En aquesta secció aprendràs a preparar el teu ordinador per començar a desenvolupar jocs amb Phaser i JavaScript. Seguint aquests passos, podràs crear, executar i provar els teus propis projectes de manera eficient.


  1. Requisits previs

Abans de començar, assegura’t de tenir:

  • Coneixements bàsics de JavaScript (no cal ser expert, però sí entendre variables, funcions i estructures bàsiques).
  • Un ordinador amb accés a Internet.
  • Un editor de codi (com Visual Studio Code, Sublime Text, Atom, etc.).
  • Un navegador web modern (Google Chrome, Firefox, Edge...).

  1. Instal·lació de les eines necessàries

2.1. Editor de codi

Visual Studio Code (VS Code) és una de les opcions més populars i recomanades.

Passos per instal·lar VS Code:

  1. Ves a https://code.visualstudio.com/
  2. Descarrega la versió per al teu sistema operatiu (Windows, macOS o Linux).
  3. Segueix les instruccions d’instal·lació.

Altres editors populars: | Editor | Web | Característiques clau | |------------------|------------------------------------------|--------------------------------------| | Sublime Text | https://www.sublimetext.com/ | Lleuger, ràpid, personalitzable | | Atom | https://atom.io/ | Codi obert, extensible | | WebStorm | https://www.jetbrains.com/webstorm/ | Professional, moltes funcionalitats |

2.2. Navegador web

Qualsevol navegador modern serveix, però Google Chrome és molt recomanat per les seves eines de desenvolupador.

2.3. Node.js i npm (opcional però recomanat)

Node.js permet utilitzar eines modernes de desenvolupament i gestionar dependències.

Instal·lació:

  1. Ves a https://nodejs.org/
  2. Descarrega la versió LTS (Long Term Support).
  3. Instal·la seguint les instruccions.

Comprova la instal·lació obrint una terminal i escrivint:

node -v
npm -v

Això hauria de mostrar la versió instal·lada de Node.js i npm.


  1. Crear l’estructura bàsica del projecte

3.1. Crear una carpeta per al projecte

  1. Crea una nova carpeta al teu ordinador, per exemple: primer-joc-phaser.
  2. Obre aquesta carpeta amb el teu editor de codi.

3.2. Afegir els fitxers bàsics

Crea els següents fitxers dins la carpeta:

Nom del fitxer Descripció
index.html Punt d’entrada del joc (fitxer HTML)
main.js Codi JavaScript principal
assets/ Carpeta per a imatges, sons, etc.

Exemple d’estructura:

primer-joc-phaser/
│
├── index.html
├── main.js
└── assets/

  1. Afegir Phaser al projecte

Hi ha dues maneres principals d’afegir Phaser:

4.1. Mitjançant CDN (la més senzilla per començar)

Afegeix la següent línia dins la secció <head> del teu index.html:

<script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/phaser@3/dist/phaser.js"></script>

4.2. Mitjançant npm (per a projectes més avançats)

Si vols utilitzar Node.js i npm:

  1. Obre una terminal dins la carpeta del projecte.
  2. Executa:
    npm init -y
    npm install phaser
    
  3. Importa Phaser al teu fitxer JavaScript:
    import Phaser from 'phaser';
    

Nota: Aquesta opció requereix configurar un sistema de bundling (com Webpack o Parcel). Si ets principiant, comença amb la versió CDN.


  1. Exemple de fitxer index.html bàsic

<!DOCTYPE html>
<html lang="ca">
<head>
  <meta charset="UTF-8">
  <title>El meu primer joc amb Phaser</title>
  <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/phaser@3/dist/phaser.js"></script>
</head>
<body>
  <script src="main.js"></script>
</body>
</html>

Explicació:

  • Es carrega Phaser des del CDN.
  • Es carrega el fitxer main.js on escriuràs el teu codi de joc.

  1. Provar el teu projecte localment

Opció 1: Obrir directament l’index.html

  • Fes doble clic a l’index.html per obrir-lo al navegador.
  • Limitació: Algunes funcionalitats (com carregar fitxers externs) poden no funcionar per restriccions de seguretat.

Opció 2: Utilitzar un servidor local (recomanat)

Amb VS Code:

  1. Instal·la l’extensió Live Server.
  2. Fes clic dret a l’index.html i selecciona “Open with Live Server”.

Amb Node.js:

  1. Instal·la un servidor simple:
    npm install -g http-server
    
  2. Executa:
    http-server
    
  3. Obre l’adreça que et mostra la terminal (normalment http://localhost:8080).

  1. Exercici pràctic

Enunciat

  1. Crea una carpeta anomenada primer-joc-phaser.
  2. Afegeix-hi els fitxers index.html i main.js.
  3. Carrega Phaser mitjançant CDN a l’index.html.
  4. Mostra un missatge per consola des de main.js per comprovar que tot funciona.

Solució

index.html

<!DOCTYPE html>
<html lang="ca">
<head>
  <meta charset="UTF-8">
  <title>El meu primer joc amb Phaser</title>
  <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/phaser@3/dist/phaser.js"></script>
</head>
<body>
  <script src="main.js"></script>
</body>
</html>

main.js

console.log('Tot preparat per començar amb Phaser!');

Comprova: Obre la consola del navegador (F12) i verifica que apareix el missatge.

Errors comuns i consells

Error habitual Solució
No es veu el missatge a la consola Assegura’t que el fitxer main.js està ben referenciat a l’index.html i que el navegador està obert a la carpeta correcta.
Error de càrrega de Phaser Comprova que la URL del CDN és correcta.
No troba el fitxer main.js Comprova que el fitxer existeix i està a la mateixa carpeta que l’index.html.

Resum

  • Has après a instal·lar les eines bàsiques per desenvolupar amb Phaser.
  • Has creat l’estructura mínima d’un projecte.
  • Saps com afegir Phaser al teu projecte i executar-lo localment.
  • Has fet una primera prova per assegurar que tot funciona.

Ara ja estàs preparat per començar a crear el teu primer joc amb Phaser!
En el següent tema, aprendràs a crear el teu primer projecte amb Phaser i a veure els primers resultats a la pantalla.

Phaser - Desenvolupament de jocs amb JavaScript

Mòdul 1: Introducció al desenvolupament de jocs i Phaser

Mòdul 2: Fonaments de Phaser

Mòdul 3: Sprites i animació

Mòdul 4: Física i interactivitat en el joc

Mòdul 5: Món del joc i càmera

Mòdul 6: Àudio i interfície d’usuari

Mòdul 7: Arquitectura del joc i gestió d’estats

Mòdul 8: Funcionalitats avançades de joc

Mòdul 9: Desplegament i optimització

Mòdul 10: Projecte final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats