Les estructures de control són fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten prendre decisions basades en condicions específiques. En aquest tema, aprendrem com utilitzar les estructures de control IF/THEN/ELSE en REXX per crear programes que puguin reaccionar de manera diferent segons les condicions que es presentin.

Continguts

  1. Introducció a les Estructures de Control
  2. Sintaxi de IF/THEN/ELSE
  3. Exemples Pràctics
  4. Exercicis Pràctics
  5. Errors Comuns i Consells

  1. Introducció a les Estructures de Control

Les estructures de control permeten que el flux d'execució d'un programa canviï en funció de condicions específiques. En REXX, l'estructura IF/THEN/ELSE s'utilitza per executar blocs de codi diferents segons si una condició és certa o falsa.

  1. Sintaxi de IF/THEN/ELSE

La sintaxi bàsica de l'estructura IF/THEN/ELSE en REXX és la següent:

IF condició THEN
    instruccions
ELSE
    instruccions

Descripció:

  • IF: Inicia l'estructura de control i verifica si la condició és certa.
  • condició: Una expressió lògica que es valora com a certa o falsa.
  • THEN: Indica que les instruccions següents s'executaran si la condició és certa.
  • instruccions: Blocs de codi que s'executen segons si la condició és certa o falsa.
  • ELSE: Opcional. Indica que les instruccions següents s'executaran si la condició és falsa.

  1. Exemples Pràctics

Exemple 1: Condició Simple

/* Programa REXX per demostrar IF/THEN/ELSE */
x = 10
IF x > 5 THEN
    SAY "x és més gran que 5"
ELSE
    SAY "x no és més gran que 5"

Explicació:

  • Si x és més gran que 5, es mostrarà el missatge "x és més gran que 5".
  • Si x no és més gran que 5, es mostrarà el missatge "x no és més gran que 5".

Exemple 2: Condició amb Múltiples Instruccions

/* Programa REXX per demostrar IF/THEN/ELSE amb múltiples instruccions */
x = 3
IF x < 5 THEN DO
    SAY "x és menor que 5"
    SAY "Aquesta és una altra instrucció dins del bloc THEN"
END
ELSE DO
    SAY "x no és menor que 5"
    SAY "Aquesta és una altra instrucció dins del bloc ELSE"
END

Explicació:

  • Si x és menor que 5, es mostraran dos missatges dins del bloc THEN.
  • Si x no és menor que 5, es mostraran dos missatges dins del bloc ELSE.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Verificació de Paritat

Escriu un programa REXX que verifiqui si un nombre és parell o senar.

Solució:

/* Programa REXX per verificar si un nombre és parell o senar */
num = 7
IF num // 2 = 0 THEN
    SAY num "és parell"
ELSE
    SAY num "és senar"

Exercici 2: Classificació d'Edats

Escriu un programa REXX que classifiqui una persona com a "infant", "adolescent" o "adult" segons la seva edat.

Solució:

/* Programa REXX per classificar una persona segons la seva edat */
edat = 16
IF edat < 13 THEN
    SAY "Infant"
ELSE IF edat < 18 THEN
    SAY "Adolescent"
ELSE
    SAY "Adult"

  1. Errors Comuns i Consells

Errors Comuns:

  • Oblidar el THEN: En REXX, és obligatori utilitzar THEN després de la condició.
  • No utilitzar DO i END per a múltiples instruccions: Si hi ha més d'una instrucció dins dels blocs THEN o ELSE, cal utilitzar DO i END.

Consells:

  • Indentació: Utilitza una bona indentació per millorar la llegibilitat del codi.
  • Comentaris: Afegeix comentaris per explicar la lògica del teu codi, especialment en estructures de control complexes.

Conclusió

En aquesta secció, hem après com utilitzar les estructures de control IF/THEN/ELSE en REXX per prendre decisions basades en condicions específiques. Hem vist la sintaxi bàsica, exemples pràctics i hem practicat amb exercicis. Aquestes estructures són fonamentals per crear programes dinàmics i flexibles. En el proper tema, explorarem els bucles DO i LEAVE per repetir blocs de codi de manera eficient.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats