Les sentències de flux de control són fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten que el codi prengui decisions i repeteixi accions. En aquest tema, explorarem les diferents sentències de flux de control disponibles en Dart, el llenguatge de programació utilitzat per Flutter.

Contingut

  1. Condicionals
    • if
    • if-else
    • if-else if-else
    • Operador ternari
    • switch-case
  2. Bucles
    • for
    • for-in
    • while
    • do-while
  3. Control de Flux amb Break i Continue
  4. Exercicis Pràctics
  5. Conclusió

Condicionals

if

La sentència if s'utilitza per executar un bloc de codi si una condició és certa.

void main() {
  int x = 10;
  if (x > 5) {
    print('x és més gran que 5');
  }
}

if-else

La sentència if-else permet executar un bloc de codi si la condició és certa i un altre bloc si la condició és falsa.

void main() {
  int x = 3;
  if (x > 5) {
    print('x és més gran que 5');
  } else {
    print('x no és més gran que 5');
  }
}

if-else if-else

La sentència if-else if-else permet comprovar múltiples condicions.

void main() {
  int x = 7;
  if (x > 10) {
    print('x és més gran que 10');
  } else if (x > 5) {
    print('x és més gran que 5 però no més gran que 10');
  } else {
    print('x no és més gran que 5');
  }
}

Operador ternari

L'operador ternari és una forma concisa d'escriure una sentència if-else.

void main() {
  int x = 8;
  String resultat = x > 5 ? 'x és més gran que 5' : 'x no és més gran que 5';
  print(resultat);
}

switch-case

La sentència switch-case s'utilitza per seleccionar una de moltes opcions basades en el valor d'una expressió.

void main() {
  int dia = 3;
  switch (dia) {
    case 1:
      print('Dilluns');
      break;
    case 2:
      print('Dimarts');
      break;
    case 3:
      print('Dimecres');
      break;
    default:
      print('Dia no vàlid');
  }
}

Bucles

for

El bucle for s'utilitza per repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades.

void main() {
  for (int i = 0; i < 5; i++) {
    print('Iteració $i');
  }
}

for-in

El bucle for-in s'utilitza per iterar sobre elements d'una col·lecció.

void main() {
  List<String> fruits = ['Poma', 'Plàtan', 'Taronja'];
  for (String fruit in fruits) {
    print(fruit);
  }
}

while

El bucle while repeteix un bloc de codi mentre una condició sigui certa.

void main() {
  int i = 0;
  while (i < 5) {
    print('Iteració $i');
    i++;
  }
}

do-while

El bucle do-while és similar al while, però garanteix que el bloc de codi s'executi almenys una vegada.

void main() {
  int i = 0;
  do {
    print('Iteració $i');
    i++;
  } while (i < 5);
}

Control de Flux amb Break i Continue

break

La sentència break s'utilitza per sortir d'un bucle abans que aquest acabi.

void main() {
  for (int i = 0; i < 10; i++) {
    if (i == 5) {
      break;
    }
    print('Iteració $i');
  }
}

continue

La sentència continue s'utilitza per saltar a la següent iteració del bucle.

void main() {
  for (int i = 0; i < 10; i++) {
    if (i == 5) {
      continue;
    }
    print('Iteració $i');
  }
}

Exercicis Pràctics

Exercici 1

Escriu un programa que imprimeixi els nombres del 1 al 10, però que salti el nombre 5.

void main() {
  for (int i = 1; i <= 10; i++) {
    if (i == 5) {
      continue;
    }
    print(i);
  }
}

Exercici 2

Escriu un programa que comprovi si un nombre és positiu, negatiu o zero i imprimeixi un missatge adequat.

void main() {
  int num = -3;
  if (num > 0) {
    print('El nombre és positiu');
  } else if (num < 0) {
    print('El nombre és negatiu');
  } else {
    print('El nombre és zero');
  }
}

Exercici 3

Escriu un programa que utilitzi un bucle while per sumar els nombres del 1 al 100.

void main() {
  int sum = 0;
  int i = 1;
  while (i <= 100) {
    sum += i;
    i++;
  }
  print('La suma dels nombres del 1 al 100 és $sum');
}

Conclusió

En aquesta secció, hem après sobre les diferents sentències de flux de control en Dart, incloent condicionals i bucles. Aquestes eines són essencials per escriure codi que pugui prendre decisions i repetir accions de manera eficient. Practicar amb aquests conceptes et permetrà escriure programes més complexos i dinàmics. En la següent secció, explorarem les funcions i mètodes en Dart, que ens permetran organitzar i reutilitzar el codi de manera més eficient.

Curs de Desenvolupament Flutter

Mòdul 1: Introducció a Flutter

Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació en Dart

Mòdul 3: Widgets de Flutter

Mòdul 4: Gestió de l'Estat

Mòdul 5: Navegació i Enrutament

Mòdul 6: Xarxes i APIs

Mòdul 7: Persistència i Emmagatzematge

Mòdul 8: Conceptes Avançats de Flutter

Mòdul 9: Proves i Depuració

Mòdul 10: Desplegament i Manteniment

Mòdul 11: Flutter per a Web i Escriptori

© Copyright 2024. Tots els drets reservats