En aquest tema, explorarem diversos exemples d'estructures organitzatives de marques dins d'una empresa. Aquestes estructures determinen com es relacionen les marques entre si i com es presenten al mercat. Els exemples que veurem són:

  1. Arquitectura de Marca Monolítica
  2. Arquitectura de Marques Independents
  3. Arquitectura de Marques Endossades

  1. Arquitectura de Marca Monolítica

Descripció

En una arquitectura de marca monolítica, l'empresa utilitza una única marca per a tots els seus productes i serveis. Aquesta estructura és també coneguda com a "marca paraigua" o "marca corporativa".

Característiques

  • Coherència de Marca: Tots els productes i serveis comparteixen la mateixa identitat de marca, logotip, i missatge.
  • Economies d'Escala: Les inversions en màrqueting i publicitat beneficien tots els productes.
  • Riscos Compartits: Qualsevol problema amb un producte pot afectar la percepció de tota la marca.

Exemple

Apple Inc.

  • Productes: iPhone, iPad, MacBook, Apple Watch.
  • Marca: Tots els productes porten la marca Apple i comparteixen una identitat visual i valors de marca.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Coherència de marca forta Risc de dany a la reputació global
Costos de màrqueting reduïts Dificultat per diferenciar productes
Facilitat de reconeixement de marca Menys flexibilitat per a nous productes

  1. Arquitectura de Marques Independents

Descripció

En aquest model, cada producte o línia de productes té la seva pròpia marca independent. Les marques poden tenir identitats completament diferents i no necessiten estar relacionades amb la marca corporativa.

Característiques

  • Flexibilitat: Cada marca pot adaptar-se a diferents segments de mercat.
  • Protecció de la Marca Corporativa: Els problemes amb una marca no afecten les altres.
  • Costos Elevats: Requereix inversions separades en màrqueting per a cada marca.

Exemple

Procter & Gamble (P&G)

  • Productes: Tide (detergent), Pampers (bolquers), Gillette (afaitat).
  • Marques: Cada producte té la seva pròpia marca independent amb identitats i estratègies de màrqueting úniques.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Flexibilitat en el màrqueting Costos de màrqueting més alts
Protecció de la marca corporativa Més complexitat en la gestió de marques
Adaptació a diferents segments de mercat Menys sinergies entre marques

  1. Arquitectura de Marques Endossades

Descripció

En una arquitectura de marques endossades, els productes tenen les seves pròpies marques, però estan recolzats per la marca corporativa. Això crea una associació entre la marca individual i la reputació de la marca corporativa.

Característiques

  • Credibilitat: La marca corporativa aporta credibilitat a les marques individuals.
  • Sinergies: Les marques individuals poden beneficiar-se de la reputació de la marca corporativa.
  • Equilibri: Combina elements de les arquitectures monolítica i independent.

Exemple

Nestlé

  • Productes: Nescafé (cafè), KitKat (xocolata), Maggi (aliments).
  • Marques: Cada producte té la seva pròpia marca, però totes estan endossades per Nestlé.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Credibilitat addicional per a les marques individuals Pot diluir la identitat de la marca corporativa
Sinergies en màrqueting Requereix una gestió equilibrada
Flexibilitat amb suport corporatiu Pot confondre els consumidors si no es gestiona bé

Conclusió

Les estructures organitzatives de les marques dins d'una empresa poden variar significativament, cadascuna amb els seus avantatges i desavantatges. La selecció de l'estructura adequada depèn dels objectius estratègics de l'empresa, la naturalesa dels seus productes i serveis, i el mercat en què opera. Comprendre aquests exemples ajuda a visualitzar com diferents empreses gestionen les seves marques per optimitzar la coherència i el valor de la marca.

En el proper mòdul, explorarem les estratègies d'arquitectura de marca, aprofundint en com les empreses poden implementar aquestes estructures per aconseguir els seus objectius de màrqueting i negocis.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats