En aquest tema, aprendrem sobre les variables i constants en Swift, que són fonamentals per emmagatzemar i gestionar dades en els nostres programes. Entendre com utilitzar-les correctament és essencial per escriure codi eficient i mantenible.
Continguts
Introducció a les Variables i Constants
Les variables i constants són utilitzades per emmagatzemar dades que poden ser utilitzades i manipulades al llarg del programa. La diferència principal entre elles és que les variables poden canviar el seu valor després de ser declarades, mentre que les constants no.
Declaració de Variables
Per declarar una variable en Swift, utilitzem la paraula clau var
. Aquí teniu un exemple:
En aquest exemple, greeting
és una variable que emmagatzema una cadena de text.
Canvi de Valor d'una Variable
Un cop declarada, podem canviar el valor d'una variable:
Declaració de Constants
Per declarar una constant, utilitzem la paraula clau let
. Aquí teniu un exemple:
En aquest cas, pi
és una constant i el seu valor no pot ser canviat després de la seva inicialització.
Tipus de Dades
Swift és un llenguatge de programació amb tipus de dades forts i estàtics. Això significa que cada variable i constant té un tipus de dades específic que no pot canviar. Alguns dels tipus de dades més comuns són:
Int
: Nombres entersDouble
iFloat
: Nombres decimalsString
: Cadena de textBool
: Valor booleà (true o false)
Declaració amb Tipus de Dades
Podem especificar el tipus de dades explícitament quan declarem una variable o constant:
Conversió de Tipus
De vegades, necessitem convertir una variable d'un tipus de dades a un altre. Això es coneix com a conversió de tipus. Aquí teniu un exemple de com convertir un String
a un Int
:
let stringNumber = "123" if let number = Int(stringNumber) { print("El nombre és \(number)") } else { print("No és un nombre vàlid") }
Exemples Pràctics
Exemple 1: Variables
var temperature = 22.5 print("La temperatura actual és \(temperature) graus.") temperature = 25.0 print("La nova temperatura és \(temperature) graus.")
Exemple 2: Constants
let maximumSpeed = 120 print("La velocitat màxima és \(maximumSpeed) km/h.") // Intentar canviar el valor d'una constant donarà un error // maximumSpeed = 130 // Això donarà un error
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Declaració de Variables i Constants
- Declara una variable anomenada
currentYear
i assigna-li el valor de l'any actual. - Declara una constant anomenada
birthYear
i assigna-li el valor del teu any de naixement. - Calcula la teva edat utilitzant aquestes dues variables i imprimeix el resultat.
// Solució var currentYear = 2023 let birthYear = 1990 let age = currentYear - birthYear print("La meva edat és \(age) anys.")
Exercici 2: Conversió de Tipus
- Declara una variable
heightString
amb el valor "1.75". - Converteix aquesta variable a un
Double
i emmagatzema el resultat en una nova variableheight
. - Imprimeix el valor de
height
.
// Solució let heightString = "1.75" if let height = Double(heightString) { print("L'alçada és \(height) metres.") } else { print("No és una alçada vàlida.") }
Conclusió
En aquesta secció, hem après sobre les variables i constants en Swift, com declarar-les, utilitzar-les i la importància dels tipus de dades. També hem vist com convertir tipus de dades i hem practicat amb alguns exemples i exercicis. Ara estem preparats per avançar al següent tema, on explorarem les sentències condicionals per controlar el flux del nostre programa.
Curs de Programació en Swift
Mòdul 1: Introducció a Swift
- Introducció a Swift
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- El Teu Primer Programa en Swift
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Constants
- Tipus de Dades
Mòdul 2: Flux de Control
Mòdul 3: Funcions i Closures
- Definició i Crida de Funcions
- Paràmetres de Funció i Valors de Retorn
- Closures
- Funcions d'Ordre Superior
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 5: Swift Avançat
Mòdul 6: Swift i Desenvolupament iOS
- Introducció al Desenvolupament iOS
- Conceptes Bàsics de UIKit
- Storyboards i Interface Builder
- Xarxes en Swift
- Core Data
- Conceptes Bàsics de SwiftUI