Objectius del Tema
En aquest tema, aprendràs:
- Què és el llenguatge de programació C++.
- La història i l'evolució del C++.
- Les característiques clau del C++.
- Les aplicacions i els avantatges d'utilitzar C++.
Què és el C++?
C++ és un llenguatge de programació de propòsit general que va ser desenvolupat per Bjarne Stroustrup a principis dels anys 80. És una extensió del llenguatge C, afegint característiques de programació orientada a objectes (POO).
Característiques Clau del C++
- Programació Orientada a Objectes (POO): Permet la creació de classes i objectes, facilitant la reutilització del codi i la modularitat.
- Tipatge Estàtic: Les variables han de ser declarades amb un tipus específic, el que permet la detecció d'errors en temps de compilació.
- Eficient i Ràpid: C++ és conegut per la seva alta eficiència i velocitat d'execució, sent utilitzat en aplicacions que requereixen un alt rendiment.
- Portabilitat: El codi C++ pot ser compilat en diferents plataformes amb mínimes modificacions.
- Suport per a Programació de Baix Nivell: Permet la manipulació directa de memòria, el que és útil per a la programació de sistemes i aplicacions de baix nivell.
Història i Evolució del C++
Any | Esdeveniment |
---|---|
1979 | Bjarne Stroustrup comença a treballar en "C with Classes" a Bell Labs. |
1983 | El llenguatge és reanomenat a C++. |
1985 | Es publica el primer llibre sobre C++, "The C++ Programming Language". |
1990 | Es publica la primera edició de l'estàndard ANSI C++. |
1998 | Es publica l'estàndard ISO C++98. |
2011 | Es publica l'estàndard C++11, introduint moltes noves característiques. |
2014 | Es publica l'estàndard C++14. |
2017 | Es publica l'estàndard C++17. |
2020 | Es publica l'estàndard C++20. |
Aplicacions del C++
C++ és utilitzat en una àmplia varietat d'aplicacions, incloent:
- Desenvolupament de Sistemes Operatius: Molts sistemes operatius, com Windows i parts de Linux, estan escrits en C++.
- Jocs: La majoria dels motors de jocs, com Unreal Engine, utilitzen C++ per la seva alta eficiència.
- Aplicacions Financeres: Utilitzat en sistemes de trading d'alta freqüència i altres aplicacions financeres que requereixen un alt rendiment.
- Aplicacions Científiques i d'Enginyeria: Utilitzat en simulacions, modelatge i altres aplicacions científiques.
- Aplicacions Empresarials: Utilitzat en el desenvolupament de programari empresarial, incloent sistemes de gestió de bases de dades.
Avantatges d'Utilitzar C++
- Rendiment: C++ és conegut per la seva alta velocitat d'execució, el que el fa ideal per a aplicacions que requereixen un alt rendiment.
- Flexibilitat: Permet la programació de baix nivell, així com la programació orientada a objectes.
- Reutilització del Codi: Les característiques de POO permeten la creació de codi reutilitzable i modular.
- Gran Comunitat i Suport: Hi ha una gran quantitat de recursos, biblioteques i eines disponibles per a C++.
Conclusió
En aquest tema, hem introduït el llenguatge de programació C++, la seva història, característiques clau, aplicacions i avantatges. En els següents temes, aprofundirem en la configuració de l'entorn de desenvolupament i començarem a escriure els nostres primers programes en C++.
Exercici Pràctic:
- Investigació: Busca informació sobre un projecte famós que utilitzi C++ i escriu un breu resum sobre com s'utilitza C++ en aquest projecte.
- Reflexió: Pensa en una aplicació que t'agradaria desenvolupar en C++ i explica per què creus que C++ seria una bona elecció per a aquesta aplicació.
Solucions:
- Investigació: Un exemple de projecte famós que utilitza C++ és el motor de jocs Unreal Engine. C++ s'utilitza en Unreal Engine per la seva alta eficiència i capacitat de manipulació directa de memòria, el que permet la creació de jocs amb gràfics d'alta qualitat i rendiment.
- Reflexió: Una possible aplicació podria ser un sistema de trading d'alta freqüència. C++ seria una bona elecció per a aquesta aplicació a causa de la seva alta velocitat d'execució i capacitat de manipulació directa de memòria, el que és crucial per a les operacions de trading que requereixen temps de resposta molt ràpids.
Curs de Programació en C++
Mòdul 1: Introducció al C++
- Introducció al C++
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Funcions
- Introducció a les Funcions
- Paràmetres de Funció i Tipus de Retorn
- Sobrecàrrega de Funcions
- Recursivitat
Mòdul 4: Arrays i Strings
Mòdul 5: Punteres i Referències
- Introducció als Punteres
- Aritmètica de Punteres
- Punteres i Arrays
- Referències
- Assignació Dinàmica de Memòria
Mòdul 6: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Constructors i Destructors
- Herència
- Polimorfisme
- Encapsulació i Abstracció
Mòdul 7: Temes Avançats
- Plantilles
- Gestió d'Excepcions
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Biblioteca de Plantilles Estàndard (STL)
- Expressions Lambda
- Multifil