Els bucles són una part fonamental de qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten repetir un conjunt d'instruccions diverses vegades. En REXX, els bucles es gestionen principalment amb l'estructura DO. A més, la instrucció LEAVE permet sortir d'un bucle abans que aquest hagi completat totes les seves iteracions.

  1. Estructura Bàsica del Bucle DO

El bucle DO en REXX es pot utilitzar de diverses maneres, depenent de les necessitats del programa. A continuació es mostren les formes més comunes:

1.1. Bucle DO Simple

Un bucle DO simple repeteix un bloc de codi un nombre determinat de vegades.

/* Bucle DO simple */
DO i = 1 TO 5
    SAY 'Iteració' i
END

Explicació:

  • DO i = 1 TO 5: Inicia un bucle que va des de 1 fins a 5.
  • SAY 'Iteració' i: Mostra el número de la iteració actual.
  • END: Finalitza el bucle.

1.2. Bucle DO amb Increment Personalitzat

Es pot especificar un increment diferent de 1 utilitzant la paraula clau BY.

/* Bucle DO amb increment personalitzat */
DO i = 1 TO 10 BY 2
    SAY 'Iteració' i
END

Explicació:

  • DO i = 1 TO 10 BY 2: Inicia un bucle que va des de 1 fins a 10, incrementant i en 2 a cada iteració.

1.3. Bucle DO Fins a una Condició

Un bucle DO també pot continuar fins que es compleixi una condició específica.

/* Bucle DO fins a una condició */
i = 1
DO WHILE i <= 5
    SAY 'Iteració' i
    i = i + 1
END

Explicació:

  • DO WHILE i <= 5: Inicia un bucle que continua mentre i sigui menor o igual a 5.
  • i = i + 1: Incrementa i en 1 a cada iteració.

  1. Instrucció LEAVE

La instrucció LEAVE permet sortir d'un bucle abans que aquest hagi completat totes les seves iteracions. Això és útil quan es compleix una condició específica i no és necessari continuar amb el bucle.

2.1. Exemple d'ús de LEAVE

/* Exemple d'ús de LEAVE */
DO i = 1 TO 10
    IF i = 5 THEN LEAVE
    SAY 'Iteració' i
END
SAY 'Bucle finalitzat'

Explicació:

  • IF i = 5 THEN LEAVE: Si i és igual a 5, surt del bucle.
  • SAY 'Bucle finalitzat': Mostra un missatge després de sortir del bucle.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Bucle DO Simple

Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10.

/* Solució */
DO i = 1 TO 10
    SAY i
END

Exercici 2: Bucle DO amb Increment Personalitzat

Escriu un programa que mostri els números del 1 al 20, incrementant de 3 en 3.

/* Solució */
DO i = 1 TO 20 BY 3
    SAY i
END

Exercici 3: Bucle DO Fins a una Condició

Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10, però que s'aturi si el número és múltiple de 4.

/* Solució */
i = 1
DO WHILE i <= 10
    IF i // 4 = 0 THEN LEAVE
    SAY i
    i = i + 1
END

  1. Resum

En aquesta secció, hem après sobre els bucles DO i la instrucció LEAVE en REXX. Hem vist com utilitzar els bucles per repetir instruccions un nombre determinat de vegades, com personalitzar l'increment i com sortir d'un bucle abans d'hora amb LEAVE. Els exercicis pràctics proporcionats ajuden a reforçar aquests conceptes i a preparar l'estudiant per a temes més avançats.

En el següent tema, explorarem les estructures de control IF/THEN/ELSE per prendre decisions dins dels nostres programes REXX.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats