En aquesta secció, ens centrarem en la fase d'implementació del projecte final. Aquesta és una etapa crucial on es converteixen les idees i els plans en codi funcional. Seguint les millors pràctiques de programació, assegurarem que el codi sigui net, eficient i fàcil de mantenir.

Objectius de la Secció

  • Aplicar els coneixements adquirits durant el curs per desenvolupar un projecte complet.
  • Implementar les funcionalitats planificades en la fase de disseny.
  • Utilitzar tècniques de programació orientada a objectes (POO) i altres conceptes avançats de C++.
  • Escriure codi net i ben documentat.

Passos per a la Implementació

  1. Configuració de l'Entorn de Desenvolupament

Abans de començar a escriure codi, assegura't que el teu entorn de desenvolupament estigui correctament configurat. Això inclou:

  • Instal·lar un IDE adequat (com Visual Studio, CLion, o Code::Blocks).
  • Configurar el compilador de C++.
  • Crear un nou projecte dins de l'IDE.

  1. Estructura del Projecte

Organitza el teu projecte de manera que sigui fàcil de navegar i mantenir. Una estructura típica podria ser:

/project-root
    /src
        main.cpp
        /modules
            module1.cpp
            module2.cpp
    /include
        module1.h
        module2.h
    /lib
    /bin
    /docs
    /tests

  1. Implementació de les Funcionalitats

Segueix el pla de disseny per implementar les funcionalitats del projecte. Aquí tens alguns consells per a cada part del projecte:

a. Classes i Objectes

  • Defineix les classes necessàries segons el disseny.
  • Implementa els mètodes i atributs de cada classe.
  • Utilitza constructors i destructors per gestionar la inicialització i la neteja de recursos.
// Exemple de classe
class Vehicle {
private:
    string marca;
    string model;
    int any;

public:
    // Constructor
    Vehicle(string m, string mo, int a) : marca(m), model(mo), any(a) {}

    // Mètodes
    void mostrarInformacio() {
        cout << "Marca: " << marca << ", Model: " << model << ", Any: " << any << endl;
    }
};

b. Gestió de Memòria

  • Utilitza punteres i referències de manera adequada.
  • Implementa l'assignació dinàmica de memòria quan sigui necessari.
  • Assegura't de gestionar correctament la memòria per evitar fuites.
// Exemple d'assignació dinàmica de memòria
int* array = new int[10];
// ... ús de l'array ...
delete[] array; // Alliberament de memòria

c. Entrada/Sortida

  • Implementa la funcionalitat per llegir i escriure dades des de i cap a fitxers.
  • Utilitza les biblioteques estàndard de C++ per a la gestió de fitxers.
// Exemple de lectura d'un fitxer
ifstream fitxer("dades.txt");
string linia;
while (getline(fitxer, linia)) {
    cout << linia << endl;
}
fitxer.close();

  1. Proves i Depuració

  • Escriu proves unitàries per assegurar-te que cada mòdul funciona correctament.
  • Utilitza eines de depuració per trobar i corregir errors en el codi.
// Exemple de prova unitària
void provaVehicle() {
    Vehicle v("Toyota", "Corolla", 2020);
    v.mostrarInformacio();
    // Afegeix asserts per verificar el comportament esperat
}

  1. Documentació

  • Documenta el codi amb comentaris clars i concisos.
  • Escriu una documentació general del projecte que expliqui la seva estructura i funcionalitats.
// Exemple de comentari
/**
 * Classe Vehicle
 * Representa un vehicle amb una marca, model i any.
 */
class Vehicle {
    // ...
};

Exercici Pràctic

Implementació d'un Sistema de Gestió de Biblioteca

Requisits

  • Crear classes per representar llibres, usuaris i préstecs.
  • Implementar funcionalitats per afegir llibres, registrar usuaris i gestionar préstecs.
  • Utilitzar fitxers per emmagatzemar la informació de llibres i usuaris.

Passos

  1. Defineix les classes Llibre, Usuari i Prestec.
  2. Implementa els mètodes necessaris per gestionar llibres i usuaris.
  3. Escriu funcions per llegir i escriure dades des de i cap a fitxers.
  4. Prova el sistema amb diferents escenaris.
// Exemple de classe Llibre
class Llibre {
private:
    string titol;
    string autor;
    int id;

public:
    Llibre(string t, string a, int i) : titol(t), autor(a), id(i) {}

    void mostrarInformacio() {
        cout << "Títol: " << titol << ", Autor: " << autor << ", ID: " << id << endl;
    }
};

Solució

// Implementació de les classes i funcionalitats
class Usuari {
private:
    string nom;
    int id;

public:
    Usuari(string n, int i) : nom(n), id(i) {}

    void mostrarInformacio() {
        cout << "Nom: " << nom << ", ID: " << id << endl;
    }
};

class Prestec {
private:
    int idLlibre;
    int idUsuari;
    string dataPrestec;

public:
    Prestec(int l, int u, string d) : idLlibre(l), idUsuari(u), dataPrestec(d) {}

    void mostrarInformacio() {
        cout << "ID Llibre: " << idLlibre << ", ID Usuari: " << idUsuari << ", Data: " << dataPrestec << endl;
    }
};

// Funcions per gestionar llibres, usuaris i préstecs
void afegirLlibre(vector<Llibre>& llibres, const Llibre& llibre) {
    llibres.push_back(llibre);
}

void registrarUsuari(vector<Usuari>& usuaris, const Usuari& usuari) {
    usuaris.push_back(usuari);
}

void gestionarPrestec(vector<Prestec>& prestecs, const Prestec& prestec) {
    prestecs.push_back(prestec);
}

// Funció principal
int main() {
    vector<Llibre> llibres;
    vector<Usuari> usuaris;
    vector<Prestec> prestecs;

    // Afegir llibres
    Llibre llibre1("El Quixot", "Miguel de Cervantes", 1);
    afegirLlibre(llibres, llibre1);

    // Registrar usuaris
    Usuari usuari1("Joan", 1);
    registrarUsuari(usuaris, usuari1);

    // Gestionar préstecs
    Prestec prestec1(1, 1, "2023-10-01");
    gestionarPrestec(prestecs, prestec1);

    // Mostrar informació
    llibre1.mostrarInformacio();
    usuari1.mostrarInformacio();
    prestec1.mostrarInformacio();

    return 0;
}

Conclusió

La fase d'implementació és on es materialitzen les idees i els plans en codi funcional. Seguint una estructura clara i utilitzant les millors pràctiques de programació, podem assegurar-nos que el nostre projecte sigui eficient, mantenible i fàcil de depurar. En la següent secció, ens centrarem en les proves i la depuració per garantir que el nostre codi funcioni correctament i compleixi amb els requisits especificats.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats