En aquest tema, aprendrem com planificar i dissenyar un projecte de programació utilitzant Delphi/Object Pascal. La planificació i el disseny són fases crucials en el desenvolupament de qualsevol aplicació, ja que determinen l'eficiència, la mantenibilitat i l'èxit del projecte. A continuació, desglossarem els passos clau per a una planificació i disseny efectius.
- Definició dels Requisits
Objectius del Projecte
- Identificar els objectius principals: Què es vol aconseguir amb aquest projecte?
- Definir els requisits funcionals: Quines funcionalitats ha de tenir l'aplicació?
- Definir els requisits no funcionals: Quins són els requisits de rendiment, seguretat, usabilitat, etc.?
Exemples de Requisits
- Funcional: L'aplicació ha de permetre als usuaris registrar-se i iniciar sessió.
- No funcional: L'aplicació ha de ser capaç de gestionar fins a 1000 usuaris simultanis.
- Anàlisi de Viabilitat
Viabilitat Tècnica
- Avaluar les tecnologies disponibles: Delphi/Object Pascal és adequat per a aquest projecte?
- Recursos tècnics: Disposem de les eines i biblioteques necessàries?
Viabilitat Econòmica
- Costos: Quin serà el cost estimat del desenvolupament?
- Beneficis: Quins beneficis s'esperen obtenir?
Viabilitat Operativa
- Capacitat de l'equip: L'equip de desenvolupament té les habilitats necessàries?
- Temps: El projecte es pot completar dins del termini establert?
- Disseny de l'Arquitectura del Sistema
Diagrama de Blocs
- Components principals: Identificar els components clau del sistema.
- Interaccions: Com interactuen aquests components entre si?
Exemples de Components
- Base de dades: Emmagatzematge de dades dels usuaris.
- Servidor d'aplicacions: Processament de la lògica de negoci.
- Interfície d'usuari: Interacció amb l'usuari final.
Diagrama de Blocs Exemple
+------------------+ +------------------+ +------------------+ | Interfície d'Usuari | <--> | Servidor d'Aplicacions | <--> | Base de Dades | +------------------+ +------------------+ +------------------+
- Disseny de la Base de Dades
Model Entitat-Relació (ER)
- Entitats: Quines entitats necessitem? (per exemple, Usuaris, Productes)
- Relacions: Com es relacionen aquestes entitats entre si?
Exemples d'Entitats i Relacions
- Entitat Usuari: ID, Nom, Correu Electrònic, Contrasenya
- Entitat Producte: ID, Nom, Preu, Descripció
- Relació: Un usuari pot tenir múltiples productes (1:N)
Diagrama ER Exemple
- Disseny de la Interfície d'Usuari
Wireframes
- Esbossos visuals: Crear esbossos de les pantalles principals de l'aplicació.
- Flux de navegació: Com es mou l'usuari d'una pantalla a una altra?
Exemples de Pantalles
- Pantalla de registre: Formulari per a la creació d'un nou compte.
- Pantalla de productes: Llista de productes disponibles.
Wireframe Exemple
+-------------------------+ | Pantalla de Registre | |-------------------------| | [Nom] | | [Correu Electrònic] | | [Contrasenya] | | [Botó de Registre] | +-------------------------+
- Planificació del Desenvolupament
Divisió en Fases
- Fase 1: Desenvolupament de la base de dades.
- Fase 2: Implementació de la lògica de negoci.
- Fase 3: Desenvolupament de la interfície d'usuari.
- Fase 4: Integració i proves.
Cronograma
- Establir terminis: Assignar dates límit per a cada fase.
- Seguiment del progrés: Utilitzar eines de gestió de projectes per fer el seguiment.
Taula de Cronograma Exemple
Fase | Data d'Inici | Data de Finalització |
---|---|---|
Desenvolupament de la BD | 01/01/2023 | 15/01/2023 |
Implementació de la Lògica | 16/01/2023 | 31/01/2023 |
Desenvolupament de la UI | 01/02/2023 | 15/02/2023 |
Integració i Proves | 16/02/2023 | 28/02/2023 |
- Documentació del Projecte
Documentació Tècnica
- Especificacions del sistema: Descripció detallada de l'arquitectura i els components.
- Manual de l'usuari: Instruccions per a l'ús de l'aplicació.
Exemples de Documentació
- Especificació de la Base de Dades: Descripció de les taules i les relacions.
- Guia d'Instal·lació: Passos per instal·lar l'aplicació en un servidor.
Conclusió
La planificació i el disseny del projecte són passos fonamentals per assegurar l'èxit del desenvolupament. En aquesta secció, hem après a definir els requisits, analitzar la viabilitat, dissenyar l'arquitectura del sistema, crear el model de la base de dades, dissenyar la interfície d'usuari, planificar el desenvolupament i documentar el projecte. Amb una planificació i disseny adequats, estarem preparats per començar la implementació i desenvolupament del nostre projecte en el següent tema.
Curs de Programació Delphi/Object Pascal
Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal
- Introducció a Delphi i Object Pascal
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Primera Aplicació Delphi
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments
- Declaracions Condicionals
- Bucles i Iteració
- Procediments i Funcions
- Abast i Durada de les Variables
- Gestió d'Errors i Depuració
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Arrays i Cadenes
- Registres i Conjunts
- Tipus Enumerats i Subrang
- Gestió d'Arxius
- Accés a Bases de Dades
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Herència i Polimorfisme
- Interfícies i Classes Abstractes
- Gestió d'Excepcions en POO
Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi
- Generics i Col·leccions
- Multifil i Programació Paral·lela
- Desenvolupament Basat en Components
- Biblioteca d'Execució de Delphi (RTL)
- Tècniques Avançades de Depuració
Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX
- Introducció a VCL
- Creació de Formularis i Controls
- Programació Basada en Esdeveniments
- Introducció a FireMonkey (FMX)
- Desenvolupament Multiplataforma amb FMX
Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil
- Desenvolupament Web amb Delphi
- Serveis RESTful
- Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Desplegament d'Aplicacions Mòbils
- Integració amb Serveis Web
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Organització del Codi i Documentació
- Patrons de Disseny en Delphi
- Tècniques de Refactorització
- Proves Unitàries i Desenvolupament Basat en Proves
- Optimització del Rendiment