Introducció
La segmentació per ús del producte és una tècnica que divideix el mercat en grups basats en la forma en què els consumidors utilitzen un producte. Aquesta tècnica permet a les empreses identificar patrons d'ús i adaptar les seves estratègies de màrqueting per satisfer millor les necessitats dels diferents segments.
Conceptes Clau
- Freqüència d'Ús: Classificació dels consumidors segons la freqüència amb què utilitzen el producte (ús diari, setmanal, mensual, etc.).
 - Quantitat d'Ús: Divisió dels consumidors segons la quantitat del producte que utilitzen (usuaris lleugers, moderats, intensius).
 - Situacions d'Ús: Identificació de les situacions o contextos en què els consumidors utilitzen el producte (ús a casa, ús a la feina, ús en viatges, etc.).
 - Beneficis Buscats: Classificació dels consumidors segons els beneficis específics que busquen en el producte (comoditat, estalvi de temps, prestigi, etc.).
 
Importància de la Segmentació per Ús del Producte
- Personalització: Permet crear missatges i ofertes personalitzades per a diferents segments d'usuaris.
 - Optimització de Recursos: Ajuda a enfocar els esforços de màrqueting en els segments més rendibles.
 - Millora de la Satisfacció del Client: Adaptar els productes i serveis a les necessitats específiques dels usuaris millora la seva experiència i satisfacció.
 - Identificació d'Oportunitats de Mercat: Pot revelar segments no explotats o subestimats que poden ser rendibles.
 
Exemples de Segmentació per Ús del Producte
Exemple 1: Empresa de Begudes Energètiques
- Freqüència d'Ús:
- Usuaris diaris: Atletes, persones amb jornades laborals llargues.
 - Usuaris ocasionals: Estudiants durant períodes d'exàmens, persones que necessiten un impuls d'energia ocasionalment.
 
 - Quantitat d'Ús:
- Usuaris lleugers: Persones que consumeixen una beguda energètica al mes.
 - Usuaris intensius: Persones que consumeixen diverses begudes energètiques al dia.
 
 - Situacions d'Ús:
- Usuaris en esdeveniments esportius.
 - Usuaris en entorns laborals exigents.
 
 - Beneficis Buscats:
- Augment d'energia immediat.
 - Millora del rendiment físic i mental.
 
 
Exemple 2: Empresa de Software de Gestió de Projectes
- Freqüència d'Ús:
- Usuaris diaris: Gestors de projectes, equips de desenvolupament.
 - Usuaris ocasionals: Consultors, freelancers.
 
 - Quantitat d'Ús:
- Usuaris lleugers: Petits equips amb projectes esporàdics.
 - Usuaris intensius: Grans equips amb múltiples projectes simultanis.
 
 - Situacions d'Ús:
- Gestió de projectes interns.
 - Coordinació amb clients externs.
 
 - Beneficis Buscats:
- Organització i seguiment de tasques.
 - Col·laboració eficient entre equips.
 
 
Exercici Pràctic
Exercici: Identificació de Segments per Ús del Producte
Instruccions:
- Trieu un producte o servei de la vostra empresa o un producte conegut.
 - Identifiqueu almenys tres segments basats en la freqüència d'ús, la quantitat d'ús, les situacions d'ús i els beneficis buscats.
 - Descriviu com podríeu adaptar les vostres estratègies de màrqueting per a cada segment identificat.
 
Exemple de Solució:
Producte: Aplicació de Fitness
- Freqüència d'Ús:
- Usuaris diaris: Persones que fan exercici diàriament.
 - Usuaris ocasionals: Persones que fan exercici els caps de setmana.
 
 - Quantitat d'Ús:
- Usuaris lleugers: Persones que fan exercici una vegada a la setmana.
 - Usuaris intensius: Persones que fan exercici diverses vegades al dia.
 
 - Situacions d'Ús:
- Usuaris a casa: Persones que fan exercici a casa.
 - Usuaris al gimnàs: Persones que fan exercici al gimnàs.
 
 - Beneficis Buscats:
- Millora de la salut general.
 - Pèrdua de pes.
 - Augment de la massa muscular.
 
 
Estratègies de Màrqueting:
- Usuaris diaris: Ofertes de subscripció mensual amb accés a contingut exclusiu.
 - Usuaris a casa: Vídeos d'entrenament adaptats a espais reduïts.
 - Beneficis de pèrdua de pes: Plans de dieta personalitzats i seguiment de progressos.
 
Conclusió
La segmentació per ús del producte és una eina poderosa per entendre millor els patrons de consum dels clients i adaptar les estratègies de màrqueting per satisfer les seves necessitats específiques. Aquesta tècnica permet a les empreses optimitzar els seus recursos i millorar la satisfacció del client, contribuint així a l'èxit global de l'empresa.
Curs de Segmentació d'Audiència
Mòdul 1: Introducció a la Segmentació d'Audiència
- Conceptes Bàsics de Segmentació
 - Importància de la Segmentació en Màrqueting
 - Tipus de Segmentació d'Audiència
 
Mòdul 2: Tècniques de Segmentació Demogràfica
- Segmentació per Edat
 - Segmentació per Gènere
 - Segmentació per Ingressos
 - Segmentació per Nivell Educatiu
 
Mòdul 3: Tècniques de Segmentació Geogràfica
Mòdul 4: Tècniques de Segmentació Psicogràfica
Mòdul 5: Tècniques de Segmentació Conductual
- Segmentació per Comportament de Compra
 - Segmentació per Lleialtat a la Marca
 - Segmentació per Ús del Producte
 
Mòdul 6: Eines i Mètodes d'Anàlisi
Mòdul 7: Implementació d'Estratègies de Màrqueting Personalitzades
- Creació de Perfils de Client
 - Desenvolupament de Missatges Personalitzats
 - Mesura i Ajust d'Estratègies
 
Mòdul 8: Casos d'Estudi i Exercicis Pràctics
- Cas d'Estudi: Segmentació en una Empresa de Roba
 - Cas d'Estudi: Segmentació en una Empresa de Tecnologia
 - Exercici Pràctic: Creació d'una Estratègia de Segmentació
 
