La programació modular és una tècnica de disseny de programari que implica dividir un programa en parts més petites i manejables anomenades mòduls. Cada mòdul és una unitat independent que realitza una funció específica i pot ser desenvolupat, provat i mantingut de manera independent. Aquesta tècnica facilita la gestió del codi, millora la reutilització i simplifica la depuració.
Objectius d'Aprenentatge
Al final d'aquest tema, hauràs après:
- Què és la programació modular i els seus beneficis.
- Com crear i utilitzar mòduls en RPG.
- Bones pràctiques per a la programació modular.
Beneficis de la Programació Modular
- Reutilització del Codi: Els mòduls poden ser reutilitzats en diferents parts del programa o en altres projectes.
- Mantenibilitat: Els mòduls són més fàcils de mantenir i actualitzar.
- Depuració: Els errors són més fàcils de localitzar i corregir en mòduls més petits.
- Col·laboració: Facilita el treball en equip, ja que diferents desenvolupadors poden treballar en mòduls diferents simultàniament.
Creació de Mòduls en RPG
Definició d'un Mòdul
Un mòdul en RPG es defineix com una unitat de codi que pot ser compilada de manera independent. Els mòduls poden contenir procediments, funcions i dades globals.
Exemple de Mòdul
A continuació, es mostra un exemple de com crear un mòdul en RPG:
**free // Definició del mòdul dcl-proc CalculaSuma; dcl-pi *n int(10); num1 int(10); num2 int(10); end-pi; // Cos del procediment return num1 + num2; end-proc;
Explicació del Codi
dcl-proc CalculaSuma;
: Declara un procediment anomenatCalculaSuma
.dcl-pi *n int(10);
: Defineix la interfície del procediment, especificant que retorna un enter de 10 dígits.num1 int(10);
inum2 int(10);
: Defineixen els paràmetres d'entrada del procediment.return num1 + num2;
: Retorna la suma dels dos paràmetres.
Utilització del Mòdul
Per utilitzar el mòdul CalculaSuma
en un programa principal, primer cal incloure el mòdul i després cridar el procediment:
**free // Incloure el mòdul /copy CalculaSuma dcl-s resultat int(10); // Cridar el procediment resultat = CalculaSuma(5, 10); dsply ('El resultat és: ' + %char(resultat));
Explicació del Codi
/copy CalculaSuma
: Inclou el mòdulCalculaSuma
en el programa principal.dcl-s resultat int(10);
: Declara una variableresultat
per emmagatzemar el resultat de la crida al procediment.resultat = CalculaSuma(5, 10);
: Crida el procedimentCalculaSuma
amb els valors5
i10
com a arguments.dsply ('El resultat és: ' + %char(resultat));
: Mostra el resultat a la pantalla.
Bones Pràctiques per a la Programació Modular
- Només una Responsabilitat per Mòdul: Cada mòdul ha de tenir una única responsabilitat o funció.
- Interfícies Clares: Defineix interfícies clares i ben documentades per als teus mòduls.
- Evita la Dependència Excessiva: Els mòduls han de ser el més independents possible.
- Reutilització: Dissenya els mòduls de manera que puguin ser reutilitzats en altres parts del programa o en altres projectes.
Exercici Pràctic
Enunciat
Crea un mòdul anomenat CalculaProducte
que calculi el producte de dos nombres enters. Utilitza aquest mòdul en un programa principal per calcular el producte de 7
i 8
i mostrar el resultat.
Solució
Mòdul CalculaProducte
**free // Definició del mòdul dcl-proc CalculaProducte; dcl-pi *n int(10); num1 int(10); num2 int(10); end-pi; // Cos del procediment return num1 * num2; end-proc;
Programa Principal
**free // Incloure el mòdul /copy CalculaProducte dcl-s resultat int(10); // Cridar el procediment resultat = CalculaProducte(7, 8); dsply ('El producte és: ' + %char(resultat));
Explicació de la Solució
- El mòdul
CalculaProducte
es defineix de manera similar al mòdulCalculaSuma
, però retorna el producte dels dos nombres. - El programa principal inclou el mòdul
CalculaProducte
, crida el procediment amb els valors7
i8
, i mostra el resultat.
Conclusió
La programació modular és una tècnica poderosa que facilita la gestió, manteniment i reutilització del codi. En aquest tema, hem après a crear i utilitzar mòduls en RPG, així com algunes bones pràctiques per a la programació modular. Amb aquests coneixements, estaràs millor preparat per desenvolupar programes més organitzats i eficients.
Curs de Programació RPG
Mòdul 1: Introducció a la Programació RPG
- Què és RPG?
- Configuració del Teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Programa Hello World
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
Mòdul 4: Tècniques Avançades de Programació
Mòdul 5: RPG IV i Més Enllà
Mòdul 6: Integrant RPG amb Tecnologies Modernes
Mòdul 7: Aplicacions del Món Real
- Construint una Aplicació Simple
- Estudi de Cas: Sistema de Gestió d'Inventari
- Estudi de Cas: Sistema de Nòmines
- Millors Pràctiques i Revisió de Codi