En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Object Pascal, que és la base de Delphi. Aquest coneixement és essencial per a qualsevol programador que vulgui desenvolupar aplicacions amb Delphi.

Continguts

Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. En Object Pascal, hi ha tres maneres de fer comentaris:

// Comentari d'una sola línia

{ Comentari de múltiples línies }

(* També es pot utilitzar aquest format per comentaris de múltiples línies *)

Estructura d'un Programa Pascal

Un programa Pascal típic té la següent estructura:

program NomDelPrograma;

uses
  Unit1, Unit2; // Llista de mòduls o unitats utilitzades

var
  // Declaració de variables

begin
  // Codi principal del programa
end.

Exemple

program HolaMon;

begin
  WriteLn('Hola, món!');
end.

Declaració de Variables

Les variables en Pascal es declaren dins de la secció var i han de tenir un tipus de dada associat.

var
  nom: string;
  edat: integer;
  preu: real;
  esActiu: boolean;

Exemple

var
  nom: string;
  edat: integer;
begin
  nom := 'Joan';
  edat := 25;
  WriteLn('Nom: ', nom);
  WriteLn('Edat: ', edat);
end.

Assignació de Valors

L'assignació de valors a les variables es fa amb l'operador :=.

var
  x: integer;
begin
  x := 10;
  WriteLn('El valor de x és: ', x);
end.

Operadors

Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors. A continuació es mostren alguns dels operadors més comuns:

Operadors Aritmètics

Operador Descripció Exemple
+ Suma x := 5 + 3;
- Resta x := 5 - 3;
* Multiplicació x := 5 * 3;
/ Divisió x := 5 / 3;
div Divisió Entera x := 5 div 3;
mod Mòdul (residu) x := 5 mod 3;

Operadors de Comparació

Operador Descripció Exemple
= Igual a x = 5
<> Diferent de x <> 5
< Menor que x < 5
> Major que x > 5
<= Menor o igual a x <= 5
>= Major o igual a x >= 5

Operadors Lògics

Operador Descripció Exemple
and I lògic x and y
or O lògic x or y
not Negació lògica not x

Estructures de Control

Les estructures de control permeten controlar el flux d'execució del programa. Les més comunes són les condicions i els bucles.

Condicions

if...then...else

if condició then
  // codi si la condició és certa
else
  // codi si la condició és falsa

Exemple

var
  x: integer;
begin
  x := 10;
  if x > 5 then
    WriteLn('x és major que 5')
  else
    WriteLn('x és menor o igual a 5');
end.

case...of

case variable of
  valor1: // codi per a valor1;
  valor2: // codi per a valor2;
  else
    // codi per a altres valors;
end;

Exemple

var
  dia: integer;
begin
  dia := 3;
  case dia of
    1: WriteLn('Dilluns');
    2: WriteLn('Dimarts');
    3: WriteLn('Dimecres');
    4: WriteLn('Dijous');
    5: WriteLn('Divendres');
    6: WriteLn('Dissabte');
    7: WriteLn('Diumenge');
    else
      WriteLn('Dia invàlid');
  end;
end.

Bucles

for...to...do

for variable := valor_inicial to valor_final do
  // codi a executar

Exemple

var
  i: integer;
begin
  for i := 1 to 5 do
    WriteLn('El valor de i és: ', i);
end.

while...do

while condició do
  // codi a executar

Exemple

var
  i: integer;
begin
  i := 1;
  while i <= 5 do
  begin
    WriteLn('El valor de i és: ', i);
    i := i + 1;
  end;
end.

repeat...until

repeat
  // codi a executar
until condició;

Exemple

var
  i: integer;
begin
  i := 1;
  repeat
    WriteLn('El valor de i és: ', i);
    i := i + 1;
  until i > 5;
end.

Exercicis Pràctics

Exercici 1

Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri si és parell o senar.

Solució

program ParellSenar;

var
  num: integer;
begin
  Write('Introdueix un número: ');
  ReadLn(num);
  if num mod 2 = 0 then
    WriteLn('El número és parell')
  else
    WriteLn('El número és senar');
end.

Exercici 2

Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for.

Solució

program Numeros1a10;

var
  i: integer;
begin
  for i := 1 to 10 do
    WriteLn(i);
end.

Exercici 3

Escriu un programa que calculi la suma dels números del 1 al 100 utilitzant un bucle while.

Solució

program Suma1a100;

var
  i, suma: integer;
begin
  i := 1;
  suma := 0;
  while i <= 100 do
  begin
    suma := suma + i;
    i := i + 1;
  end;
  WriteLn('La suma dels números del 1 al 100 és: ', suma);
end.

Conclusió

En aquesta secció, hem après els conceptes bàsics de la sintaxi i l'estructura del llenguatge Object Pascal. Hem vist com declarar variables, assignar valors, utilitzar operadors i controlar el flux del programa amb estructures de control. Aquests fonaments són essencials per avançar en el desenvolupament d'aplicacions més complexes amb Delphi.

Curs de Programació Delphi/Object Pascal

Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal

Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments

Mòdul 3: Treballant amb Dades

Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes

Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi

Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX

Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil

Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny

Mòdul 9: Projecte Final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats