En aquest tema, ens centrarem en el procés de disseny i implementació d'un projecte RPG. Aquest és un pas crucial en el desenvolupament de qualsevol aplicació, ja que un bon disseny pot simplificar la implementació i millorar la mantenibilitat del codi. A continuació, desglossarem els passos clau per a un disseny i implementació efectius.
- Disseny del Projecte
1.1. Requisits del Projecte
Abans de començar a dissenyar, és essencial entendre els requisits del projecte. Això inclou:
- Objectius del projecte: Què es vol aconseguir amb aquest projecte?
- Funcionalitats necessàries: Quines funcionalitats ha de tenir l'aplicació?
- Restriccions: Hi ha alguna limitació tècnica o de temps?
1.2. Diagrama de Flux
Un diagrama de flux ajuda a visualitzar el flux de dades i les operacions que es realitzaran en el projecte. Aquí tens un exemple senzill:
1.3. Estructura del Programa
Decideix com estructuraràs el teu codi. En RPG, això pot incloure:
- Mòduls: Dividir el codi en mòduls lògics.
- Procediments: Crear procediments per a tasques específiques.
- Arxius i Bases de Dades: Definir com es gestionaran les dades.
1.4. Pseudocodi
El pseudocodi és una manera d'escriure l'algoritme del teu programa en un llenguatge natural abans de codificar-lo. Exemple:
Inici Llegir dades d'entrada Si les dades són vàlides Processar les dades Mostrar resultats Altrament Mostrar missatge d'error Fi
- Implementació del Projecte
2.1. Configuració de l'Entorn
Assegura't que el teu entorn de desenvolupament estigui configurat correctament. Això inclou:
- Editor de codi: Utilitza un editor que suporti RPG.
- Compilador: Assegura't que tens el compilador RPG instal·lat.
- Sistema de control de versions: Utilitza Git o un altre sistema per gestionar el teu codi.
2.2. Escriptura del Codi
Comença a escriure el codi seguint el disseny que has creat. Aquí tens un exemple bàsic d'un programa RPG:
2.3. Proves Unitàries
Desenvolupa proves unitàries per assegurar-te que cada part del teu codi funciona correctament. Exemple de prova unitària:
H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW) Dcl-S result Char(50); result = MyFunction('entrada'); If result <> 'esperat'; Dsply 'Error en la funció MyFunction'; Endif; *Inlr = *On;
2.4. Depuració
Utilitza eines de depuració per trobar i corregir errors en el teu codi. Això pot incloure:
- Punts de ruptura: Detenir l'execució del programa en punts específics.
- Seguiment de variables: Monitoritzar el valor de les variables durant l'execució.
2.5. Documentació
Documenta el teu codi per facilitar la seva comprensió i manteniment. Això inclou:
- Comentaris en el codi: Explicar parts complexes del codi.
- Documentació externa: Crear manuals o guies d'usuari.
Exercici Pràctic
Enunciat
Crea un programa RPG que llegeixi un arxiu de text amb noms d'estudiants i les seves notes, calculi la mitjana de les notes i mostri el resultat.
Solució
Disseny
- Requisits: Llegir noms i notes, calcular la mitjana, mostrar el resultat.
- Diagrama de Flux:
[Inici] --> [Llegir Arxiu] --> [Calcular Mitjana] --> [Mostrar Resultat] --> [Fi]
- Estructura del Programa:
- Mòdul de lectura d'arxiu.
- Mòdul de càlcul de mitjana.
- Mòdul de visualització de resultats.
Implementació
H DFTACTGRP(*NO) ACTGRP(*NEW) Dcl-F students Disk(*Input: *Text) UsrOpn; Dcl-S name Char(50); Dcl-S grade Packed(3:1); Dcl-S total Packed(5:2) Inz(0); Dcl-S count Packed(3:0) Inz(0); Dcl-S average Packed(5:2); Open students; Read students; Dow Not %Eof(students); total += grade; count += 1; Read students; Enddo; Close students; If count > 0; average = total / count; Dsply ('Mitjana de les notes: ' + %Char(average)); Else; Dsply 'No s\'han trobat dades'; Endif; *Inlr = *On;
Retroalimentació
- Error comú: No obrir o tancar l'arxiu correctament.
- Consell: Assegura't de gestionar correctament els arxius per evitar errors de lectura/escriptura.
Conclusió
En aquesta secció, hem après a dissenyar i implementar un projecte RPG, des de la comprensió dels requisits fins a la codificació i proves. Un bon disseny facilita la implementació i millora la qualitat del codi. Practica aquests passos amb diferents projectes per millorar les teves habilitats de desenvolupament RPG.
Curs de Programació RPG
Mòdul 1: Introducció a la Programació RPG
- Què és RPG?
- Configuració del Teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Programa Hello World
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
Mòdul 4: Tècniques Avançades de Programació
Mòdul 5: RPG IV i Més Enllà
Mòdul 6: Integrant RPG amb Tecnologies Modernes
Mòdul 7: Aplicacions del Món Real
- Construint una Aplicació Simple
- Estudi de Cas: Sistema de Gestió d'Inventari
- Estudi de Cas: Sistema de Nòmines
- Millors Pràctiques i Revisió de Codi