Les persones usuàries són representacions fictícies però realistes dels teus usuaris finals. Aquestes representacions es basen en dades reals i ajuden a guiar les decisions de disseny centrades en l'usuari. En aquesta secció, aprendrem com crear persones usuàries efectives per millorar l'experiència d'usuari.
Què són les Persones Usuàries?
- Definició: Les persones usuàries són arquetips que representen els diferents tipus d'usuaris que poden utilitzar un producte, servei o lloc web.
- Objectiu: Ajuden a entendre les necessitats, comportaments, objectius i motivacions dels usuaris.
- Beneficis:
- Faciliten la comunicació dins de l'equip de disseny.
- Proporcionen un enfocament centrat en l'usuari durant el procés de disseny.
- Ajuden a identificar i prioritzar les funcionalitats del producte.
Com Crear Persones Usuàries
- Recopilació de Dades
- Mètodes de Recerca:
- Entrevistes amb usuaris.
- Enquestes i qüestionaris.
- Anàlisi de dades d'ús del producte.
- Observació directa dels usuaris.
- Identificació de Patrons
- Anàlisi de Dades: Busca patrons i similituds en les dades recopilades per identificar grups d'usuaris amb necessitats i comportaments similars.
- Creació de Persones
- Elements Clau d'una Persona:
- Nom i Foto: Dona un nom i una imatge a cada persona per fer-la més realista.
- Demografia: Inclou edat, gènere, ubicació, ocupació, etc.
- Objectius i Necessitats: Què vol aconseguir l'usuari amb el producte?
- Frustracions: Quins problemes o obstacles troba l'usuari?
- Comportaments: Com utilitza el producte o servei?
- Cites o Històries: Inclou cites reals dels usuaris per donar context.
- Validació i Ajustament
- Revisió: Comparteix les persones amb l'equip i ajusta-les segons el feedback.
- Actualització: Revisa i actualitza les persones regularment per assegurar que continuïn sent rellevants.
Exemple de Persona Usuària
Nom: Marta López Foto: [Imatge d'una dona d'uns 35 anys] Demografia: - Edat: 35 anys - Ubicació: Barcelona - Ocupació: Enginyera de programari Objectius i Necessitats: - Vol una aplicació que li permeti gestionar el seu temps de manera eficient. - Necessita eines que s'integrin amb el seu calendari laboral. Frustracions: - Troba que les aplicacions actuals són massa complicades i no s'integren bé amb altres eines. Comportaments: - Utilitza el mòbil per gestionar la seva agenda diària. - Prefereix aplicacions amb interfícies senzilles i intuïtives. Cites: - "Necessito una aplicació que em permeti veure tota la meva setmana d'un cop d'ull sense haver de navegar per diverses pantalles."
Exercici Pràctic
Crea una Persona Usuària per a un Aplicatiu de Fitness
- Recopila Dades: Imagina que has realitzat entrevistes amb usuaris d'un aplicatiu de fitness.
- Identifica Patrons: Busca similituds en les dades.
- Crea la Persona: Utilitza els elements clau per crear una persona detallada.
- Comparteix i Revisa: Presenta la teva persona a un company i ajusta-la segons el seu feedback.
Solució Exemple
Nom: Joan Pérez Foto: [Imatge d'un home d'uns 28 anys] Demografia: - Edat: 28 anys - Ubicació: València - Ocupació: Dissenyador gràfic Objectius i Necessitats: - Vol mantenir-se en forma i seguir un pla d'entrenament personalitzat. - Necessita motivació i recordatoris per seguir el seu pla. Frustracions: - Troba que les aplicacions actuals no ofereixen suficient varietat d'exercicis. Comportaments: - Fa exercici tres vegades per setmana. - Prefereix aplicacions que ofereixen vídeos d'entrenament. Cites: - "M'agradaria una aplicació que em motivés amb nous reptes cada setmana."
Conclusió
Les persones usuàries són una eina fonamental en el disseny centrat en l'usuari. Ajuden a mantenir l'enfocament en les necessitats reals dels usuaris i a crear productes que realment els serveixin. Amb la pràctica, crear persones usuàries esdevindrà una part natural del teu procés de disseny. En el següent tema, explorarem com realitzar proves d'usabilitat per validar les nostres hipòtesis de disseny.
Curs d'Experiència d'Usuari (UX)
Mòdul 1: Introducció a l'Experiència d'Usuari
- Què és l'Experiència d'Usuari?
- La Importància de l'UX
- Principis Clau del Disseny UX
- Comprendre els Usuaris i les Seves Necessitats
Mòdul 2: Recerca i Anàlisi
- Mètodes de Recerca d'Usuaris
- Creació de Persones Usuàries
- Realització de Proves d'Usabilitat
- Anàlisi de Dades d'Usuaris
Mòdul 3: Arquitectura de la Informació
- Què és l'Arquitectura de la Informació?
- Creació de Mapes del Lloc
- Disseny de Sistemes de Navegació
- Tècniques de Classificació de Targetes
Mòdul 4: Disseny d'Interacció
- Principis del Disseny d'Interacció
- Disseny de Fluxos d'Usuari
- Conceptes Bàsics de Wireframing
- Tècniques de Prototipat
Mòdul 5: Disseny Visual
- Elements del Disseny Visual
- Teoria del Color en UX
- Tipografia en el Disseny UX
- Creació de Sistemes de Disseny Consistents
Mòdul 6: Accessibilitat i Inclusivitat
- Comprendre l'Accessibilitat
- Disseny per a l'Accessibilitat
- Principis de Disseny Inclusiu
- Proves d'Accessibilitat