En aquesta secció, ens centrarem en la fase d'implementació del projecte final. Aquesta és una etapa crucial on es converteixen les idees i els plans en codi funcional. Seguint les millors pràctiques de programació, assegurarem que el codi sigui net, eficient i fàcil de mantenir.
Objectius de la Secció
- Aplicar els coneixements adquirits durant el curs per desenvolupar un projecte complet.
- Implementar les funcionalitats planificades en la fase de disseny.
- Utilitzar tècniques de programació orientada a objectes (POO) i altres conceptes avançats de C++.
- Escriure codi net i ben documentat.
Passos per a la Implementació
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
Abans de començar a escriure codi, assegura't que el teu entorn de desenvolupament estigui correctament configurat. Això inclou:
- Instal·lar un IDE adequat (com Visual Studio, CLion, o Code::Blocks).
- Configurar el compilador de C++.
- Crear un nou projecte dins de l'IDE.
- Estructura del Projecte
Organitza el teu projecte de manera que sigui fàcil de navegar i mantenir. Una estructura típica podria ser:
/project-root /src main.cpp /modules module1.cpp module2.cpp /include module1.h module2.h /lib /bin /docs /tests
- Implementació de les Funcionalitats
Segueix el pla de disseny per implementar les funcionalitats del projecte. Aquí tens alguns consells per a cada part del projecte:
a. Classes i Objectes
- Defineix les classes necessàries segons el disseny.
- Implementa els mètodes i atributs de cada classe.
- Utilitza constructors i destructors per gestionar la inicialització i la neteja de recursos.
// Exemple de classe class Vehicle { private: string marca; string model; int any; public: // Constructor Vehicle(string m, string mo, int a) : marca(m), model(mo), any(a) {} // Mètodes void mostrarInformacio() { cout << "Marca: " << marca << ", Model: " << model << ", Any: " << any << endl; } };
b. Gestió de Memòria
- Utilitza punteres i referències de manera adequada.
- Implementa l'assignació dinàmica de memòria quan sigui necessari.
- Assegura't de gestionar correctament la memòria per evitar fuites.
// Exemple d'assignació dinàmica de memòria int* array = new int[10]; // ... ús de l'array ... delete[] array; // Alliberament de memòria
c. Entrada/Sortida
- Implementa la funcionalitat per llegir i escriure dades des de i cap a fitxers.
- Utilitza les biblioteques estàndard de C++ per a la gestió de fitxers.
// Exemple de lectura d'un fitxer ifstream fitxer("dades.txt"); string linia; while (getline(fitxer, linia)) { cout << linia << endl; } fitxer.close();
- Proves i Depuració
- Escriu proves unitàries per assegurar-te que cada mòdul funciona correctament.
- Utilitza eines de depuració per trobar i corregir errors en el codi.
// Exemple de prova unitària void provaVehicle() { Vehicle v("Toyota", "Corolla", 2020); v.mostrarInformacio(); // Afegeix asserts per verificar el comportament esperat }
- Documentació
- Documenta el codi amb comentaris clars i concisos.
- Escriu una documentació general del projecte que expliqui la seva estructura i funcionalitats.
// Exemple de comentari /** * Classe Vehicle * Representa un vehicle amb una marca, model i any. */ class Vehicle { // ... };
Exercici Pràctic
Implementació d'un Sistema de Gestió de Biblioteca
Requisits
- Crear classes per representar llibres, usuaris i préstecs.
- Implementar funcionalitats per afegir llibres, registrar usuaris i gestionar préstecs.
- Utilitzar fitxers per emmagatzemar la informació de llibres i usuaris.
Passos
- Defineix les classes
Llibre
,Usuari
iPrestec
. - Implementa els mètodes necessaris per gestionar llibres i usuaris.
- Escriu funcions per llegir i escriure dades des de i cap a fitxers.
- Prova el sistema amb diferents escenaris.
// Exemple de classe Llibre class Llibre { private: string titol; string autor; int id; public: Llibre(string t, string a, int i) : titol(t), autor(a), id(i) {} void mostrarInformacio() { cout << "Títol: " << titol << ", Autor: " << autor << ", ID: " << id << endl; } };
Solució
// Implementació de les classes i funcionalitats class Usuari { private: string nom; int id; public: Usuari(string n, int i) : nom(n), id(i) {} void mostrarInformacio() { cout << "Nom: " << nom << ", ID: " << id << endl; } }; class Prestec { private: int idLlibre; int idUsuari; string dataPrestec; public: Prestec(int l, int u, string d) : idLlibre(l), idUsuari(u), dataPrestec(d) {} void mostrarInformacio() { cout << "ID Llibre: " << idLlibre << ", ID Usuari: " << idUsuari << ", Data: " << dataPrestec << endl; } }; // Funcions per gestionar llibres, usuaris i préstecs void afegirLlibre(vector<Llibre>& llibres, const Llibre& llibre) { llibres.push_back(llibre); } void registrarUsuari(vector<Usuari>& usuaris, const Usuari& usuari) { usuaris.push_back(usuari); } void gestionarPrestec(vector<Prestec>& prestecs, const Prestec& prestec) { prestecs.push_back(prestec); } // Funció principal int main() { vector<Llibre> llibres; vector<Usuari> usuaris; vector<Prestec> prestecs; // Afegir llibres Llibre llibre1("El Quixot", "Miguel de Cervantes", 1); afegirLlibre(llibres, llibre1); // Registrar usuaris Usuari usuari1("Joan", 1); registrarUsuari(usuaris, usuari1); // Gestionar préstecs Prestec prestec1(1, 1, "2023-10-01"); gestionarPrestec(prestecs, prestec1); // Mostrar informació llibre1.mostrarInformacio(); usuari1.mostrarInformacio(); prestec1.mostrarInformacio(); return 0; }
Conclusió
La fase d'implementació és on es materialitzen les idees i els plans en codi funcional. Seguint una estructura clara i utilitzant les millors pràctiques de programació, podem assegurar-nos que el nostre projecte sigui eficient, mantenible i fàcil de depurar. En la següent secció, ens centrarem en les proves i la depuració per garantir que el nostre codi funcioni correctament i compleixi amb els requisits especificats.
Curs de Programació en C++
Mòdul 1: Introducció al C++
- Introducció al C++
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Funcions
- Introducció a les Funcions
- Paràmetres de Funció i Tipus de Retorn
- Sobrecàrrega de Funcions
- Recursivitat
Mòdul 4: Arrays i Strings
Mòdul 5: Punteres i Referències
- Introducció als Punteres
- Aritmètica de Punteres
- Punteres i Arrays
- Referències
- Assignació Dinàmica de Memòria
Mòdul 6: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Constructors i Destructors
- Herència
- Polimorfisme
- Encapsulació i Abstracció
Mòdul 7: Temes Avançats
- Plantilles
- Gestió d'Excepcions
- Entrada/Sortida de Fitxers
- Biblioteca de Plantilles Estàndard (STL)
- Expressions Lambda
- Multifil