En aquest tema, explorarem diversos exemples d'estructures organitzatives de marques dins d'una empresa. Aquestes estructures determinen com es relacionen les marques entre si i com es presenten al mercat. Els exemples que veurem són:
- Arquitectura de Marca Monolítica
- Arquitectura de Marques Independents
- Arquitectura de Marques Endossades
- Arquitectura de Marca Monolítica
Descripció
En una arquitectura de marca monolítica, l'empresa utilitza una única marca per a tots els seus productes i serveis. Aquesta estructura és també coneguda com a "marca paraigua" o "marca corporativa".
Característiques
- Coherència de Marca: Tots els productes i serveis comparteixen la mateixa identitat de marca, logotip, i missatge.
- Economies d'Escala: Les inversions en màrqueting i publicitat beneficien tots els productes.
- Riscos Compartits: Qualsevol problema amb un producte pot afectar la percepció de tota la marca.
Exemple
Apple Inc.
- Productes: iPhone, iPad, MacBook, Apple Watch.
- Marca: Tots els productes porten la marca Apple i comparteixen una identitat visual i valors de marca.
Avantatges i Desavantatges
Avantatges | Desavantatges |
---|---|
Coherència de marca forta | Risc de dany a la reputació global |
Costos de màrqueting reduïts | Dificultat per diferenciar productes |
Facilitat de reconeixement de marca | Menys flexibilitat per a nous productes |
- Arquitectura de Marques Independents
Descripció
En aquest model, cada producte o línia de productes té la seva pròpia marca independent. Les marques poden tenir identitats completament diferents i no necessiten estar relacionades amb la marca corporativa.
Característiques
- Flexibilitat: Cada marca pot adaptar-se a diferents segments de mercat.
- Protecció de la Marca Corporativa: Els problemes amb una marca no afecten les altres.
- Costos Elevats: Requereix inversions separades en màrqueting per a cada marca.
Exemple
Procter & Gamble (P&G)
- Productes: Tide (detergent), Pampers (bolquers), Gillette (afaitat).
- Marques: Cada producte té la seva pròpia marca independent amb identitats i estratègies de màrqueting úniques.
Avantatges i Desavantatges
Avantatges | Desavantatges |
---|---|
Flexibilitat en el màrqueting | Costos de màrqueting més alts |
Protecció de la marca corporativa | Més complexitat en la gestió de marques |
Adaptació a diferents segments de mercat | Menys sinergies entre marques |
- Arquitectura de Marques Endossades
Descripció
En una arquitectura de marques endossades, els productes tenen les seves pròpies marques, però estan recolzats per la marca corporativa. Això crea una associació entre la marca individual i la reputació de la marca corporativa.
Característiques
- Credibilitat: La marca corporativa aporta credibilitat a les marques individuals.
- Sinergies: Les marques individuals poden beneficiar-se de la reputació de la marca corporativa.
- Equilibri: Combina elements de les arquitectures monolítica i independent.
Exemple
Nestlé
- Productes: Nescafé (cafè), KitKat (xocolata), Maggi (aliments).
- Marques: Cada producte té la seva pròpia marca, però totes estan endossades per Nestlé.
Avantatges i Desavantatges
Avantatges | Desavantatges |
---|---|
Credibilitat addicional per a les marques individuals | Pot diluir la identitat de la marca corporativa |
Sinergies en màrqueting | Requereix una gestió equilibrada |
Flexibilitat amb suport corporatiu | Pot confondre els consumidors si no es gestiona bé |
Conclusió
Les estructures organitzatives de les marques dins d'una empresa poden variar significativament, cadascuna amb els seus avantatges i desavantatges. La selecció de l'estructura adequada depèn dels objectius estratègics de l'empresa, la naturalesa dels seus productes i serveis, i el mercat en què opera. Comprendre aquests exemples ajuda a visualitzar com diferents empreses gestionen les seves marques per optimitzar la coherència i el valor de la marca.
En el proper mòdul, explorarem les estratègies d'arquitectura de marca, aprofundint en com les empreses poden implementar aquestes estructures per aconseguir els seus objectius de màrqueting i negocis.
Curs d'Arquitectura de Marca
Mòdul 1: Introducció a l'Arquitectura de Marca
- Conceptes Bàsics d'Arquitectura de Marca
- Importància de l'Arquitectura de Marca
- Tipus d'Arquitectura de Marca
Mòdul 2: Estructura Organitzativa de les Marques
Mòdul 3: Estratègies d'Arquitectura de Marca
Mòdul 4: Implementació de l'Arquitectura de Marca
Mòdul 5: Optimització i Coherència de la Marca
- Manteniment de la Coherència de Marca
- Mesura i Avaluació del Valor de Marca
- Ajustos i Millores Contínues