En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C++. Aquest és un pas crucial per a qualsevol programador que vulgui dominar aquest llenguatge.
- Primer Programa en C++
Comencem amb un exemple senzill de programa en C++:
Explicació del Codi
#include <iostream>
: Aquesta línia inclou la biblioteca d'entrada/sortida estàndard de C++, que ens permet utilitzarstd::cout
per imprimir a la consola.int main() { ... }
: Aquesta és la funció principal del programa. Tot programa en C++ comença l'execució des d'aquesta funció.std::cout << "Hola, món!" << std::endl;
: Aquesta línia imprimeix el text "Hola, món!" a la consola.std::endl
s'utilitza per afegir un salt de línia.return 0;
: Aquesta línia indica que el programa ha finalitzat correctament.
- Comentaris
Els comentaris són importants per documentar el codi. Hi ha dos tipus de comentaris en C++:
- Comentaris de línia única: Comencen amb
//
- Comentaris de múltiples línies: Comencen amb
/*
i acaben amb*/
Exemple
- Estructura Bàsica d'un Programa
Un programa en C++ típicament inclou les següents parts:
- Directives de Preprocessador: Com
#include
per incloure biblioteques. - Funció
main
: Punt d'entrada del programa. - Declaracions i Instruccions: El codi que realitza les operacions.
Exemple
#include <iostream> // Directiva de preprocessador int main() { // Funció principal int a = 5; // Declaració i inicialització d'una variable int b = 10; int sum = a + b; // Instrucció per sumar dues variables std::cout << "La suma és: " << sum << std::endl; // Sortida return 0; // Finalització del programa }
- Identificadors i Paraules Clau
- Identificadors: Noms que donem a variables, funcions, etc. Han de començar amb una lletra o un guió baix (
_
) i poden contenir lletres, dígits i guions baixos. - Paraules Clau: Paraules reservades pel llenguatge C++ com
int
,return
,if
, etc. No es poden utilitzar com a identificadors.
Exemple
int main() { int variable1 = 10; // Identificador vàlid // int int = 5; // Error: 'int' és una paraula clau return 0; }
- Tipus de Dades Bàsics
Els tipus de dades bàsics en C++ inclouen:
Tipus de Dada | Descripció | Exemple |
---|---|---|
int |
Enter | int a = 5; |
float |
Número amb coma flotant | float b = 5.5; |
double |
Número amb coma flotant doble | double c = 5.55; |
char |
Caràcter | char d = 'A'; |
bool |
Booleà (true o false) | bool e = true; |
Exemple
int main() { int a = 5; float b = 5.5; double c = 5.55; char d = 'A'; bool e = true; std::cout << "Enter: " << a << std::endl; std::cout << "Float: " << b << std::endl; std::cout << "Double: " << c << std::endl; std::cout << "Caràcter: " << d << std::endl; std::cout << "Booleà: " << e << std::endl; return 0; }
Exercicis Pràctics
Exercici 1
Escriu un programa que declari dues variables enteres, les sumi i imprimeixi el resultat.
Solució
#include <iostream> int main() { int x = 10; int y = 20; int sum = x + y; std::cout << "La suma de " << x << " i " << y << " és: " << sum << std::endl; return 0; }
Exercici 2
Escriu un programa que declari una variable de cada tipus de dada bàsic i imprimeixi els seus valors.
Solució
#include <iostream> int main() { int a = 5; float b = 5.5; double c = 5.55; char d = 'A'; bool e = true; std::cout << "Enter: " << a << std::endl; std::cout << "Float: " << b << std::endl; std::cout << "Double: " << c << std::endl; std::cout << "Caràcter: " << d << std::endl; std::cout << "Booleà: " << e << std::endl; return 0; }
Conclusió
En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C++. Hem vist com escriure el nostre primer programa, utilitzar comentaris, identificar paraules clau i identificadors, i treballar amb els tipus de dades bàsics. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador que vulgui avançar en l'aprenentatge de C++. En la següent secció, explorarem les variables i els tipus de dades amb més detall.
Curs de Programació en C++
Mòdul 1: Introducció al C++
- Introducció al C++
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Funcions
- Introducció a les Funcions
- Paràmetres de Funció i Tipus de Retorn
- Sobrecàrrega de Funcions
- Recursivitat
Mòdul 4: Arrays i Strings
Mòdul 5: Punteres i Referències
- Introducció als Punteres
- Aritmètica de Punteres
- Punteres i Arrays
- Referències
- Assignació Dinàmica de Memòria
Mòdul 6: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Constructors i Destructors
- Herència
- Polimorfisme
- Encapsulació i Abstracció
Mòdul 7: Temes Avançats
- Plantilles
- Gestió d'Excepcions
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Biblioteca de Plantilles Estàndard (STL)
- Expressions Lambda
- Multifil