Introducció
Flutter és un kit de desenvolupament de programari (SDK) creat per Google per construir aplicacions nadiues per a mòbils, web i escriptori des d'una única base de codi. Utilitza el llenguatge de programació Dart, també desenvolupat per Google, per crear interfícies d'usuari ràpides i atractives.
Característiques Clau de Flutter
-
Desenvolupament Ràpid:
- Hot Reload: Permet veure els canvis a l'instant sense perdre l'estat de l'aplicació.
- Widgets Rics: Proporciona una àmplia gamma de widgets personalitzables per crear interfícies d'usuari atractives.
-
Rendiment Natiu:
- Motor Gràfic: Utilitza el motor gràfic Skia per renderitzar la interfície d'usuari directament en el dispositiu, oferint un rendiment proper al nadiu.
- Accés a Funcionalitats Natives: Permet accedir a les funcionalitats natives del dispositiu mitjançant canals de plataforma.
-
Base de Codi Única:
- Multiplataforma: Permet escriure una única base de codi que es pot desplegar en Android, iOS, web i escriptori.
- Consistència: Assegura una experiència d'usuari consistent a través de diferents plataformes.
-
Comunitat i Suport:
- Documentació Extensa: Proporciona una documentació detallada i exemples pràctics.
- Comunitat Activa: Té una comunitat activa de desenvolupadors que contribueixen amb paquets i plugins.
Arquitectura de Flutter
Flutter està compost per diverses capes que treballen conjuntament per proporcionar una experiència de desenvolupament fluida:
-
Framework:
- Widgets: Són els components bàsics de la interfície d'usuari en Flutter. Tot en Flutter és un widget, des de botons fins a dissenys complexos.
- Render: Gestiona la disposició i el dibuix dels widgets.
-
Motor:
- Skia: És el motor gràfic que renderitza els widgets a la pantalla.
- Dart VM: Executa el codi Dart i proporciona el mecanisme de Hot Reload.
-
Embedder:
- Plataforma: Permet que Flutter s'executi en diferents plataformes com Android, iOS, web i escriptori.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Hola Món en Flutter
import 'package:flutter/material.dart'; void main() { runApp(MyApp()); } class MyApp extends StatelessWidget { @override Widget build(BuildContext context) { return MaterialApp( home: Scaffold( appBar: AppBar( title: Text('Hola Món'), ), body: Center( child: Text('Hola Món!'), ), ), ); } }
Explicació del Codi:
main()
: És el punt d'entrada de l'aplicació.runApp(MyApp())
inicialitza l'aplicació.MyApp
: És un widget sense estat (StatelessWidget) que construeix l'aplicació.MaterialApp
: Proporciona una estructura bàsica per a l'aplicació.Scaffold
: Proporciona una estructura visual bàsica amb una barra d'aplicació (AppBar) i un cos (body).Center
iText
: Són widgets que centren i mostren el text "Hola Món!" respectivament.
Exercici Pràctic
Exercici 1: Crear una Aplicació Simple
Objectiu: Crear una aplicació Flutter que mostri un missatge personalitzat.
Instruccions:
- Configura el teu entorn de desenvolupament seguint les instruccions del següent tema.
- Crea un nou projecte Flutter.
- Modifica el codi per mostrar un missatge personalitzat en lloc de "Hola Món!".
Solució:
import 'package:flutter/material.dart'; void main() { runApp(MyApp()); } class MyApp extends StatelessWidget { @override Widget build(BuildContext context) { return MaterialApp( home: Scaffold( appBar: AppBar( title: Text('Missatge Personalitzat'), ), body: Center( child: Text('Benvingut a Flutter!'), ), ), ); } }
Conclusió
Flutter és una eina poderosa per al desenvolupament d'aplicacions multiplataforma amb una única base de codi. La seva arquitectura modular i el seu rendiment nadiu el fan una opció atractiva per a desenvolupadors que busquen crear aplicacions ràpides i atractives. En el proper tema, aprendrem com configurar l'entorn de desenvolupament per començar a treballar amb Flutter.
Curs de Desenvolupament Flutter
Mòdul 1: Introducció a Flutter
- Què és Flutter?
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Comprensió de l'Arquitectura de Flutter
- Creació de la Teva Primera Aplicació Flutter
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació en Dart
- Introducció a Dart
- Variables i Tipus de Dades
- Sentències de Flux de Control
- Funcions i Mètodes
- Programació Orientada a Objectes en Dart
Mòdul 3: Widgets de Flutter
- Introducció als Widgets
- Widgets Stateless vs Stateful
- Widgets Bàsics
- Widgets de Disseny
- Widgets d'Entrada i Formulari
Mòdul 4: Gestió de l'Estat
Mòdul 5: Navegació i Enrutament
- Introducció a la Navegació
- Navegació Bàsica
- Rutes Nomenades
- Passar Dades Entre Pantalles
- Deep Linking
Mòdul 6: Xarxes i APIs
- Obtenir Dades d'Internet
- Analitzar Dades JSON
- Gestió d'Errors de Xarxa
- Ús d'APIs REST
- Integració de GraphQL
Mòdul 7: Persistència i Emmagatzematge
- Introducció a la Persistència
- Preferències Compartides
- Emmagatzematge de Fitxers
- Base de Dades SQLite
- Ús de Hive per a l'Emmagatzematge Local
Mòdul 8: Conceptes Avançats de Flutter
- Animacions en Flutter
- Pintura Personalitzada i Canvas
- Canals de Plataforma
- Isolates i Concurrència
- Optimització del Rendiment
Mòdul 9: Proves i Depuració
- Introducció a les Proves
- Proves Unitàries
- Proves de Widgets
- Proves d'Integració
- Tècniques de Depuració
Mòdul 10: Desplegament i Manteniment
- Preparació per al Llançament
- Construcció per a iOS
- Construcció per a Android
- Integració i Desplegament Continu (CI/CD)
- Manteniment i Actualització de la Teva Aplicació