Introducció

La gestió de crisis és una part crucial de les relacions amb els mitjans. Un pla de comunicació de crisis ben desenvolupat pot ajudar a mitigar els danys a la reputació d'una organització i assegurar que la informació es comuniqui de manera clara i efectiva. En aquesta secció, explorarem els passos clau per desenvolupar un pla de comunicació de crisis.

Passos per Desenvolupar un Pla de Comunicació de Crisis

  1. Identificació de Crisis Potencials

Conceptes Clau:

  • Anàlisi de Riscos: Identificar els riscos potencials que podrien desencadenar una crisi.
  • Tipus de Crisis: Classificar les crisis en categories com ara operatives, financeres, de reputació, etc.

Exemples:

  • Operativa: Fallada en la cadena de subministrament.
  • Financera: Pèrdua significativa de valor d'accions.
  • Reputació: Escàndol públic relacionat amb la direcció.

  1. Formació d'un Equip de Crisi

Conceptes Clau:

  • Rols i Responsabilitats: Assignar rols específics dins de l'equip de crisi.
  • Cap de Comunicació de Crisi: Persona responsable de coordinar la comunicació durant la crisi.

Taula d'Exemple d'Assignació de Rols:

Rol Responsabilitats
Cap de Comunicació de Crisi Coordinar totes les activitats de comunicació.
Portaveu Representar l'organització davant dels mitjans.
Equip de Suport Proporcionar informació i suport logístic.
Analista de Mitjans Monitorar la cobertura mediàtica i les xarxes socials.

  1. Desenvolupament de Missatges Clau

Conceptes Clau:

  • Consistència: Assegurar que tots els missatges siguin coherents.
  • Claredat: Els missatges han de ser clars i fàcils d'entendre.
  • Empatia: Mostrar comprensió i preocupació per les parts afectades.

Exemple de Missatge Clau:

  • "La nostra prioritat és la seguretat i el benestar dels nostres clients i empleats. Estem treballant activament per resoldre aquesta situació i proporcionarem actualitzacions regulars."

  1. Establiment de Canals de Comunicació

Conceptes Clau:

  • Interns: Comunicació amb empleats i stakeholders interns.
  • Externs: Comunicació amb mitjans de comunicació, clients i el públic en general.

Exemples de Canals:

  • Interns: Correus electrònics, reunions d'equip, intranet corporativa.
  • Externs: Notes de premsa, xarxes socials, conferències de premsa.

  1. Preparació de Materials de Suport

Conceptes Clau:

  • Comunicats de Premsa: Documents preparats per a la premsa amb informació clau.
  • Preguntes i Respostes (Q&A): Llista de preguntes freqüents i respostes preparades.
  • Discursos i Declaracions: Textos preparats per als portaveus.

Exemple de Comunicats de Premsa:

Per a publicació immediata

[Data]

[Nom de l'Organització] Respon a [Descripció de la Crisi]

[Nom de l'Organització] està treballant activament per abordar [Descripció de la Crisi]. La nostra prioritat és [Missatge Clau]. Proporcionarem actualitzacions regulars a mesura que tinguem més informació.

Contacte:
[Nom del Contacte]
[Telèfon]
[Correu Electrònic]

  1. Simulacions i Entrenament

Conceptes Clau:

  • Simulacions de Crisi: Exercicis pràctics per preparar l'equip de crisi.
  • Entrenament de Portaveus: Formació específica per als portaveus en com comunicar-se amb els mitjans.

Exemple d'Exercici de Simulació:

  • Escenari: Una fallada en la seguretat de dades ha exposat informació sensible dels clients.
  • Objectiu: Practicar la resposta inicial, la comunicació amb els clients afectats i la gestió de la premsa.

  1. Revisió i Actualització del Pla

Conceptes Clau:

  • Revisió Regular: Actualitzar el pla periòdicament per reflectir canvis en l'organització o en l'entorn extern.
  • Avaluació Post-crisi: Després d'una crisi, revisar l'eficàcia del pla i fer ajustos necessaris.

Exercici Pràctic

Desenvolupament d'un Pla de Comunicació de Crisis

Instruccions:

  1. Identifiqueu una crisi potencial per a la vostra organització.
  2. Formeu un equip de crisi i assigneu rols específics.
  3. Desenvolupeu missatges clau per a la crisi identificada.
  4. Establiu canals de comunicació interns i externs.
  5. Prepareu materials de suport com comunicats de premsa i Q&A.
  6. Realitzeu una simulació de la crisi amb el vostre equip.

Solució Exemple:

  1. Crisi Potencial: Fallada en la seguretat de dades.
  2. Equip de Crisi:
    • Cap de Comunicació de Crisi: Joan Pérez
    • Portaveu: Maria López
    • Equip de Suport: Equip de TI
    • Analista de Mitjans: Laura García
  3. Missatges Clau:
    • "La nostra prioritat és la seguretat de la informació dels nostres clients. Estem treballant activament per resoldre aquesta situació."
  4. Canals de Comunicació:
    • Interns: Correus electrònics, reunions d'equip.
    • Externs: Notes de premsa, xarxes socials.
  5. Materials de Suport:
    • Comunicats de Premsa: Preparat.
    • Q&A: Preparat.
  6. Simulació: Realitzada amb èxit, amb feedback positiu i àrees d'ajust identificades.

Conclusió

El desenvolupament d'un pla de comunicació de crisis és essencial per a qualsevol organització. Seguint aquests passos, podeu assegurar-vos que esteu preparats per gestionar qualsevol crisi de manera efectiva, minimitzant els danys a la vostra reputació i mantenint la confiança dels vostres stakeholders.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats