En aquest tema, aprendrem a crear el nostre primer programa en RPG, conegut com "Hello World". Aquest és un pas fonamental per familiaritzar-nos amb la sintaxi i l'estructura bàsica del llenguatge RPG.

Objectius

  • Entendre la sintaxi bàsica d'un programa RPG.
  • Aprendre a compilar i executar un programa RPG.
  • Escriure un programa senzill que imprimeixi "Hello World" a la pantalla.

Estructura Bàsica d'un Programa RPG

Un programa RPG típic consta de diverses seccions, cadascuna amb una funció específica. A continuació, es mostra l'estructura bàsica d'un programa RPG:

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

F* Declaració de fitxers

D* Declaració de dades

C* Codi de càlcul

P* Procediments

Explicació de les Seccions

  • H: La secció de capçalera (Header) on es defineixen les opcions globals del programa.
  • F: La secció de fitxers (Files) on es declaren els fitxers que el programa utilitzarà.
  • D: La secció de dades (Data) on es declaren les variables i constants.
  • C: La secció de càlcul (Calculation) on s'escriu el codi lògic del programa.
  • P: La secció de procediments (Procedures) on es defineixen els procediments i funcions.

Exemple de Programa "Hello World"

A continuació, es mostra un exemple complet d'un programa RPG que imprimeix "Hello World":

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

D msg             S             50A   INZ('Hello World')

C                   EVAL      *INLR = *ON
C                   DSPLY     msg

Explicació del Codi

  • H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW): Aquesta línia defineix que el programa no utilitza el grup d'activitat per defecte i crea un nou grup d'activitat.
  • D msg S 50A INZ('Hello World'): Aquesta línia declara una variable de 50 caràcters anomenada msg i l'inicialitza amb el valor 'Hello World'.
  • **C EVAL INLR = ON: Aquesta línia indica al programa que finalitzi després d'executar-se.
  • C DSPLY msg: Aquesta línia mostra el contingut de la variable msg a la pantalla.

Compilació i Execució

Compilació

Per compilar el programa, utilitza la comanda CRTBNDRPG en el sistema IBM i:

CRTBNDRPG PGM(LIBRARY/HELLOWORLD) SRCFILE(LIBRARY/QRPGLESRC)

Execució

Després de compilar el programa, pots executar-lo amb la comanda CALL:

CALL PGM(LIBRARY/HELLOWORLD)

En executar el programa, hauries de veure el missatge "Hello World" a la pantalla.

Exercici Pràctic

Exercici 1

Escriu un programa RPG que mostri el teu nom en lloc de "Hello World".

Solució

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

D msg             S             50A   INZ('El meu nom és [El Teu Nom]')

C                   EVAL      *INLR = *ON
C                   DSPLY     msg

Exercici 2

Modifica el programa per mostrar dos missatges diferents, un després de l'altre.

Solució

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

D msg1            S             50A   INZ('Primer Missatge')
D msg2            S             50A   INZ('Segon Missatge')

C                   DSPLY     msg1
C                   DSPLY     msg2
C                   EVAL      *INLR = *ON

Conclusió

En aquest tema, hem après a crear el nostre primer programa RPG, "Hello World". Hem explorat l'estructura bàsica d'un programa RPG, com compilar-lo i executar-lo, i hem practicat amb alguns exercicis senzills. Ara estem preparats per avançar cap a conceptes més complexos en els següents mòduls.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats