En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Object Pascal, que és la base de Delphi. Aquest coneixement és essencial per a qualsevol programador que vulgui desenvolupar aplicacions amb Delphi.
Continguts
Comentaris
Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. En Object Pascal, hi ha tres maneres de fer comentaris:
// Comentari d'una sola línia { Comentari de múltiples línies } (* També es pot utilitzar aquest format per comentaris de múltiples línies *)
Estructura d'un Programa Pascal
Un programa Pascal típic té la següent estructura:
program NomDelPrograma; uses Unit1, Unit2; // Llista de mòduls o unitats utilitzades var // Declaració de variables begin // Codi principal del programa end.
Exemple
Declaració de Variables
Les variables en Pascal es declaren dins de la secció var
i han de tenir un tipus de dada associat.
Exemple
var nom: string; edat: integer; begin nom := 'Joan'; edat := 25; WriteLn('Nom: ', nom); WriteLn('Edat: ', edat); end.
Assignació de Valors
L'assignació de valors a les variables es fa amb l'operador :=
.
Operadors
Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors. A continuació es mostren alguns dels operadors més comuns:
Operadors Aritmètics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
+ | Suma | x := 5 + 3; |
- | Resta | x := 5 - 3; |
* | Multiplicació | x := 5 * 3; |
/ | Divisió | x := 5 / 3; |
div | Divisió Entera | x := 5 div 3; |
mod | Mòdul (residu) | x := 5 mod 3; |
Operadors de Comparació
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
= | Igual a | x = 5 |
<> | Diferent de | x <> 5 |
< | Menor que | x < 5 |
> | Major que | x > 5 |
<= | Menor o igual a | x <= 5 |
>= | Major o igual a | x >= 5 |
Operadors Lògics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
and | I lògic | x and y |
or | O lògic | x or y |
not | Negació lògica | not x |
Estructures de Control
Les estructures de control permeten controlar el flux d'execució del programa. Les més comunes són les condicions i els bucles.
Condicions
if
...then
...else
Exemple
var x: integer; begin x := 10; if x > 5 then WriteLn('x és major que 5') else WriteLn('x és menor o igual a 5'); end.
case
...of
case variable of valor1: // codi per a valor1; valor2: // codi per a valor2; else // codi per a altres valors; end;
Exemple
var dia: integer; begin dia := 3; case dia of 1: WriteLn('Dilluns'); 2: WriteLn('Dimarts'); 3: WriteLn('Dimecres'); 4: WriteLn('Dijous'); 5: WriteLn('Divendres'); 6: WriteLn('Dissabte'); 7: WriteLn('Diumenge'); else WriteLn('Dia invàlid'); end; end.
Bucles
for
...to
...do
Exemple
while
...do
Exemple
var i: integer; begin i := 1; while i <= 5 do begin WriteLn('El valor de i és: ', i); i := i + 1; end; end.
repeat
...until
Exemple
var i: integer; begin i := 1; repeat WriteLn('El valor de i és: ', i); i := i + 1; until i > 5; end.
Exercicis Pràctics
Exercici 1
Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri si és parell o senar.
Solució
program ParellSenar; var num: integer; begin Write('Introdueix un número: '); ReadLn(num); if num mod 2 = 0 then WriteLn('El número és parell') else WriteLn('El número és senar'); end.
Exercici 2
Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for
.
Solució
Exercici 3
Escriu un programa que calculi la suma dels números del 1 al 100 utilitzant un bucle while
.
Solució
program Suma1a100; var i, suma: integer; begin i := 1; suma := 0; while i <= 100 do begin suma := suma + i; i := i + 1; end; WriteLn('La suma dels números del 1 al 100 és: ', suma); end.
Conclusió
En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Object Pascal. Hem vist com declarar variables, assignar valors, utilitzar operadors i controlar el flux del programa amb estructures de control. Aquests fonaments són essencials per avançar en el desenvolupament d'aplicacions més complexes amb Delphi.
Curs de Programació Delphi/Object Pascal
Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal
- Introducció a Delphi i Object Pascal
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Primera Aplicació Delphi
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments
- Declaracions Condicionals
- Bucles i Iteració
- Procediments i Funcions
- Abast i Durada de les Variables
- Gestió d'Errors i Depuració
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Arrays i Cadenes
- Registres i Conjunts
- Tipus Enumerats i Subrang
- Gestió d'Arxius
- Accés a Bases de Dades
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Herència i Polimorfisme
- Interfícies i Classes Abstractes
- Gestió d'Excepcions en POO
Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi
- Generics i Col·leccions
- Multifil i Programació Paral·lela
- Desenvolupament Basat en Components
- Biblioteca d'Execució de Delphi (RTL)
- Tècniques Avançades de Depuració
Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX
- Introducció a VCL
- Creació de Formularis i Controls
- Programació Basada en Esdeveniments
- Introducció a FireMonkey (FMX)
- Desenvolupament Multiplataforma amb FMX
Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil
- Desenvolupament Web amb Delphi
- Serveis RESTful
- Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Desplegament d'Aplicacions Mòbils
- Integració amb Serveis Web
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Organització del Codi i Documentació
- Patrons de Disseny en Delphi
- Tècniques de Refactorització
- Proves Unitàries i Desenvolupament Basat en Proves
- Optimització del Rendiment