En aquest tema, aprendrem la sintaxi i l'estructura bàsica dels programes REXX. Aquest és un pas fonamental per a qualsevol programador que vulgui dominar aquest llenguatge.

  1. Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. En REXX, els comentaris es poden escriure de dues maneres:

  • Utilitzant el caràcter /* per iniciar el comentari i */ per tancar-lo.
  • Utilitzant el caràcter -- per iniciar un comentari d'una sola línia.
/* Aquest és un comentari de múltiples línies
   que pot ocupar diverses línies */
   
-- Aquest és un comentari d'una sola línia

  1. Inici i Final d'un Programa

Un programa REXX comença amb la paraula clau REXX i no necessita una instrucció específica per finalitzar. No obstant això, és una bona pràctica utilitzar la instrucció EXIT per indicar el final del programa.

/* Exemple d'un programa REXX senzill */
REXX

say "Hola, món!"

exit

  1. Instruccions Bàsiques

Les instruccions en REXX es poden escriure en una sola línia o en múltiples línies. Cada instrucció es pot separar per un punt i coma ; o simplement per un salt de línia.

/* Instruccions en una sola línia */
say "Això és una instrucció"; say "Això és una altra instrucció"

/* Instruccions en múltiples línies */
say "Això és una instrucció"
say "Això és una altra instrucció"

  1. Variables

Les variables en REXX no necessiten ser declarades abans d'usar-se. Es poden assignar valors directament i el tipus de dada es determina automàticament.

/* Assignació de variables */
nom = "Joan"
edat = 25

/* Ús de variables */
say "El meu nom és" nom
say "Tinc" edat "anys"

  1. Tipus de Dades

REXX és un llenguatge de tipat dinàmic, el que significa que les variables poden contenir diferents tipus de dades sense necessitat de declaracions explícites. Els tipus de dades més comuns són:

  • Cadenes de text: Qualsevol seqüència de caràcters.
  • Nombres: Enteros o decimals.
/* Exemple de tipus de dades */
cadena = "Això és una cadena de text"
nombre = 123
decimal = 45.67

say cadena
say nombre
say decimal

  1. Operadors

REXX suporta diversos operadors per realitzar operacions aritmètiques, de comparació i lògiques.

Operadors Aritmètics

Operador Descripció Exemple
+ Suma 5 + 3
- Resta 5 - 3
* Multiplicació 5 * 3
/ Divisió 5 / 3
// Divisió Entera 5 // 3
% Mòdul (residu) 5 % 3

Operadors de Comparació

Operador Descripció Exemple
= Igual a 5 = 3
= Diferent de 5 = 3
> Major que 5 > 3
< Menor que 5 < 3
>= Major o igual que 5 >= 3
<= Menor o igual que 5 <= 3

Operadors Lògics

Operador Descripció Exemple
& I (AND) (5 > 3) & (3 < 5)
O (OR)
\ No (NOT) \ (5 = 3)

  1. Exemple Pràctic

A continuació, es mostra un exemple pràctic que combina els conceptes apresos fins ara:

/* Programa REXX que demostra la sintaxi bàsica */
REXX

/* Assignació de variables */
nom = "Maria"
edat = 30
ciutat = "Barcelona"

/* Ús de variables i operadors */
if edat >= 18 then
    say nom "és major d'edat i viu a" ciutat
else
    say nom "és menor d'edat i viu a" ciutat

exit

Exercicis Pràctics

  1. Escriu un programa REXX que assigni el teu nom i edat a dues variables i mostri un missatge amb aquesta informació.
  2. Modifica el programa anterior per afegir una condició que mostri un missatge diferent si l'edat és major o igual a 18 anys.

Solucions

/* Programa REXX que mostra el nom i l'edat */
REXX

nom = "El teu Nom"
edat = 20

say "El meu nom és" nom "i tinc" edat "anys"

exit
/* Programa REXX amb condició d'edat */
REXX

nom = "El teu Nom"
edat = 20

if edat >= 18 then
    say nom "és major d'edat"
else
    say nom "és menor d'edat"

exit

Conclusió

En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica dels programes REXX, incloent comentaris, variables, tipus de dades i operadors. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador que vulgui treballar amb REXX. En el següent tema, explorarem les variables i els tipus de dades amb més detall.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats