Què és RPG IV?

RPG IV, també conegut com a ILE RPG, és una versió avançada del llenguatge de programació RPG (Report Program Generator). RPG IV va ser introduït per IBM per proporcionar una major flexibilitat i funcionalitat en el desenvolupament d'aplicacions empresarials. Aquesta versió inclou millores significatives en la sintaxi, estructures de dades, i capacitats de programació modular.

Objectius d'aquest Tema

  • Entendre les diferències clau entre RPG III i RPG IV.
  • Familiaritzar-se amb la nova sintaxi i característiques de RPG IV.
  • Aprendre a escriure un programa bàsic en RPG IV.

Diferències Clau entre RPG III i RPG IV

Característica RPG III RPG IV (ILE RPG)
Sintaxi Basada en columnes Format lliure disponible
Declaració de Variables Limitada a columnes 6-80 Declaració més flexible
Estructures de Dades Limitades Estructures més avançades
Modularitat Limitada Suport per a procediments i programes de servei
Gestió d'Errors Bàsica Gestió d'errors avançada

Nova Sintaxi i Característiques de RPG IV

Format Lliure

Una de les millores més significatives en RPG IV és la introducció del format lliure, que permet als programadors escriure codi sense les restriccions de columnes. Això fa que el codi sigui més llegible i mantingui una estructura més moderna.

Declaració de Variables

En RPG IV, les variables es poden declarar de manera més flexible i amb una sintaxi més clara.

Dcl-S myVariable Char(10);
Dcl-S myNumber Int(10);

Procediments i Funcions

RPG IV permet la creació de procediments i funcions, facilitant la programació modular i la reutilització de codi.

Dcl-Proc MyProcedure;
  Dcl-Pi *N;
    myParam Char(10);
  End-Pi;

  // Codi del procediment
  Dsply myParam;

End-Proc;

Exemple Pràctic: Programa Bàsic en RPG IV

A continuació, es mostra un exemple d'un programa bàsic en RPG IV que demostra la nova sintaxi i característiques.

**free
Dcl-S message Char(50);

message = 'Hello, RPG IV!';
Dsply message;

*inlr = *on;

Explicació del Codi

  1. **free: Indica que el codi utilitza el format lliure.
  2. Dcl-S message Char(50);: Declara una variable de tipus cadena de caràcters amb una longitud de 50.
  3. message = 'Hello, RPG IV!';: Assigna un valor a la variable message.
  4. Dsply message;: Mostra el valor de la variable message a la pantalla.
  5. *inlr = *on;: Indica el final del programa i allibera els recursos.

Exercici Pràctic

Enunciat

Escriu un programa en RPG IV que demani a l'usuari el seu nom i després mostri un missatge de benvinguda personalitzat.

Solució

**free
Dcl-S userName Char(50);
Dcl-S welcomeMessage Char(100);

Dsply 'Enter your name: ';
Accept userName;

welcomeMessage = 'Welcome, ' + %Trim(userName) + '!';
Dsply welcomeMessage;

*inlr = *on;

Explicació del Codi

  1. Dcl-S userName Char(50);: Declara una variable per emmagatzemar el nom de l'usuari.
  2. Dcl-S welcomeMessage Char(100);: Declara una variable per emmagatzemar el missatge de benvinguda.
  3. Dsply 'Enter your name: ';: Mostra un missatge demanant el nom de l'usuari.
  4. Accept userName;: Accepta l'entrada de l'usuari i l'emmagatzema a userName.
  5. welcomeMessage = 'Welcome, ' + %Trim(userName) + '!';: Crea un missatge de benvinguda personalitzat.
  6. Dsply welcomeMessage;: Mostra el missatge de benvinguda.
  7. *inlr = *on;: Indica el final del programa i allibera els recursos.

Conclusió

En aquest tema, hem introduït RPG IV, destacant les seves diferències clau amb RPG III i explorant les noves característiques i sintaxi. Hem vist com escriure un programa bàsic en RPG IV i hem practicat amb un exercici pràctic. Aquestes habilitats són fonamentals per avançar en l'ús d'RPG IV i aprofitar al màxim les seves capacitats avançades.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats