En aquest tema, aprendrem a crear el nostre primer programa en RPG, conegut com "Hello World". Aquest és un pas fonamental per familiaritzar-nos amb la sintaxi i l'estructura bàsica del llenguatge RPG.
Objectius
- Entendre la sintaxi bàsica d'un programa RPG.
- Aprendre a compilar i executar un programa RPG.
- Escriure un programa senzill que imprimeixi "Hello World" a la pantalla.
Estructura Bàsica d'un Programa RPG
Un programa RPG típic consta de diverses seccions, cadascuna amb una funció específica. A continuació, es mostra l'estructura bàsica d'un programa RPG:
H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW) F* Declaració de fitxers D* Declaració de dades C* Codi de càlcul P* Procediments
Explicació de les Seccions
- H: La secció de capçalera (Header) on es defineixen les opcions globals del programa.
- F: La secció de fitxers (Files) on es declaren els fitxers que el programa utilitzarà.
- D: La secció de dades (Data) on es declaren les variables i constants.
- C: La secció de càlcul (Calculation) on s'escriu el codi lògic del programa.
- P: La secció de procediments (Procedures) on es defineixen els procediments i funcions.
Exemple de Programa "Hello World"
A continuació, es mostra un exemple complet d'un programa RPG que imprimeix "Hello World":
Explicació del Codi
- H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW): Aquesta línia defineix que el programa no utilitza el grup d'activitat per defecte i crea un nou grup d'activitat.
- D msg S 50A INZ('Hello World'): Aquesta línia declara una variable de 50 caràcters anomenada
msg
i l'inicialitza amb el valor 'Hello World'. - **C EVAL INLR = ON: Aquesta línia indica al programa que finalitzi després d'executar-se.
- C DSPLY msg: Aquesta línia mostra el contingut de la variable
msg
a la pantalla.
Compilació i Execució
Compilació
Per compilar el programa, utilitza la comanda CRTBNDRPG
en el sistema IBM i:
Execució
Després de compilar el programa, pots executar-lo amb la comanda CALL
:
En executar el programa, hauries de veure el missatge "Hello World" a la pantalla.
Exercici Pràctic
Exercici 1
Escriu un programa RPG que mostri el teu nom en lloc de "Hello World".
Solució
H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW) D msg S 50A INZ('El meu nom és [El Teu Nom]') C EVAL *INLR = *ON C DSPLY msg
Exercici 2
Modifica el programa per mostrar dos missatges diferents, un després de l'altre.
Solució
H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW) D msg1 S 50A INZ('Primer Missatge') D msg2 S 50A INZ('Segon Missatge') C DSPLY msg1 C DSPLY msg2 C EVAL *INLR = *ON
Conclusió
En aquest tema, hem après a crear el nostre primer programa RPG, "Hello World". Hem explorat l'estructura bàsica d'un programa RPG, com compilar-lo i executar-lo, i hem practicat amb alguns exercicis senzills. Ara estem preparats per avançar cap a conceptes més complexos en els següents mòduls.
Curs de Programació RPG
Mòdul 1: Introducció a la Programació RPG
- Què és RPG?
- Configuració del Teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Programa Hello World
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
Mòdul 4: Tècniques Avançades de Programació
Mòdul 5: RPG IV i Més Enllà
Mòdul 6: Integrant RPG amb Tecnologies Modernes
Mòdul 7: Aplicacions del Món Real
- Construint una Aplicació Simple
- Estudi de Cas: Sistema de Gestió d'Inventari
- Estudi de Cas: Sistema de Nòmines
- Millors Pràctiques i Revisió de Codi