En aquest tema, aprendrem a crear formularis i controls utilitzant Delphi. Els formularis són la base de les aplicacions gràfiques en Delphi, i els controls són els elements interactius que col·loquem en aquests formularis per permetre la interacció de l'usuari.
- Introducció als Formularis
Què és un Formulari?
Un formulari en Delphi és una finestra o pantalla que conté altres components com botons, etiquetes, quadres de text, etc. És la base de la interfície gràfica d'usuari (GUI).
Creació d'un Nou Formulari
- Obrir Delphi: Inicia Delphi i crea un nou projecte.
- Afegir un Nou Formulari:
- Ves a
File
>New
>VCL Forms Application - Delphi
. - Això crearà un nou projecte amb un formulari per defecte anomenat
Form1
.
- Ves a
Propietats del Formulari
Els formularis tenen diverses propietats que es poden configurar:
- Name: El nom del formulari.
- Caption: El text que apareix a la barra de títol del formulari.
- Width i Height: Amplada i alçada del formulari.
- Position: La posició inicial del formulari a la pantalla.
Form1.Caption := 'El meu primer formulari'; Form1.Width := 800; Form1.Height := 600; Form1.Position := poScreenCenter;
- Afegir Controls al Formulari
Tipus de Controls
Alguns dels controls més comuns que podem afegir a un formulari són:
- TButton: Botó.
- TLabel: Etiqueta de text.
- TEdit: Quadre de text.
- TCheckBox: Casella de verificació.
- TRadioButton: Botó d'opció.
- TComboBox: Quadre combinat.
- TListBox: Llista.
Afegir un Control
- Seleccionar el Control: A la paleta de components, selecciona el control que vols afegir.
- Col·locar el Control: Fes clic al formulari on vols col·locar el control.
Configurar les Propietats del Control
Cada control té propietats que es poden configurar. Per exemple, per a un botó (TButton
):
- Name: El nom del botó.
- Caption: El text que apareix al botó.
- Left i Top: La posició del botó dins del formulari.
- Esdeveniments dels Controls
Què són els Esdeveniments?
Els esdeveniments són accions que es produeixen en resposta a la interacció de l'usuari amb els controls. Per exemple, un clic en un botó genera un esdeveniment OnClick
.
Afegir un Gestor d'Esdeveniments
- Seleccionar el Control: Fes clic al control al qual vols afegir un esdeveniment.
- Crear el Gestor d'Esdeveniments: A l'inspector d'objectes, fes doble clic a l'esdeveniment
OnClick
.
- Exemple Pràctic
Crear un Formulari amb Controls
- Afegir Controls: Afegeix un
TButton
, unTLabel
i unTEdit
al formulari. - Configurar Propietats:
Button1.Caption := 'Mostrar Text';
Label1.Caption := 'Introdueix el teu nom:';
Edit1.Text := '';
- Afegir Gestor d'Esdeveniments:
- Fes doble clic al botó per crear el gestor
OnClick
.
- Fes doble clic al botó per crear el gestor
Codi del Gestor d'Esdeveniments
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin Label1.Caption := 'Hola, ' + Edit1.Text + '!'; end;
Explicació del Codi
- Quan l'usuari fa clic al botó, el text de l'etiqueta (
Label1
) es canvia per "Hola, " seguit del text introduït al quadre de text (Edit1
).
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Formulari de Benvinguda
Crea un formulari amb els següents controls:
- Un
TLabel
amb el text "Introdueix el teu nom:". - Un
TEdit
per introduir el nom. - Un
TButton
amb el text "Saludar". - Quan es faci clic al botó, mostra un missatge de benvinguda amb el nom introduït.
Solució
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ShowMessage('Benvingut, ' + Edit1.Text + '!'); end;
Exercici 2: Calculadora Senzilla
Crea un formulari amb els següents controls:
- Dos
TEdit
per introduir dos números. - Un
TButton
amb el text "Sumar". - Un
TLabel
per mostrar el resultat. - Quan es faci clic al botó, mostra la suma dels dos números introduïts.
Solució
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); var num1, num2, suma: Integer; begin num1 := StrToInt(Edit1.Text); num2 := StrToInt(Edit2.Text); suma := num1 + num2; Label1.Caption := 'Resultat: ' + IntToStr(suma); end;
Conclusió
En aquesta secció, hem après a crear formularis i afegir controls en Delphi. Hem vist com configurar les propietats dels controls i com gestionar els esdeveniments per fer que la nostra aplicació sigui interactiva. Els exercicis pràctics ens han ajudat a consolidar aquests conceptes. En el següent tema, explorarem la programació basada en esdeveniments amb més detall.
Curs de Programació Delphi/Object Pascal
Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal
- Introducció a Delphi i Object Pascal
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Primera Aplicació Delphi
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments
- Declaracions Condicionals
- Bucles i Iteració
- Procediments i Funcions
- Abast i Durada de les Variables
- Gestió d'Errors i Depuració
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Arrays i Cadenes
- Registres i Conjunts
- Tipus Enumerats i Subrang
- Gestió d'Arxius
- Accés a Bases de Dades
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Herència i Polimorfisme
- Interfícies i Classes Abstractes
- Gestió d'Excepcions en POO
Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi
- Generics i Col·leccions
- Multifil i Programació Paral·lela
- Desenvolupament Basat en Components
- Biblioteca d'Execució de Delphi (RTL)
- Tècniques Avançades de Depuració
Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX
- Introducció a VCL
- Creació de Formularis i Controls
- Programació Basada en Esdeveniments
- Introducció a FireMonkey (FMX)
- Desenvolupament Multiplataforma amb FMX
Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil
- Desenvolupament Web amb Delphi
- Serveis RESTful
- Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Desplegament d'Aplicacions Mòbils
- Integració amb Serveis Web
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Organització del Codi i Documentació
- Patrons de Disseny en Delphi
- Tècniques de Refactorització
- Proves Unitàries i Desenvolupament Basat en Proves
- Optimització del Rendiment