La segmentació per comportament de compra és una tècnica de màrqueting que divideix els consumidors en grups basats en els seus comportaments d'adquisició de productes o serveis. Aquesta tècnica permet a les empreses personalitzar les seves estratègies de màrqueting per satisfer millor les necessitats i preferències dels seus clients.
Conceptes Clau
- Comportament de Compra: Inclou totes les accions i decisions que els consumidors prenen durant el procés de compra, des de la recerca de productes fins a la compra final i l'ús del producte.
 - Cicle de Vida del Client: Fases per les quals passa un client des del primer contacte amb la marca fins a la fidelització o abandonament.
 - Fidelització del Client: Mesura en què els clients repeteixen les seves compres i es mantenen fidels a una marca.
 
Tipus de Segmentació per Comportament de Compra
- Segmentació per Ocassió de Compra
 
- Definició: Dividir els clients segons les ocasions en què compren un producte.
 - Exemple: Un client pot comprar xocolata per a consum diari o per a regals en ocasions especials com aniversaris.
 
- Segmentació per Beneficis Buscats
 
- Definició: Dividir els clients segons els beneficis específics que busquen en un producte.
 - Exemple: Alguns clients poden comprar un detergent per la seva capacitat de neteja, mentre que altres poden buscar un producte ecològic.
 
- Segmentació per Grau de Lleialtat
 
- Definició: Dividir els clients segons el seu grau de fidelitat a la marca.
 - Exemple: Clients lleials que sempre compren la mateixa marca versus clients que canvien de marca freqüentment.
 
- Segmentació per Estadi de Preparació per a la Compra
 
- Definició: Dividir els clients segons el seu nivell de preparació per fer una compra.
 - Exemple: Clients que estan en la fase de recerca d'informació versus clients que estan llestos per comprar.
 
- Segmentació per Taxa d'Ús
 
- Definició: Dividir els clients segons la freqüència amb què utilitzen un producte.
 - Exemple: Usuaris intensius que utilitzen el producte diàriament versus usuaris ocasionals.
 
Eines i Mètodes per Analitzar el Comportament de Compra
- Google Analytics
 
- Funcionalitat: Permet analitzar el comportament dels visitants del lloc web, incloent les pàgines visitades, el temps de permanència i les conversions.
 - Exemple: Identificar quines pàgines del lloc web generen més conversions.
 
- CRM (Customer Relationship Management)
 
- Funcionalitat: Emmagatzema i analitza dades dels clients per comprendre millor els seus comportaments i preferències.
 - Exemple: Seguiment de l'historial de compres per identificar patrons de compra repetitius.
 
- Enquestes i Estudis de Mercat
 
- Funcionalitat: Recopilen dades directament dels consumidors per comprendre les seves motivacions i comportaments.
 - Exemple: Enquestes que pregunten als clients sobre els factors que influeixen en les seves decisions de compra.
 
Exemple Pràctic
Cas d'Estudi: Empresa de Tecnologia
Context: Una empresa de tecnologia vol segmentar els seus clients per comportament de compra per llançar una nova línia de productes.
Passos Seguits:
- Recopilació de Dades: Utilitzar Google Analytics per analitzar el comportament dels visitants del lloc web i CRM per recopilar l'historial de compres.
 - Anàlisi de Dades: Identificar patrons de compra, com ara la freqüència de compra i els productes més populars.
 - Creació de Segments:
- Usuaris Intensius: Clients que compren productes de tecnologia cada mes.
 - Usuaris Moderats: Clients que compren productes de tecnologia cada sis mesos.
 - Usuaris Ocasionals: Clients que compren productes de tecnologia una vegada a l'any.
 
 
Estratègia de Màrqueting:
- Usuaris Intensius: Ofertes exclusives i programes de fidelització.
 - Usuaris Moderats: Campanyes de correu electrònic amb recomanacions de productes.
 - Usuaris Ocasionals: Descomptes especials per incentivar compres més freqüents.
 
Exercici Pràctic
Exercici: Creació d'una Estratègia de Segmentació per Comportament de Compra
Objectiu: Crear una estratègia de segmentació per comportament de compra per a una empresa de roba.
Passos:
- Recopila Dades: Utilitza eines com Google Analytics i CRM per recopilar dades sobre el comportament de compra dels clients.
 - Analitza Dades: Identifica patrons de compra, com ara la freqüència de compra i els productes més populars.
 - Crea Segments: Divideix els clients en segments basats en el seu comportament de compra.
 - Desenvolupa Estratègies: Crea estratègies de màrqueting personalitzades per a cada segment.
 
Solució:
- Recopilació de Dades: Utilitza Google Analytics per analitzar les pàgines visitades i CRM per recopilar l'historial de compres.
 - Anàlisi de Dades: Identifica que els clients compren roba casual més freqüentment que roba formal.
 - Creació de Segments:
- Compradors Frequents: Clients que compren roba casual cada mes.
 - Compradors Moderats: Clients que compren roba casual cada tres mesos.
 - Compradors Ocasionals: Clients que compren roba casual una vegada a l'any.
 
 - Desenvolupament d'Estratègies:
- Compradors Frequents: Ofertes exclusives i programes de fidelització.
 - Compradors Moderats: Campanyes de correu electrònic amb recomanacions de productes.
 - Compradors Ocasionals: Descomptes especials per incentivar compres més freqüents.
 
 
Conclusió
La segmentació per comportament de compra permet a les empreses entendre millor les necessitats i preferències dels seus clients, i desenvolupar estratègies de màrqueting personalitzades que augmentin la satisfacció del client i les vendes. Utilitzant eines com Google Analytics i CRM, les empreses poden recopilar i analitzar dades per crear segments efectius i implementar estratègies de màrqueting que ressonin amb cada grup de clients.
Curs de Segmentació d'Audiència
Mòdul 1: Introducció a la Segmentació d'Audiència
- Conceptes Bàsics de Segmentació
 - Importància de la Segmentació en Màrqueting
 - Tipus de Segmentació d'Audiència
 
Mòdul 2: Tècniques de Segmentació Demogràfica
- Segmentació per Edat
 - Segmentació per Gènere
 - Segmentació per Ingressos
 - Segmentació per Nivell Educatiu
 
Mòdul 3: Tècniques de Segmentació Geogràfica
Mòdul 4: Tècniques de Segmentació Psicogràfica
Mòdul 5: Tècniques de Segmentació Conductual
- Segmentació per Comportament de Compra
 - Segmentació per Lleialtat a la Marca
 - Segmentació per Ús del Producte
 
Mòdul 6: Eines i Mètodes d'Anàlisi
Mòdul 7: Implementació d'Estratègies de Màrqueting Personalitzades
- Creació de Perfils de Client
 - Desenvolupament de Missatges Personalitzats
 - Mesura i Ajust d'Estratègies
 
Mòdul 8: Casos d'Estudi i Exercicis Pràctics
- Cas d'Estudi: Segmentació en una Empresa de Roba
 - Cas d'Estudi: Segmentació en una Empresa de Tecnologia
 - Exercici Pràctic: Creació d'una Estratègia de Segmentació
 
