Què és RPG IV?
RPG IV, també conegut com a ILE RPG, és una versió avançada del llenguatge de programació RPG (Report Program Generator). RPG IV va ser introduït per IBM per proporcionar una major flexibilitat i funcionalitat en el desenvolupament d'aplicacions empresarials. Aquesta versió inclou millores significatives en la sintaxi, estructures de dades, i capacitats de programació modular.
Objectius d'aquest Tema
- Entendre les diferències clau entre RPG III i RPG IV.
- Familiaritzar-se amb la nova sintaxi i característiques de RPG IV.
- Aprendre a escriure un programa bàsic en RPG IV.
Diferències Clau entre RPG III i RPG IV
Característica | RPG III | RPG IV (ILE RPG) |
---|---|---|
Sintaxi | Basada en columnes | Format lliure disponible |
Declaració de Variables | Limitada a columnes 6-80 | Declaració més flexible |
Estructures de Dades | Limitades | Estructures més avançades |
Modularitat | Limitada | Suport per a procediments i programes de servei |
Gestió d'Errors | Bàsica | Gestió d'errors avançada |
Nova Sintaxi i Característiques de RPG IV
Format Lliure
Una de les millores més significatives en RPG IV és la introducció del format lliure, que permet als programadors escriure codi sense les restriccions de columnes. Això fa que el codi sigui més llegible i mantingui una estructura més moderna.
Declaració de Variables
En RPG IV, les variables es poden declarar de manera més flexible i amb una sintaxi més clara.
Procediments i Funcions
RPG IV permet la creació de procediments i funcions, facilitant la programació modular i la reutilització de codi.
Dcl-Proc MyProcedure; Dcl-Pi *N; myParam Char(10); End-Pi; // Codi del procediment Dsply myParam; End-Proc;
Exemple Pràctic: Programa Bàsic en RPG IV
A continuació, es mostra un exemple d'un programa bàsic en RPG IV que demostra la nova sintaxi i característiques.
Explicació del Codi
**free
: Indica que el codi utilitza el format lliure.Dcl-S message Char(50);
: Declara una variable de tipus cadena de caràcters amb una longitud de 50.message = 'Hello, RPG IV!';
: Assigna un valor a la variablemessage
.Dsply message;
: Mostra el valor de la variablemessage
a la pantalla.*inlr = *on;
: Indica el final del programa i allibera els recursos.
Exercici Pràctic
Enunciat
Escriu un programa en RPG IV que demani a l'usuari el seu nom i després mostri un missatge de benvinguda personalitzat.
Solució
**free Dcl-S userName Char(50); Dcl-S welcomeMessage Char(100); Dsply 'Enter your name: '; Accept userName; welcomeMessage = 'Welcome, ' + %Trim(userName) + '!'; Dsply welcomeMessage; *inlr = *on;
Explicació del Codi
Dcl-S userName Char(50);
: Declara una variable per emmagatzemar el nom de l'usuari.Dcl-S welcomeMessage Char(100);
: Declara una variable per emmagatzemar el missatge de benvinguda.Dsply 'Enter your name: ';
: Mostra un missatge demanant el nom de l'usuari.Accept userName;
: Accepta l'entrada de l'usuari i l'emmagatzema auserName
.welcomeMessage = 'Welcome, ' + %Trim(userName) + '!';
: Crea un missatge de benvinguda personalitzat.Dsply welcomeMessage;
: Mostra el missatge de benvinguda.*inlr = *on;
: Indica el final del programa i allibera els recursos.
Conclusió
En aquest tema, hem introduït RPG IV, destacant les seves diferències clau amb RPG III i explorant les noves característiques i sintaxi. Hem vist com escriure un programa bàsic en RPG IV i hem practicat amb un exercici pràctic. Aquestes habilitats són fonamentals per avançar en l'ús d'RPG IV i aprofitar al màxim les seves capacitats avançades.
Curs de Programació RPG
Mòdul 1: Introducció a la Programació RPG
- Què és RPG?
- Configuració del Teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Programa Hello World
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
Mòdul 4: Tècniques Avançades de Programació
Mòdul 5: RPG IV i Més Enllà
Mòdul 6: Integrant RPG amb Tecnologies Modernes
Mòdul 7: Aplicacions del Món Real
- Construint una Aplicació Simple
- Estudi de Cas: Sistema de Gestió d'Inventari
- Estudi de Cas: Sistema de Nòmines
- Millors Pràctiques i Revisió de Codi