Objectius del Mòdul

En aquest mòdul, aprendràs els conceptes bàsics del desenvolupament d'aplicacions per a iOS utilitzant Swift. Al final d'aquest mòdul, hauràs adquirit els coneixements necessaris per començar a crear aplicacions bàsiques per a dispositius iOS.

Continguts

  1. Què és iOS?
  2. Requisits per al Desenvolupament iOS
  3. Eines de Desenvolupament
  4. Arquitectura d'una Aplicació iOS
  5. El Cicle de Vida d'una Aplicació iOS
  6. Primeres Passes amb Xcode

  1. Què és iOS?

iOS és el sistema operatiu mòbil desenvolupat per Apple Inc. per als seus dispositius mòbils, com l'iPhone, l'iPad i l'iPod Touch. És conegut per la seva interfície d'usuari intuïtiva i la seva integració amb l'ecosistema d'Apple.

  1. Requisits per al Desenvolupament iOS

Per començar a desenvolupar aplicacions per a iOS, necessitaràs:

  • Un ordinador Mac amb macOS.
  • Xcode, l'entorn de desenvolupament integrat (IDE) d'Apple.
  • Un compte de desenvolupador d'Apple (opcional per a la distribució d'aplicacions).

  1. Eines de Desenvolupament

Xcode

Xcode és l'IDE oficial d'Apple per al desenvolupament d'aplicacions per a iOS, macOS, watchOS i tvOS. Inclou totes les eines necessàries per dissenyar, desenvolupar i depurar aplicacions.

Swift

Swift és el llenguatge de programació desenvolupat per Apple per a la creació d'aplicacions per a les seves plataformes. És un llenguatge modern, segur i eficient.

  1. Arquitectura d'una Aplicació iOS

Una aplicació iOS típicament segueix una arquitectura Model-View-Controller (MVC), que separa la lògica de negoci (Model), la interfície d'usuari (View) i la lògica de control (Controller).

Model-View-Controller (MVC)

  • Model: Representa les dades i la lògica de negoci de l'aplicació.
  • View: Representa la interfície d'usuari i la seva presentació.
  • Controller: Gestiona la comunicació entre el Model i la View.

  1. El Cicle de Vida d'una Aplicació iOS

El cicle de vida d'una aplicació iOS està gestionat per la classe UIApplication i el seu delegat UIApplicationDelegate. Els estats principals són:

  • Not Running: L'aplicació no s'està executant.
  • Inactive: L'aplicació està en primer pla però no està rebent esdeveniments.
  • Active: L'aplicació està en primer pla i està rebent esdeveniments.
  • Background: L'aplicació està en segon pla i està executant codi.
  • Suspended: L'aplicació està en segon pla però no està executant codi.

  1. Primeres Passes amb Xcode

Instal·lació de Xcode

  1. Obre l'App Store en el teu Mac.
  2. Cerca "Xcode".
  3. Fes clic a "Obtenir" i després a "Instal·lar".

Creació d'un Nou Projecte

  1. Obre Xcode.
  2. Selecciona "Create a new Xcode project".
  3. Tria "App" sota la secció "iOS".
  4. Fes clic a "Next".
  5. Omple els camps necessaris com el nom del projecte i l'organització.
  6. Selecciona "Swift" com a llenguatge de programació.
  7. Fes clic a "Next" i selecciona una ubicació per desar el projecte.

Exploració de l'Entorn de Xcode

  • Navigator Area: Permet navegar pels fitxers del projecte.
  • Editor Area: Mostra i edita el codi font.
  • Utility Area: Proporciona informació addicional i opcions de configuració.
  • Debug Area: Mostra la sortida de la consola i permet depurar l'aplicació.

El Teu Primer Programa en iOS

import UIKit

class ViewController: UIViewController {
    override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()
        
        let label = UILabel()
        label.text = "Hola, món!"
        label.textAlignment = .center
        label.frame = view.bounds
        
        view.addSubview(label)
    }
}

Explicació del Codi

  • import UIKit: Importa el framework UIKit, que proporciona les classes necessàries per a la interfície d'usuari.
  • class ViewController: UIViewController: Defineix una classe ViewController que hereta de UIViewController.
  • override func viewDidLoad(): Sobreescriu el mètode viewDidLoad, que es crida després que la vista del controlador s'hagi carregat a la memòria.
  • let label = UILabel(): Crea una instància de UILabel.
  • label.text = "Hola, món!": Estableix el text de l'etiqueta.
  • label.textAlignment = .center: Centra el text dins de l'etiqueta.
  • label.frame = view.bounds: Estableix el marc de l'etiqueta per ocupar tota la vista.
  • view.addSubview(label): Afegeix l'etiqueta com a subvista de la vista principal.

Exercici Pràctic

Objectiu

Crea una aplicació que mostri un botó. Quan es faci clic al botó, el text de l'etiqueta ha de canviar a "Botó Premut!".

Instruccions

  1. Crea un nou projecte en Xcode.
  2. Afegeix un UIButton i un UILabel a la vista principal.
  3. Escriu el codi necessari per canviar el text de l'etiqueta quan es faci clic al botó.

Solució

import UIKit

class ViewController: UIViewController {
    let label = UILabel()
    let button = UIButton(type: .system)
    
    override func viewDidLoad() {
        super.viewDidLoad()
        
        label.text = "Hola, món!"
        label.textAlignment = .center
        label.frame = CGRect(x: 0, y: 100, width: view.bounds.width, height: 50)
        view.addSubview(label)
        
        button.setTitle("Prem-me", for: .normal)
        button.frame = CGRect(x: 0, y: 200, width: view.bounds.width, height: 50)
        button.addTarget(self, action: #selector(buttonPressed), for: .touchUpInside)
        view.addSubview(button)
    }
    
    @objc func buttonPressed() {
        label.text = "Botó Premut!"
    }
}

Resum

En aquesta secció, hem introduït els conceptes bàsics del desenvolupament d'aplicacions per a iOS, incloent-hi les eines necessàries, l'arquitectura d'una aplicació iOS i el cicle de vida d'una aplicació. També hem creat el nostre primer programa en iOS utilitzant Xcode. En la següent secció, aprofundirem en els conceptes bàsics de UIKit, el framework principal per a la creació d'interfícies d'usuari en iOS.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats