Introducció a l'Agrupament
L'agrupament (clustering) és una tècnica d'anàlisi de dades que permet agrupar elements similars en grups (clusters) basant-se en les seves característiques. En Tableau, l'agrupament es pot utilitzar per identificar patrons i tendències en les dades, facilitant la presa de decisions informades.
Objectius d'aquest tema:
- Entendre què és l'agrupament i com funciona.
- Aprendre a crear agrupaments en Tableau.
- Interpretar els resultats dels agrupaments.
- Aplicar l'agrupament a casos pràctics.
Què és l'Agrupament?
L'agrupament és una tècnica d'aprenentatge automàtic no supervisat que classifica les dades en grups basant-se en la similitud de les seves característiques. Els elements dins d'un mateix grup són més similars entre ells que amb els elements d'altres grups.
Tipus d'Agrupament:
- K-means clustering: Un dels mètodes més comuns, que divideix les dades en k grups basant-se en la distància mitjana.
- Hierarchical clustering: Crea una jerarquia de grups, que pot ser aglomerativa (comença amb cada punt com un grup i els combina) o divisiva (comença amb tots els punts en un grup i els divideix).
Creant Agrupaments en Tableau
Pas 1: Preparar les Dades
Abans de crear un agrupament, assegura't que les dades estiguin netes i preparades. Pots utilitzar tècniques de neteja de dades vistes en mòduls anteriors.
Pas 2: Crear un Agrupament
- Obre Tableau i connecta't a la teva font de dades.
- Crea una visualització amb les dades que vols agrupar. Per exemple, pots crear un gràfic de dispersió amb dues variables.
- Selecciona la pestanya "Analytics" a la part dreta de la interfície.
- Arrossega l'opció "Cluster" a la visualització.
Pas 3: Configurar l'Agrupament
- Defineix el nombre de grups (k): Tableau suggereix un nombre de grups basat en les dades, però pots ajustar-lo segons les teves necessitats.
- Ajusta les variables: Pots seleccionar quines variables utilitzar per a l'agrupament. Tableau utilitza les variables de la visualització per defecte, però pots afegir-ne o eliminar-ne.
Exemple Pràctic
Suposem que tenim un conjunt de dades de vendes amb les següents variables: - Ingressos - Nombre de clients - Nombre de productes venuts Volem agrupar les botigues en funció d'aquestes variables per identificar patrons de rendiment.
- Crea un gràfic de dispersió amb "Ingressos" a l'eix X i "Nombre de clients" a l'eix Y.
- Arrossega "Cluster" des de la pestanya "Analytics" a la visualització.
- Configura l'agrupament per utilitzar "Ingressos", "Nombre de clients" i "Nombre de productes venuts".
- Ajusta el nombre de grups a 3.
Interpretació dels Resultats
Després de crear l'agrupament, Tableau mostrarà els grups amb diferents colors. Pots analitzar els grups per identificar patrons, com ara botigues amb alts ingressos però pocs clients, o botigues amb molts clients però baixos ingressos.
Exercici Pràctic
Dades:
- Utilitza un conjunt de dades de vendes amb les següents variables: "Ingressos", "Nombre de clients", "Nombre de productes venuts".
Objectiu:
- Crea un agrupament per identificar diferents segments de botigues.
Passos:
- Connecta't a les dades de vendes.
- Crea una visualització amb "Ingressos" a l'eix X i "Nombre de clients" a l'eix Y.
- Arrossega "Cluster" a la visualització.
- Configura l'agrupament per utilitzar "Ingressos", "Nombre de clients" i "Nombre de productes venuts".
- Ajusta el nombre de grups a 4.
- Interpreta els resultats i descriu els diferents segments de botigues.
Solució
- Visualització: Gràfic de dispersió amb "Ingressos" a l'eix X i "Nombre de clients" a l'eix Y.
- Agrupament: Utilitza "Ingressos", "Nombre de clients" i "Nombre de productes venuts".
- Nombre de grups: 4.
- Resultats:
- Grup 1: Botigues amb alts ingressos i molts clients.
- Grup 2: Botigues amb baixos ingressos i pocs clients.
- Grup 3: Botigues amb alts ingressos però pocs clients.
- Grup 4: Botigues amb molts clients però baixos ingressos.
Conclusió
L'agrupament és una eina poderosa per identificar patrons i tendències en les dades. En aquest tema, hem après a crear agrupaments en Tableau, configurar-los i interpretar els resultats. Aquesta tècnica és especialment útil per a l'anàlisi de segments de mercat, rendiment de botigues i altres aplicacions pràctiques.
Resum
- L'agrupament classifica les dades en grups basant-se en la similitud de les seves característiques.
- Tableau facilita la creació d'agrupaments amb una interfície intuïtiva.
- La interpretació dels resultats permet identificar patrons i prendre decisions informades.
Amb aquests coneixements, estàs preparat per aplicar l'agrupament a les teves pròpies dades i descobrir nous insights.
Curs de Tableau
Mòdul 1: Introducció a Tableau
- Què és Tableau?
- Instal·lant Tableau
- Visió general de la interfície de Tableau
- Connectant-se a fonts de dades
- Tipus i estructures de dades bàsiques
Mòdul 2: Tècniques bàsiques de visualització
- Creant la teva primera visualització
- Utilitzant marques i targetes
- Construint gràfics bàsics
- Filtrant dades
- Ordenant i agrupant dades
Mòdul 3: Tècniques de visualització intermèdies
- Utilitzant camps calculats
- Creant gràfics de doble eix
- Utilitzant paràmetres
- Creant mapes
- Utilitzant càlculs de taula
Mòdul 4: Tècniques avançades de visualització
- Tipus de gràfics avançats
- Utilitzant expressions LOD
- Creant quadres de comandament
- Accions de quadre de comandament
- Explicant històries amb dades
Mòdul 5: Preparació i transformació de dades
Mòdul 6: Anàlisi avançada
Mòdul 7: Optimització del rendiment
- Optimitzant el rendiment del llibre de treball
- Extractes vs Connexions en viu
- Reduint els temps de càrrega
- Gravació del rendiment
- Millors pràctiques per al rendiment
Mòdul 8: Tableau Server i Online
- Introducció a Tableau Server
- Publicant llibres de treball
- Gestionant permisos
- Programant extractes
- Col·laborant amb Tableau Online