En aquest tema, explorarem com crear fluxos d'usuari i escenaris per millorar l'experiència de l'usuari en el disseny de sistemes d'informació. Els fluxos d'usuari i els escenaris són eines essencials per visualitzar com els usuaris interactuen amb un sistema i per identificar possibles millores en el disseny.
Què són els Fluxos d'Usuari?
Els fluxos d'usuari són representacions visuals dels passos que un usuari segueix per completar una tasca dins d'un sistema. Aquests fluxos ajuden a entendre el camí que pren un usuari des del punt d'entrada fins a l'objectiu final.
Components Clau dels Fluxos d'Usuari
- Punts d'Entrada: On l'usuari comença la seva interacció amb el sistema.
- Passos: Les accions que l'usuari realitza per avançar cap al seu objectiu.
- Decisions: Punts on l'usuari ha de prendre una decisió que afecta el seu camí.
- Punts de Sortida: On l'usuari completa la seva tasca o abandona el sistema.
Exemple de Flux d'Usuari
[Inici Sessió] --> [Pàgina Principal] --> [Cerca Producte] --> [Veure Detalls Producte] --> [Afegir al Carret] --> [Finalitzar Compra]
Què són els Escenaris?
Els escenaris són narratives que descriuen com un usuari tipus (persona) interactua amb el sistema per assolir un objectiu específic. Els escenaris ajuden a contextualitzar els fluxos d'usuari i a entendre millor les necessitats i motivacions dels usuaris.
Components Clau dels Escenaris
- Persona: Una descripció breu de l'usuari tipus que utilitza el sistema.
- Context: La situació en què l'usuari es troba quan utilitza el sistema.
- Objectiu: El que l'usuari vol aconseguir.
- Interaccions: Les accions que l'usuari realitza per assolir el seu objectiu.
Exemple d'Escenari
Persona: Maria, una estudiant universitària de 21 anys.
Context: Maria està buscant un llibre de text per a la seva classe de biologia.
Objectiu: Comprar el llibre de text al millor preu possible.
Interaccions:
- Maria inicia sessió al lloc web de la llibreria.
- Cerca el llibre de text utilitzant el títol.
- Compara preus i opcions de lliurament.
- Afegeix el llibre al carret i finalitza la compra.
Exercici Pràctic
Objectiu: Crear un flux d'usuari i un escenari per a una aplicació de reserves de viatges.
Instruccions
- Defineix la Persona: Descriu un usuari tipus que utilitzaria l'aplicació.
- Crea el Flux d'Usuari: Dibuixa un diagrama que mostri els passos que l'usuari seguiria per reservar un viatge.
- Desenvolupa l'Escenari: Escriu una narrativa que descrigui com l'usuari interactua amb l'aplicació per completar la reserva.
Solució Exemple
Persona: Joan, un professional de 35 anys que viatja sovint per feina.
Flux d'Usuari:
[Inici Sessió] --> [Cerca Vols] --> [Selecciona Vol] --> [Afegeix Hotel] --> [Revisa Reserva] --> [Confirma i Paga]
Escenari: Joan necessita reservar un vol i un hotel per a una conferència a Barcelona. Inicia sessió a l'aplicació de reserves, cerca vols disponibles, selecciona el que millor s'adapta al seu horari, afegeix un hotel proper al lloc de la conferència, revisa els detalls de la reserva i finalment confirma i paga.
Conclusió
Els fluxos d'usuari i els escenaris són eines poderoses per entendre i millorar l'experiència de l'usuari. A través d'aquests, podem identificar punts de fricció i oportunitats per optimitzar el disseny del sistema. En el proper tema, explorarem les eines i tècniques per al prototipatge, que ens permetran portar aquests conceptes a la pràctica.
Curs d'Arquitectura de la Informació
Mòdul 1: Introducció a l'Arquitectura de la Informació
- Què és l'Arquitectura de la Informació?
- La Importància de l'Arquitectura de la Informació
- Conceptes Clau i Terminologia
- Rols i Responsabilitats d'un Arquitecte de la Informació
Mòdul 2: Comprendre els Usuaris i el Context
- Investigació d'Usuaris i Persones
- Necessitats dels Usuaris i Anàlisi de Comportament
- Investigació Contextual i Anàlisi de Tasques
Mòdul 3: Organització de la Informació
- Inventari i Auditoria de Continguts
- Esquemes d'Organització de la Informació
- Creació de Taxonomies i Ontologies
Mòdul 4: Sistemes de Navegació i Etiquetatge
- Disseny de Sistemes de Navegació Efectius
- Sistemes d'Etiquetatge i Millors Pràctiques
- Tècniques de Classificació amb Targetes
Mòdul 5: Wireframing i Prototipatge
- Introducció al Wireframing
- Eines i Tècniques per al Prototipatge
- Creació de Fluxos d'Usuari i Escenaris
Mòdul 6: Proves i Avaluació
- Mètodes de Proves d'Usabilitat
- Avaluació Heurística i Ressenyes d'Experts
- Disseny Iteratiu i Cicles de Retroalimentació
Mòdul 7: Arquitectura de la Informació Avançada
- Escalabilitat i Manteniment de Sistemes d'Informació
- Arquitectura de la Informació Multicanal
- Tendències Futures en Arquitectura de la Informació