La classificació amb targetes és una tècnica essencial en l'arquitectura de la informació que ajuda a comprendre com els usuaris organitzen i categoritzen la informació. Aquesta tècnica és especialment útil per dissenyar sistemes de navegació i etiquetatge que siguin intuïtius i fàcils d'utilitzar.

Què és la Classificació amb Targetes?

La classificació amb targetes és un mètode de recerca qualitativa que implica demanar als participants que organitzin un conjunt de targetes, cadascuna representant un element d'informació, en grups que tinguin sentit per a ells. Aquest procés ajuda a revelar com els usuaris perceben les relacions entre diferents elements d'informació.

Tipus de Classificació amb Targetes

  1. Classificació Oberta:

    • Els participants creen les seves pròpies categories per organitzar les targetes.
    • Proporciona una visió de com els usuaris conceptualitzen la informació sense influència externa.
  2. Classificació Tancada:

    • Els participants organitzen les targetes en categories predefinides.
    • És útil quan ja existeix una estructura d'informació i es vol validar o millorar.
  3. Classificació Híbrida:

    • Combina elements de classificació oberta i tancada.
    • Els participants poden utilitzar categories predefinides i crear-ne de noves si ho consideren necessari.

Com Realitzar una Sessió de Classificació amb Targetes

Preparació

  1. Definir l'Objectiu:

    • Clarificar què es vol aconseguir amb la sessió de classificació amb targetes.
  2. Seleccionar les Targetes:

    • Crear targetes que representin els elements d'informació clau del sistema o lloc web.
  3. Seleccionar Participants:

    • Triar un grup divers d'usuaris que representin el públic objectiu.

Execució

  1. Instruccions als Participants:

    • Explicar clarament l'objectiu de l'exercici i com s'ha de realitzar.
  2. Realització de la Classificació:

    • Permetre que els participants organitzin les targetes segons el tipus de classificació seleccionat.
  3. Recollida de Dades:

    • Anotar les categories creades i les decisions preses pels participants.

Anàlisi

  1. Identificar Patrons:

    • Buscar similituds i diferències en les categories creades pels participants.
  2. Desenvolupar un Model d'Organització:

    • Utilitzar els resultats per crear o millorar l'estructura d'informació del sistema.

Exemple Pràctic

Suposem que estem dissenyant un lloc web de comerç electrònic i volem entendre com els usuaris categoritzen els productes. Podem utilitzar la classificació amb targetes per obtenir aquesta informació.

Targetes:
- Samarretes
- Pantalons
- Sabates
- Accessoris
- Electrònica
- Llibres

Procediment

  1. Instruccions:

    • "Organitzeu aquestes targetes en grups que tinguin sentit per a vosaltres."
  2. Resultats Potencials:

    • Grups creats pels participants:
      • Roba: Samarretes, Pantalons, Sabates
      • Accessoris: Accessoris
      • Altres: Electrònica, Llibres

Exercici Pràctic

Objectiu: Realitzar una sessió de classificació amb targetes per a un lloc web de notícies.

Passos:

  1. Crear Targetes:

    • Notícies Internacionals
    • Notícies Locals
    • Esports
    • Tecnologia
    • Cultura
    • Economia
  2. Instruccions:

    • Organitzeu aquestes targetes en grups que tinguin sentit per a vosaltres.

Solució:

  • Possible agrupació:
    • Actualitat: Notícies Internacionals, Notícies Locals
    • Estil de Vida: Cultura, Esports
    • Economia i Tecnologia: Economia, Tecnologia

Conclusió

La classificació amb targetes és una tècnica poderosa per entendre com els usuaris perceben i organitzen la informació. Aquesta comprensió és fonamental per dissenyar sistemes de navegació i etiquetatge que siguin intuïtius i fàcils d'utilitzar. Practicar aquesta tècnica amb diferents tipus de contingut i usuaris pot proporcionar informació valuosa per a l'arquitectura de la informació.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats