En aquest tema, ens centrarem en el procés de disseny i implementació d'un projecte RPG. Aquest és un pas crucial en el desenvolupament de qualsevol aplicació, ja que un bon disseny pot simplificar la implementació i millorar la mantenibilitat del codi. A continuació, desglossarem els passos clau per a un disseny i implementació efectius.

  1. Disseny del Projecte

1.1. Requisits del Projecte

Abans de començar a dissenyar, és essencial entendre els requisits del projecte. Això inclou:

  • Objectius del projecte: Què es vol aconseguir amb aquest projecte?
  • Funcionalitats necessàries: Quines funcionalitats ha de tenir l'aplicació?
  • Restriccions: Hi ha alguna limitació tècnica o de temps?

1.2. Diagrama de Flux

Un diagrama de flux ajuda a visualitzar el flux de dades i les operacions que es realitzaran en el projecte. Aquí tens un exemple senzill:

[Inici] --> [Entrada de Dades] --> [Processament] --> [Sortida de Dades] --> [Fi]

1.3. Estructura del Programa

Decideix com estructuraràs el teu codi. En RPG, això pot incloure:

  • Mòduls: Dividir el codi en mòduls lògics.
  • Procediments: Crear procediments per a tasques específiques.
  • Arxius i Bases de Dades: Definir com es gestionaran les dades.

1.4. Pseudocodi

El pseudocodi és una manera d'escriure l'algoritme del teu programa en un llenguatge natural abans de codificar-lo. Exemple:

Inici
  Llegir dades d'entrada
  Si les dades són vàlides
    Processar les dades
    Mostrar resultats
  Altrament
    Mostrar missatge d'error
Fi

  1. Implementació del Projecte

2.1. Configuració de l'Entorn

Assegura't que el teu entorn de desenvolupament estigui configurat correctament. Això inclou:

  • Editor de codi: Utilitza un editor que suporti RPG.
  • Compilador: Assegura't que tens el compilador RPG instal·lat.
  • Sistema de control de versions: Utilitza Git o un altre sistema per gestionar el teu codi.

2.2. Escriptura del Codi

Comença a escriure el codi seguint el disseny que has creat. Aquí tens un exemple bàsic d'un programa RPG:

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

Dcl-S msg Char(50);

msg = 'Hola, món!';
Dsply msg;

*Inlr = *On;

2.3. Proves Unitàries

Desenvolupa proves unitàries per assegurar-te que cada part del teu codi funciona correctament. Exemple de prova unitària:

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

Dcl-S result Char(50);

result = MyFunction('entrada');
If result <> 'esperat';
  Dsply 'Error en la funció MyFunction';
Endif;

*Inlr = *On;

2.4. Depuració

Utilitza eines de depuració per trobar i corregir errors en el teu codi. Això pot incloure:

  • Punts de ruptura: Detenir l'execució del programa en punts específics.
  • Seguiment de variables: Monitoritzar el valor de les variables durant l'execució.

2.5. Documentació

Documenta el teu codi per facilitar la seva comprensió i manteniment. Això inclou:

  • Comentaris en el codi: Explicar parts complexes del codi.
  • Documentació externa: Crear manuals o guies d'usuari.

Exercici Pràctic

Enunciat

Crea un programa RPG que llegeixi un arxiu de text amb noms d'estudiants i les seves notes, calculi la mitjana de les notes i mostri el resultat.

Solució

Disseny

  1. Requisits: Llegir noms i notes, calcular la mitjana, mostrar el resultat.
  2. Diagrama de Flux:
    [Inici] --> [Llegir Arxiu] --> [Calcular Mitjana] --> [Mostrar Resultat] --> [Fi]
    
  3. Estructura del Programa:
    • Mòdul de lectura d'arxiu.
    • Mòdul de càlcul de mitjana.
    • Mòdul de visualització de resultats.

Implementació

H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW)

Dcl-F students Disk(*Input: *Text) UsrOpn;
Dcl-S name Char(50);
Dcl-S grade Packed(3:1);
Dcl-S total Packed(5:2) Inz(0);
Dcl-S count Packed(3:0) Inz(0);
Dcl-S average Packed(5:2);

Open students;
Read students;
Dow Not %Eof(students);
  total += grade;
  count += 1;
  Read students;
Enddo;
Close students;

If count > 0;
  average = total / count;
  Dsply ('Mitjana de les notes: ' + %Char(average));
Else;
  Dsply 'No s\'han trobat dades';
Endif;

*Inlr = *On;

Retroalimentació

  • Error comú: No obrir o tancar l'arxiu correctament.
  • Consell: Assegura't de gestionar correctament els arxius per evitar errors de lectura/escriptura.

Conclusió

En aquesta secció, hem après a dissenyar i implementar un projecte RPG, des de la comprensió dels requisits fins a la codificació i proves. Un bon disseny facilita la implementació i millora la qualitat del codi. Practica aquests passos amb diferents projectes per millorar les teves habilitats de desenvolupament RPG.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats