Introducció
Google Tag Manager (GTM) és una eina gratuïta que permet gestionar i desplegar etiquetes de màrqueting (fragments de codi o píxels de seguiment) al vostre lloc web o aplicació mòbil sense haver de modificar el codi directament. Això facilita la implementació de diverses eines d'analítica i seguiment, com Google Analytics, Facebook Pixel, entre d'altres.
Conceptes Bàsics de Google Tag Manager
Components Principals
- Etiquetes (Tags): Fragments de codi que s'executen en el vostre lloc web o aplicació. Poden ser per a Google Analytics, píxels de seguiment, etc.
- Activadors (Triggers): Condicions que determinen quan i on s'han d'executar les etiquetes.
- Variables: Valors que poden ser utilitzats tant per les etiquetes com pels activadors. Poden ser constants, valors de pàgina, etc.
Beneficis de Google Tag Manager
- Facilitat d'ús: No cal modificar el codi del lloc web cada vegada que es vol afegir o modificar una etiqueta.
- Gestió centralitzada: Totes les etiquetes es gestionen des d'una única interfície.
- Seguretat: Permet controlar qui pot afegir o modificar etiquetes.
- Velocitat: Les etiquetes es carreguen de manera més eficient, millorant el rendiment del lloc web.
Configuració Inicial de Google Tag Manager
Pas 1: Crear un Compte de Google Tag Manager
- Aneu a Google Tag Manager.
- Feu clic a "Iniciar sessió" i utilitzeu el vostre compte de Google.
- Feu clic a "Crear compte".
- Introduïu el nom del compte, el nom del contenidor (normalment el nom del lloc web) i seleccioneu la plataforma (Web, iOS, Android, AMP).
Pas 2: Instal·lar el Fragment de Codi de Google Tag Manager
- Després de crear el contenidor, Google Tag Manager us proporcionarà dos fragments de codi.
- Inseriu el primer fragment de codi immediatament després de l'etiqueta
<head>
del vostre lloc web. - Inseriu el segon fragment de codi immediatament després de l'etiqueta
<body>
del vostre lloc web.
<!-- Google Tag Manager --> <script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXX');</script> <!-- End Google Tag Manager --> <!-- Google Tag Manager (noscript) --> <noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript> <!-- End Google Tag Manager (noscript) -->
Pas 3: Verificar la Instal·lació
- Utilitzeu l'eina de previsualització de Google Tag Manager per assegurar-vos que el codi s'ha instal·lat correctament.
- Aneu a l'interfície de Google Tag Manager i feu clic a "Previsualitzar".
- Introduïu l'URL del vostre lloc web i feu clic a "Connectar".
- Navegueu pel vostre lloc web i assegureu-vos que les etiquetes s'estan activant correctament.
Creació i Gestió d'Etiquetes
Exemple: Configuració d'una Etiqueta de Google Analytics
- Aneu a l'interfície de Google Tag Manager.
- Feu clic a "Etiquetes" i després a "Nou".
- Feu clic a "Configuració de l'etiqueta" i seleccioneu "Google Analytics: Universal Analytics".
- Seleccioneu "Tipus de seguiment" com "Pàgina vista".
- Introduïu l'ID de seguiment de Google Analytics.
- Feu clic a "Activadors" i seleccioneu "All Pages".
- Feu clic a "Desar" i doneu un nom a l'etiqueta, per exemple, "GA - Pàgina vista".
Exemple: Configuració d'un Activador Personalitzat
- Aneu a l'interfície de Google Tag Manager.
- Feu clic a "Activadors" i després a "Nou".
- Feu clic a "Configuració de l'activador" i seleccioneu "Click - Just Links".
- Configureu les condicions segons les vostres necessitats, per exemple, "Click URL" conté "example.com".
- Feu clic a "Desar" i doneu un nom a l'activador, per exemple, "Enllaços a Example.com".
Exercici Pràctic
Implementació d'una Etiqueta de Seguiment de Conversions
- Creeu una nova etiqueta a Google Tag Manager.
- Seleccioneu "HTML personalitzat" com a tipus d'etiqueta.
- Introduïu el codi de seguiment de conversions proporcionat per la vostra plataforma de publicitat.
- Configureu un activador per a la pàgina de gràcies o confirmació de la conversió.
- Desar i publicar els canvis.
<!-- Exemple de codi de seguiment de conversions --> <script> gtag('event', 'conversion', { 'send_to': 'AW-XXXX/XXXX', 'transaction_id': '' }); </script>
Resum
Google Tag Manager és una eina poderosa que simplifica la gestió d'etiquetes de màrqueting i seguiment. Amb una configuració inicial senzilla i una interfície intuïtiva, permet als professionals del màrqueting i analítica implementar i gestionar etiquetes sense necessitat de modificar el codi del lloc web constantment. En aquest mòdul, hem après a configurar Google Tag Manager, crear etiquetes i activadors, i implementar una etiqueta de seguiment de conversions. Amb aquestes habilitats, estareu preparats per gestionar les vostres etiquetes de manera eficient i efectiva.
Curs d'Analytics: Eines i Tècniques per a la Presa de Decisions
Mòdul 1: Introducció a l'Analítica
- Conceptes Bàsics d'Analítica
- Importància de l'Analítica en la Presa de Decisions
- Tipus d'Analítica: Descriptiva, Predictiva i Prescriptiva
Mòdul 2: Eines d'Analítica
- Google Analytics: Configuració i Ús Bàsic
- Google Tag Manager: Implementació i Gestió d'Etiquetes
- Eines d'Analítica de Xarxes Socials
- Plataformes d'Analítica de Màrqueting: HubSpot, Marketo
Mòdul 3: Tècniques de Recopilació de Dades
- Mètodes de Recopilació de Dades: Enquestes, Formularis, Cookies
- Integració de Dades des de Diferents Fonts
- Ús d'APIs per a la Recopilació de Dades
Mòdul 4: Anàlisi de Dades
- Neteja i Preparació de Dades
- Anàlisi Exploratori de Dades (EDA)
- Visualització de Dades: Eines i Millors Pràctiques
- Anàlisi Estadística Bàsica
Mòdul 5: Interpretació de Dades i Presa de Decisions
- Interpretació de Resultats
- Presa de Decisions Basada en Dades
- Optimització de Llocs Web i Aplicacions
- Mesura i Optimització de Campanyes de Màrqueting
Mòdul 6: Casos Pràctics i Exercicis
- Cas Pràctic 1: Anàlisi de Trànsit Web
- Cas Pràctic 2: Optimització d'una Campanya de Màrqueting
- Exercici 1: Creació d'un Dashboard a Google Data Studio
- Exercici 2: Implementació de Google Tag Manager en un Lloc Web
Mòdul 7: Avanços i Tendències en Analítica
- Intel·ligència Artificial i Machine Learning en Analítica
- Analítica Predictiva: Eines i Aplicacions
- Tendències Futures en Analítica