En aquest tema, aprendrem la sintaxi i l'estructura bàsica dels programes REXX. Aquest és un pas fonamental per a qualsevol programador que vulgui dominar aquest llenguatge.
- Comentaris
Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. En REXX, els comentaris es poden escriure de dues maneres:
- Utilitzant el caràcter
/*
per iniciar el comentari i*/
per tancar-lo. - Utilitzant el caràcter
--
per iniciar un comentari d'una sola línia.
/* Aquest és un comentari de múltiples línies que pot ocupar diverses línies */ -- Aquest és un comentari d'una sola línia
- Inici i Final d'un Programa
Un programa REXX comença amb la paraula clau REXX
i no necessita una instrucció específica per finalitzar. No obstant això, és una bona pràctica utilitzar la instrucció EXIT
per indicar el final del programa.
- Instruccions Bàsiques
Les instruccions en REXX es poden escriure en una sola línia o en múltiples línies. Cada instrucció es pot separar per un punt i coma ;
o simplement per un salt de línia.
/* Instruccions en una sola línia */ say "Això és una instrucció"; say "Això és una altra instrucció" /* Instruccions en múltiples línies */ say "Això és una instrucció" say "Això és una altra instrucció"
- Variables
Les variables en REXX no necessiten ser declarades abans d'usar-se. Es poden assignar valors directament i el tipus de dada es determina automàticament.
/* Assignació de variables */ nom = "Joan" edat = 25 /* Ús de variables */ say "El meu nom és" nom say "Tinc" edat "anys"
- Tipus de Dades
REXX és un llenguatge de tipat dinàmic, el que significa que les variables poden contenir diferents tipus de dades sense necessitat de declaracions explícites. Els tipus de dades més comuns són:
- Cadenes de text: Qualsevol seqüència de caràcters.
- Nombres: Enteros o decimals.
/* Exemple de tipus de dades */ cadena = "Això és una cadena de text" nombre = 123 decimal = 45.67 say cadena say nombre say decimal
- Operadors
REXX suporta diversos operadors per realitzar operacions aritmètiques, de comparació i lògiques.
Operadors Aritmètics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
+ | Suma | 5 + 3 |
- | Resta | 5 - 3 |
* | Multiplicació | 5 * 3 |
/ | Divisió | 5 / 3 |
// | Divisió Entera | 5 // 3 |
% | Mòdul (residu) | 5 % 3 |
Operadors de Comparació
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
= | Igual a | 5 = 3 |
= | Diferent de | 5 = 3 |
> | Major que | 5 > 3 |
< | Menor que | 5 < 3 |
>= | Major o igual que | 5 >= 3 |
<= | Menor o igual que | 5 <= 3 |
Operadors Lògics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
& | I (AND) | (5 > 3) & (3 < 5) |
O (OR) | ||
\ | No (NOT) | \ (5 = 3) |
- Exemple Pràctic
A continuació, es mostra un exemple pràctic que combina els conceptes apresos fins ara:
/* Programa REXX que demostra la sintaxi bàsica */ REXX /* Assignació de variables */ nom = "Maria" edat = 30 ciutat = "Barcelona" /* Ús de variables i operadors */ if edat >= 18 then say nom "és major d'edat i viu a" ciutat else say nom "és menor d'edat i viu a" ciutat exit
Exercicis Pràctics
- Escriu un programa REXX que assigni el teu nom i edat a dues variables i mostri un missatge amb aquesta informació.
- Modifica el programa anterior per afegir una condició que mostri un missatge diferent si l'edat és major o igual a 18 anys.
Solucions
/* Programa REXX que mostra el nom i l'edat */ REXX nom = "El teu Nom" edat = 20 say "El meu nom és" nom "i tinc" edat "anys" exit
/* Programa REXX amb condició d'edat */ REXX nom = "El teu Nom" edat = 20 if edat >= 18 then say nom "és major d'edat" else say nom "és menor d'edat" exit
Conclusió
En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica dels programes REXX, incloent comentaris, variables, tipus de dades i operadors. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador que vulgui treballar amb REXX. En el següent tema, explorarem les variables i els tipus de dades amb més detall.
Curs de Programació REXX
Mòdul 1: Introducció a REXX
- Què és REXX?
- Configuració de l'Entorn REXX
- Hola Món en REXX
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació
- Operadors i Expressions
- Estructures de Control: IF/THEN/ELSE
- Bucles: DO i LEAVE
- Entrada i Sortida
- Manipulació Bàsica de Cadenes
Mòdul 3: Programació Intermèdia en REXX
- Funcions i Subrutines
- Funcions Incorporades
- Gestió d'Errors
- Operacions d'Entrada/Sortida de Fitxers
- Treballant amb Arrays
Mòdul 4: Programació Avançada en REXX
- Manipulació Avançada de Cadenes
- Tècniques de Parsing
- Interfície amb Programes Externs
- Macros REXX
- Optimització del Rendiment