Introducció
En aquest tema, explorarem com crear gràfics personalitzats en Flutter utilitzant la classe CustomPaint
i el seu Canvas
. Aquestes eines permeten dibuixar formes, línies, textos i altres elements gràfics directament a la pantalla, oferint un alt nivell de control sobre l'aparença de la teva aplicació.
Conceptes Clau
- CustomPainter: Una classe que defineix com dibuixar en un
Canvas
. - Canvas: Una superfície de dibuix que proporciona mètodes per dibuixar formes, textos, imatges, etc.
- Paint: Una classe que defineix l'estil i el color per dibuixar.
Estructura Bàsica
CustomPainter
La classe CustomPainter
és on definim el nostre codi de dibuix. Aquesta classe té dos mètodes importants:
paint(Canvas canvas, Size size)
: Aquí és on escrivim el codi per dibuixar.shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate)
: Retornatrue
si el dibuix ha de ser actualitzat.
Exemple Bàsic
A continuació, es mostra un exemple bàsic de com utilitzar CustomPainter
per dibuixar un cercle:
import 'package:flutter/material.dart'; void main() => runApp(MyApp()); class MyApp extends StatelessWidget { @override Widget build(BuildContext context) { return MaterialApp( home: Scaffold( appBar: AppBar(title: Text('Custom Paint Example')), body: Center( child: CustomPaint( size: Size(200, 200), painter: CirclePainter(), ), ), ), ); } } class CirclePainter extends CustomPainter { @override void paint(Canvas canvas, Size size) { final paint = Paint() ..color = Colors.blue ..style = PaintingStyle.fill; canvas.drawCircle(Offset(size.width / 2, size.height / 2), 50, paint); } @override bool shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate) { return false; } }
Explicació del Codi
- CustomPaint: El widget
CustomPaint
és on es defineix la mida i elpainter
. - CirclePainter: La classe
CirclePainter
hereta deCustomPainter
i defineix el mètodepaint
. - paint: Dibuixa un cercle blau al centre del
Canvas
.
Dibuixant Formes Complexes
Dibuixant un Rectangle
class RectanglePainter extends CustomPainter { @override void paint(Canvas canvas, Size size) { final paint = Paint() ..color = Colors.red ..style = PaintingStyle.fill; final rect = Rect.fromLTWH(50, 50, 100, 100); canvas.drawRect(rect, paint); } @override bool shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate) { return false; } }
Dibuixant una Línia
class LinePainter extends CustomPainter { @override void paint(Canvas canvas, Size size) { final paint = Paint() ..color = Colors.green ..strokeWidth = 4.0; canvas.drawLine(Offset(0, 0), Offset(size.width, size.height), paint); } @override bool shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate) { return false; } }
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Dibuixar un Triangle
Descripció: Crea un CustomPainter
que dibuixi un triangle equilàter al centre del Canvas
.
Solució:
class TrianglePainter extends CustomPainter { @override void paint(Canvas canvas, Size size) { final paint = Paint() ..color = Colors.purple ..style = PaintingStyle.fill; final path = Path(); path.moveTo(size.width / 2, 0); path.lineTo(size.width, size.height); path.lineTo(0, size.height); path.close(); canvas.drawPath(path, paint); } @override bool shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate) { return false; } }
Exercici 2: Dibuixar un Text
Descripció: Crea un CustomPainter
que dibuixi un text al centre del Canvas
.
Solució:
class TextPainter extends CustomPainter { @override void paint(Canvas canvas, Size size) { final textPainter = TextPainter( text: TextSpan( text: 'Hola, Flutter!', style: TextStyle(color: Colors.black, fontSize: 24), ), textDirection: TextDirection.ltr, ); textPainter.layout(minWidth: 0, maxWidth: size.width); final offset = Offset((size.width - textPainter.width) / 2, (size.height - textPainter.height) / 2); textPainter.paint(canvas, offset); } @override bool shouldRepaint(CustomPainter oldDelegate) { return false; } }
Resum
En aquesta secció, hem après com utilitzar CustomPaint
i Canvas
per crear gràfics personalitzats en Flutter. Hem vist exemples de com dibuixar cercles, rectangles, línies, triangles i text. Aquests conceptes són fonamentals per crear interfícies d'usuari riques i personalitzades.
En el següent tema, explorarem com utilitzar animacions en Flutter per fer que les nostres aplicacions siguin més dinàmiques i atractives.
Curs de Desenvolupament Flutter
Mòdul 1: Introducció a Flutter
- Què és Flutter?
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Comprensió de l'Arquitectura de Flutter
- Creació de la Teva Primera Aplicació Flutter
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació en Dart
- Introducció a Dart
- Variables i Tipus de Dades
- Sentències de Flux de Control
- Funcions i Mètodes
- Programació Orientada a Objectes en Dart
Mòdul 3: Widgets de Flutter
- Introducció als Widgets
- Widgets Stateless vs Stateful
- Widgets Bàsics
- Widgets de Disseny
- Widgets d'Entrada i Formulari
Mòdul 4: Gestió de l'Estat
Mòdul 5: Navegació i Enrutament
- Introducció a la Navegació
- Navegació Bàsica
- Rutes Nomenades
- Passar Dades Entre Pantalles
- Deep Linking
Mòdul 6: Xarxes i APIs
- Obtenir Dades d'Internet
- Analitzar Dades JSON
- Gestió d'Errors de Xarxa
- Ús d'APIs REST
- Integració de GraphQL
Mòdul 7: Persistència i Emmagatzematge
- Introducció a la Persistència
- Preferències Compartides
- Emmagatzematge de Fitxers
- Base de Dades SQLite
- Ús de Hive per a l'Emmagatzematge Local
Mòdul 8: Conceptes Avançats de Flutter
- Animacions en Flutter
- Pintura Personalitzada i Canvas
- Canals de Plataforma
- Isolates i Concurrència
- Optimització del Rendiment
Mòdul 9: Proves i Depuració
- Introducció a les Proves
- Proves Unitàries
- Proves de Widgets
- Proves d'Integració
- Tècniques de Depuració
Mòdul 10: Desplegament i Manteniment
- Preparació per al Llançament
- Construcció per a iOS
- Construcció per a Android
- Integració i Desplegament Continu (CI/CD)
- Manteniment i Actualització de la Teva Aplicació