En aquest tema, explorarem les tècniques d'avaluació heurística i les ressenyes d'experts, que són mètodes essencials per identificar problemes d'usabilitat en sistemes d'informació. Aquestes tècniques són especialment útils per avaluar la qualitat de la interfície d'usuari i assegurar-se que compleix amb els estàndards d'usabilitat.

Què és l'Avaluació Heurística?

L'avaluació heurística és un mètode d'inspecció d'usabilitat en què un petit grup d'experts en usabilitat revisen una interfície d'usuari per identificar problemes d'usabilitat. Aquest mètode es basa en un conjunt de principis heurístics, que són regles generals de disseny.

Principis Heurístics Comuns

  1. Visibilitat de l'estat del sistema: El sistema ha de mantenir els usuaris informats sobre el que està passant, amb un feedback adequat en un temps raonable.
  2. Correspondència entre el sistema i el món real: El sistema ha de parlar el llenguatge dels usuaris, amb paraules, frases i conceptes familiars.
  3. Control i llibertat de l'usuari: Els usuaris sovint cometen errors. Han de tenir una "sortida d'emergència" clara per sortir de l'estat no desitjat.
  4. Consistència i estàndards: Els usuaris no han de preguntar-se si diferents paraules, situacions o accions signifiquen el mateix.
  5. Prevenció d'errors: Millor que un bon missatge d'error és un disseny que impedeixi que es produeixi un problema.
  6. Reconèixer en lloc de recordar: Minimitzar la càrrega de memòria de l'usuari fent visibles els objectes, accions i opcions.
  7. Flexibilitat i eficiència d'ús: Acceleradors, invisibles per a l'usuari novell, poden accelerar la interacció per a l'usuari expert.
  8. Estètica i disseny minimalista: Els diàlegs no han de contenir informació irrellevant o poc freqüent.
  9. Ajuda als usuaris a reconèixer, diagnosticar i recuperar-se dels errors: Els missatges d'error han d'estar expressats en llenguatge clar.
  10. Ajuda i documentació: Tot i que és millor si el sistema es pot utilitzar sense documentació, pot ser necessari proporcionar ajuda i documentació.

Procés d'Avaluació Heurística

  1. Selecció d'Experts: Tria un grup d'experts en usabilitat, preferiblement amb experiència en el domini de l'aplicació.
  2. Revisió Individual: Cada expert revisa la interfície de manera independent, utilitzant els principis heurístics com a guia.
  3. Discussió i Consolidació: Els experts es reuneixen per discutir els problemes identificats i consolidar els seus resultats.
  4. Informe de Resultats: Es crea un informe detallat que descriu els problemes d'usabilitat trobats i suggereix possibles solucions.

Ressenyes d'Experts

Les ressenyes d'experts són una altra tècnica d'inspecció d'usabilitat on un o més experts revisen la interfície d'usuari per identificar problemes potencials. A diferència de l'avaluació heurística, les ressenyes d'experts poden no seguir un conjunt estricte de principis, sinó que es basen en l'experiència i el coneixement dels experts.

Avantatges de les Ressenyes d'Experts

  • Experiència i Coneixement: Els experts poden identificar problemes subtils que podrien passar desapercebuts per avaluadors menys experimentats.
  • Flexibilitat: Les ressenyes poden adaptar-se a les necessitats específiques del projecte, sense estar limitades a un conjunt de regles.
  • Rapidesa: Les ressenyes d'experts poden ser més ràpides que altres mètodes d'avaluació, com les proves d'usabilitat amb usuaris reals.

Procés de Ressenyes d'Experts

  1. Selecció d'Experts: Tria experts amb experiència rellevant en el domini i en usabilitat.
  2. Revisió de la Interfície: Els experts revisen la interfície, identificant problemes d'usabilitat i suggerint millores.
  3. Discussió i Informe: Els experts discuteixen els seus resultats i creen un informe que resumeix els problemes i les recomanacions.

Exercici Pràctic

Exercici: Realitza una avaluació heurística d'una pàgina web o aplicació mòbil de la teva elecció. Utilitza els principis heurístics esmentats anteriorment per identificar almenys cinc problemes d'usabilitat.

Solució:

  1. Visibilitat de l'estat del sistema: La pàgina no mostra un indicador de càrrega quan es carrega contingut nou.
  2. Correspondència entre el sistema i el món real: Els termes tècnics utilitzats en els menús no són familiars per als usuaris.
  3. Control i llibertat de l'usuari: No hi ha una opció clara per desfer accions recents.
  4. Consistència i estàndards: Els botons de navegació tenen estils diferents en diferents pàgines.
  5. Ajuda i documentació: No hi ha una secció d'ajuda accessible des de la pàgina principal.

Conclusió

L'avaluació heurística i les ressenyes d'experts són mètodes valuosos per identificar i corregir problemes d'usabilitat en sistemes d'informació. Aquests mètodes permeten als dissenyadors millorar la qualitat de les interfícies d'usuari, assegurant una experiència d'usuari més fluida i satisfactòria. En el proper tema, explorarem el disseny iteratiu i els cicles de retroalimentació, que són fonamentals per a la millora contínua dels sistemes d'informació.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats