func sumar(a: Int, b: Int) -> Int {
        return a + b
    }
    
    let resultat = sumar(a: 3, b: 4)
    print(resultat) // 7
    
  3. Exercici 3:

    for i in 1...10 {
        print(i)
    }
    

Conclusió

En aquest mòdul, has après els fonaments de la programació en Swift, incloent la sintaxi bàsica, variables, constants, tipus de dades, operadors, flux de control, funcions i closures. Amb aquests coneixements, estàs preparat per avançar cap a conceptes més avançats i començar a construir aplicacions amb Swift. En el següent mòdul, aprofundirem en les variables i constants, explorant les seves característiques i usos en més detall.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats