En aquesta secció aprendràs a preparar el teu ordinador per començar a desenvolupar jocs amb Phaser i JavaScript. Seguint aquests passos, podràs crear, executar i provar els teus propis projectes de manera eficient.
- Requisits previs
Abans de començar, assegura’t de tenir:
- Coneixements bàsics de JavaScript (no cal ser expert, però sí entendre variables, funcions i estructures bàsiques).
- Un ordinador amb accés a Internet.
- Un editor de codi (com Visual Studio Code, Sublime Text, Atom, etc.).
- Un navegador web modern (Google Chrome, Firefox, Edge...).
- Instal·lació de les eines necessàries
2.1. Editor de codi
Visual Studio Code (VS Code) és una de les opcions més populars i recomanades.
Passos per instal·lar VS Code:
- Ves a https://code.visualstudio.com/
- Descarrega la versió per al teu sistema operatiu (Windows, macOS o Linux).
- Segueix les instruccions d’instal·lació.
Altres editors populars: | Editor | Web | Característiques clau | |------------------|------------------------------------------|--------------------------------------| | Sublime Text | https://www.sublimetext.com/ | Lleuger, ràpid, personalitzable | | Atom | https://atom.io/ | Codi obert, extensible | | WebStorm | https://www.jetbrains.com/webstorm/ | Professional, moltes funcionalitats |
2.2. Navegador web
Qualsevol navegador modern serveix, però Google Chrome és molt recomanat per les seves eines de desenvolupador.
2.3. Node.js i npm (opcional però recomanat)
Node.js permet utilitzar eines modernes de desenvolupament i gestionar dependències.
Instal·lació:
- Ves a https://nodejs.org/
- Descarrega la versió LTS (Long Term Support).
- Instal·la seguint les instruccions.
Comprova la instal·lació obrint una terminal i escrivint:
Això hauria de mostrar la versió instal·lada de Node.js i npm.
- Crear l’estructura bàsica del projecte
3.1. Crear una carpeta per al projecte
- Crea una nova carpeta al teu ordinador, per exemple:
primer-joc-phaser
. - Obre aquesta carpeta amb el teu editor de codi.
3.2. Afegir els fitxers bàsics
Crea els següents fitxers dins la carpeta:
Nom del fitxer | Descripció |
---|---|
index.html |
Punt d’entrada del joc (fitxer HTML) |
main.js |
Codi JavaScript principal |
assets/ |
Carpeta per a imatges, sons, etc. |
Exemple d’estructura:
- Afegir Phaser al projecte
Hi ha dues maneres principals d’afegir Phaser:
4.1. Mitjançant CDN (la més senzilla per començar)
Afegeix la següent línia dins la secció <head>
del teu index.html
:
4.2. Mitjançant npm (per a projectes més avançats)
Si vols utilitzar Node.js i npm:
- Obre una terminal dins la carpeta del projecte.
- Executa:
npm init -y npm install phaser
- Importa Phaser al teu fitxer JavaScript:
import Phaser from 'phaser';
Nota: Aquesta opció requereix configurar un sistema de bundling (com Webpack o Parcel). Si ets principiant, comença amb la versió CDN.
- Exemple de fitxer
index.html
bàsic
index.html
bàsic<!DOCTYPE html> <html lang="ca"> <head> <meta charset="UTF-8"> <title>El meu primer joc amb Phaser</title> <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/phaser@3/dist/phaser.js"></script> </head> <body> <script src="main.js"></script> </body> </html>
Explicació:
- Es carrega Phaser des del CDN.
- Es carrega el fitxer
main.js
on escriuràs el teu codi de joc.
- Provar el teu projecte localment
Opció 1: Obrir directament l’index.html
- Fes doble clic a l’
index.html
per obrir-lo al navegador. - Limitació: Algunes funcionalitats (com carregar fitxers externs) poden no funcionar per restriccions de seguretat.
Opció 2: Utilitzar un servidor local (recomanat)
Amb VS Code:
- Instal·la l’extensió Live Server.
- Fes clic dret a l’
index.html
i selecciona “Open with Live Server”.
Amb Node.js:
- Instal·la un servidor simple:
npm install -g http-server
- Executa:
http-server
- Obre l’adreça que et mostra la terminal (normalment
http://localhost:8080
).
- Exercici pràctic
Enunciat
- Crea una carpeta anomenada
primer-joc-phaser
. - Afegeix-hi els fitxers
index.html
imain.js
. - Carrega Phaser mitjançant CDN a l’
index.html
. - Mostra un missatge per consola des de
main.js
per comprovar que tot funciona.
Solució
index.html
<!DOCTYPE html> <html lang="ca"> <head> <meta charset="UTF-8"> <title>El meu primer joc amb Phaser</title> <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/phaser@3/dist/phaser.js"></script> </head> <body> <script src="main.js"></script> </body> </html>
main.js
Comprova: Obre la consola del navegador (F12) i verifica que apareix el missatge.
Errors comuns i consells
Error habitual | Solució |
---|---|
No es veu el missatge a la consola | Assegura’t que el fitxer main.js està ben referenciat a l’index.html i que el navegador està obert a la carpeta correcta. |
Error de càrrega de Phaser | Comprova que la URL del CDN és correcta. |
No troba el fitxer main.js |
Comprova que el fitxer existeix i està a la mateixa carpeta que l’index.html . |
Resum
- Has après a instal·lar les eines bàsiques per desenvolupar amb Phaser.
- Has creat l’estructura mínima d’un projecte.
- Saps com afegir Phaser al teu projecte i executar-lo localment.
- Has fet una primera prova per assegurar que tot funciona.
Ara ja estàs preparat per començar a crear el teu primer joc amb Phaser!
En el següent tema, aprendràs a crear el teu primer projecte amb Phaser i a veure els primers resultats a la pantalla.
Phaser - Desenvolupament de jocs amb JavaScript
Mòdul 1: Introducció al desenvolupament de jocs i Phaser
- Què és el desenvolupament de jocs?
- Visió general de Phaser
- Configuració del teu entorn de desenvolupament
- El teu primer projecte amb Phaser
Mòdul 2: Fonaments de Phaser
- Entendre el bucle del joc
- Configuració del joc i escenes
- Carregar i mostrar imatges
- Treballar amb text
- Gestió d’entrada (teclat i ratolí)
Mòdul 3: Sprites i animació
- Què són els sprites?
- Afegir i moure sprites
- Fonaments de l’animació de sprites
- Grups de sprites i gestió
Mòdul 4: Física i interactivitat en el joc
- Introducció a la física a Phaser
- Activar la física en els sprites
- Col·lisions i superposicions
- Objectes interactius i esdeveniments
Mòdul 5: Món del joc i càmera
Mòdul 6: Àudio i interfície d’usuari
Mòdul 7: Arquitectura del joc i gestió d’estats
Mòdul 8: Funcionalitats avançades de joc
- Efectes de partícules
- Tweens i animacions
- Timers i esdeveniments retardats
- IA i comportament dels enemics